
Alates 1. aprillist, kui Harjumaa avalikke bussiliine teenindab lõunasuunal uue 8aastase lepingu alusel AS GoBus, on veidi muudetud ka Anija valda läbivate busside sõiduplaane.
Tallinn-Alavere-Voose liinil sõitnud bussid 105A liideti liiniga 105 ning muutusid nende väljumisajad. Vooselt hommikul kell 6.20 alustanud buss väljub nüüd 6.30, Tallinnas on kell 7.43 varasema 7.41 asemel. Tallinnast varem kell 13.30 Voose poole sõitma hakanud buss väljub nüüd 13.40, Voosele jõuab 4 minutit varasemast hiljem ehk 14.54. Lõunane Vooselt väljumine jäi endiseks – 15.35. Õhtune buss, mis alustas Tallinnast sõitmist kell 17.40, väljub nüüd 18.05 ning jõuab Voosele 19.19 varasema 19.10 asemel. Varem sõitis õhtune buss Vooselt edasi Kosele, nüüd enam mitte. Samuti ei sõida hommikune buss enam kell 5.50 Koselt Voosele, vaid alustab teekonda Vooselt. See tähendab, et Voosele saab nüüd otsebussiga Tallinnast lõunal ja õhtul, Vooselt Tallinnasse hommikul või lõunal.
„Sõitjaid ei olnud,“ põhjendas hommikuse ja õhtuse liini muudatust Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse tegevjuht Andrus Nilisk.
Ta lisas, et 105. liini busside väljumisaegu nii Vooselt kui Balti jaamast korrigeeriti seetõttu, et liinid muutusid kuue minuti võrra kiiremaks. See sai võimalikuks, kuna vähendati peatusi.
„Meie eesmärk oli saada liinid kiiremaks, et nad poleks enam sellised, mille kohta öeldakse „tunne oma kodumaad“. Jätsime ära peatusi, mis on Tartu maantee ääres. Neis peatuvad lähiliinide bussid nagunii ning kaugemate liinide bussid ei pea seal igas kohas peatusi tegema, küll aga peatuvad kõigis peatustes siis, kui on põhimaanteelt maha sõitnud,“ selgitas Andrus Nilisk.
Kuna ühistranspordikeskus on selle muudatuse kohta saanud sõitjailt märkusi, pole välistatud, et korrigeerimisi tuleb veel: „Peame analüüsima, kui palju on tegelikku nõudlust neile ärajäänud peatustele, mille kohta on meilt nüüd küsitud. Vaatame, kas ja kui palju saame muudatusi teha, kuigi eelkõige tuleb meil lähtuda enamuse, mitte ühe inimese soovist.“
Liini 105 nädalavahetuste ja pühade sõidugraafikutes muudatusi ei tehtud. Samuti jäid samaks Kose-Alavere-Kehra bussiliin K6 ajad. K6 väljumised Koselt on planeeritud nii, et Tallinnast tulnud reisijail on võimalik Kosel ümber istuda ja sõita kuni Kehrani ning Kehrast sõita samuti Kosele. Mõlemas suunas on päeva jooksul 3 reisi. Alaveres on kaks korda päevas võimalik K6 bussilt istuda ümber liini 105 bussi ja sõita Voosele – kell 14.45 ja 19.08.
Reisija, kel on ostetud nelja tsooni üksikpilet või kuupilet, saab sõita sama piletiga ka siis, kui istub vahepeal ümber teise bussi. Tallinn on 1. tsoonis, Harjumaa äärealad, sealhulgas Anija vald, on valdavalt 4. tsoonis. Üksikpiletile on märgitud selle kehtivusaeg, neljas tsoonis saab sama piletiga sõita kuni 2,5 tundi.
Kogujabussid ka mujale?
Sõnumitooja uuris Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse juhilt, kas sarnaseid ümberistumise võimalusi on kavas teha ka idasuunal, tuua ümbruskonna küladest reisijad kokku Loksale, kust nad saaksid sõita kiiremate liinidega Tallinnasse.
„Peame arvestama nii seda, kuidas on soodsam riigi jaoks, kui seda, kuidas on kasulikum sõitjaile, leidma nende vahel kesktee. Meie huvi on saada rohkem sõitjaid, kuid peame arvestama ka riigi rahakotiga ja kuidas sellest ühistransporti rahastatakse. Kuid mõtteainet siin on, miski ei ole kivisse raiutud ning pidevalt analüüsime ja töötame selle kallal, et leida veel paremaid lahendusi,“ lausus Andrus Nilisk.
Ta tõdes, et koroona aeg on ilmekalt näidanud, kui palju on neid reisijaid, kelle jaoks bussitransport on hädavajalik ning kui palju „muidureisijaid“: „Praegu on bussidega sõitma jäänud tööl käiv inimene ehk maksev klient. Ära on jäänud pensionärid ja õpilased, kes saavad sõita tasuta, ning bussid ei ole enam ülerahvastatud. Kui vaatame, mis kellaajal keegi sõidab, on mõttekoht, ehk tuleks osa liine teatud kellaajal muuta kõigile tasuliseks, et tegelik nõudlus välja tuua. Meie huvi on meelitada bussi peale lisaks tänasele sõitjale ka autoga liiklejaid ning pakkuda kõikidele sõitjagruppidele neile vajalikku parimat teenust. Selleks peame analüüsima, kuidas olla selliste sõitjate jaoks atraktiivsem.“