
Aprillist lõpetab tegevuse Tallinn-Aruküla-Tallinn liin 244.
Alates 1. aprillist teenindab Harjumaa avalikke bussiliine lõunasuunal järgmised kaheksa aastat AS GoBus, kes on samas piirkonnas reisijaid vedanud alates 2018. aastast. Lõunasuunda kuuluvad ka Anija ja Raasiku valda teenindavad bussiliinid.
Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse (ÜTK) tegevdirektor Andrus Nilisk märkis, et 1. aprillist kehtima hakkava lepingu riigihanget alustati veebruaris 2020 ning sellele eelnes peaaegu aastane ettevalmistustöö, sealhulgas liinide ja sõiduplaanide ettevalmistamine.
Ta selgitas, et vedajatega sõlmitakse kaheksa-aastased lepingud, kuna mida lühem hange, seda kõrgem hind.
„Üks kuluartikli oluline osa on bussid ja kui bussidele on seatud kõrged kvaliteedinõuded, siis on kaheksa-aastase perioodi korral bussi hind kordades odavam, kui see oleks lühema perioodi hanke korral,“ sõnas ta.
Esimesed 8 kuud on vedajal lubatud kasutada busse, millele esitatud nõuded on madalamad, kuid alates üheksandast kuust peavad olema täidetud kõik hankes seatud nõuded, sealhulgas turvavööd, madal ehk ilma astmeteta sisenemine vähemalt kahest uksest, lapsevankri ja ratastooliga sisenemise võimalus, alkolukud, talverehvid, kallutusfunktsioon, USB pistikupesad, takistuste korral uste mittesulgemine, turvakaamerad, stop-nupud, maakonna avalikele busside nõuetekohane väliskujundus, välistablood ees, küljel ja taga, peatuste teavitamise audiosüsteem, piletimüügiseadmed.
GoBusi juhataja Andrei Mändla sõnul sõidab Harjumaa lõunasuuna liinidel 35 bussi, neist 7 on aprillis alustades uued: „Hakkame vanemaid busse vastavalt uute valmimisele välja vahetama ning alates 1. detsembrist on juba kõigil liinidel uued bussid. Enamasti on tegu madalapõhjaliste Iveco Crossway LE Line’i bussidega, kolm on Mercedes Benz väikebussi, mis hakkavad sõitma ka Kose ja Anija vallas. Lisaks praegustele bussijuhtidele võtame tööle veel 6-7 juhti.“
Kui varem Tallinn-Aruküla-Tallinn liini nr 244 sõitnud OÜ Vilandert lõpetas jaanuarikuuga liini teenindamise, sõlmis Põhja-Eesti ÜTK kaheks kuuks GoBusiga lepingu teenindamiseks avaliku liinina. Jätkati sama sõiduplaani alusel, lisaks hakkasid bussid reisijaid vedama nädalavahetustel, mil kommertsliin ei tegutsenud. Varasema sõiduplaani alusel sõidavad 244. liini bussid kuni 31. märtsini, bussil on päevas 6 väljumist Tallinnast Estonia peatusest ja 6 Arukülast.
Alates 1. aprillist, kui GoBusiga hakkab kehtima uus avalike liinide leping, siis bussiliini number 244 enam ei ole. Selle asemel avatakse lisaks senistele avalikele liinidele nr 135 marsruudil Tallinn-Jüri-Aruküla-Peningi ja 135C marsruudil Tallinn-Jüri-Aruküla-Peningi-Urvaste uus liin Tallinn-Jüri-Aruküla, mille number on 135A. Kolmel liinil kokku on päevas kummaski suunas 8 väljumist, Tallinnas on alg- ja lõpp-peatus Balti jaam. Tallinnast hakkab buss väljuma kell 6.20, 7.10, 9.10, 12.50, 15.40, 17.05, 18.15 ja 20.10, Arukülast Tallinna poole 6.19, 7.24, 8.30, 10.48, 14.24, 16.45, 18.34 ja 19.34.
Andrus Nilisk rääkis, et liinil nr 244 oli veebruaris-märtsis Arukülast väljuval suunal kuue veootsa kohta keskmiselt 6,5 ja Tallinnast väljuval suunal 8,5 sisenemist, seetõttu ei olnud kellaaegade üks-ühele asendamine teenuse lõpetanud kommertsliini sõiduaegadega põhjendatud: „Avalike liinide bussides on ligi 70 sõitjakohta, seoses Covidiga on kõigil suundadel sõitjate arv langenud peaaegu 30 protsenti.“
Raasiku vallavanem Andre Sepp ei ole tehtud muudatustega rahul ning tegi ettepaneku, et hommikul kell 7.10 Tallinnast väljuv buss alustaks varem, kuna 7.13 väljub samas suunas ka rong. Tema hinnangul on veel olulisem, et siis jõuaks sama buss Arukülast alustada Tallinna suunal sõitu varem kui kell 8.30. Seda on vallavanema sõnul vaja, et Aruküla lapsed, kes käivad Jüri gümnaasiumis, jõuaksid kooli õigeaegselt. Ta selgitas, et noorematel õpilastel algab Jüris koolipäev kell 8.05 ning nemad saavad Arukülast minna bussiga, mis väljub 7.24. Kuna gümnaasiumi-osa tunnid algavad kell 8.30, on see buss nende jaoks liiga varane, noored jõuavad koolimajja kolmveerand tundi enne koolipäeva algust, järgmisega enam tundide alguseks kooli ei jõua. Ka on tal ettepanek tuua vähemalt tunni võrra varasemaks Tallinnast 15.40 väljuv buss, et Aruküla lapsed saaksid pärast tunde Jürist koju sõita ega peaks tunde bussi ootama.
„See probleem on terav olnud pikka aega ning need muudatused on hädavajalikud, Arukülast õpib Jüri gümnaasiumis 42 õpilast. Inimesed vajavad eelkõige hommikusi ja õhtusi väljumisi tööl ja koolis käimiseks. Sellele on viidanud ka Riigikontrolli värske audit. Pole mõtet pakkuda suvalisi aegasid ja siis konstateerida sõitjate puudust. Olgu bussid uued või vanad, peaasi et väljuksid vajalikul ajal. Omavalitsustel peab olema sõiduplaanides kaasarääkimise õigus, muidu pole meil ühingut vaja,“ märkis Andre Sepp.
Andrus Nilisk lausus, et ÜTK praegu lisaväljumise või mõne reisi pikendamise järele vajadust ei näe, kuna sõitjaid on vähe: „Kindlasti on mõju avaldanud Covid, sest koolid on distantsõppel. Juunis saab kooliaasta juba läbi, kui meil suve lõpus on juba rohkem andmeid reisijate arvu kohta, saame vajadusel teha sügisest muudatusi.
Õpilastega seotud lisareiside vajaduse korral saab omavalitsus neid ka tellida, kui meil on võimalik sobitada neid vedajaga sõlmitud lepingu piiridesse.“
Põhja-Eesti ÜTK tegevjuhi sõnul on muudatusi ka Anija valda läbivatel K6 ja 105 liinidel, mis sõidavad marsruutidel Kose-Alavere-Kehra ning Tallinn-Vaida-Peningi-Alavere-Voose.
„Liinid 105 ja 105A on alates 1. aprillist viidud ühe liininumbri alla, nende peatused on ühtlustatud ning buss hakkab vahemaad alg- ja lõpp-peatuse vahel läbima kiiremini. Varasema 17.40 ajal hakkab buss Tallinnast väljuma 18.05. Vaatasime lõunasuunal üle kõikide liinide ühendusajad ning ka nendes on alates aprillist muudatusi,“ rääkis Andrus Nilisk.
Ta lisas, et tervikliku ülevaate alates 1. aprillist jõustuvatest muudatustest saab Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse kodulehel avalikustatud lõunasuuna uutest koondplaanidest, kus on siiski vaid kontrollpeatuste ajad: „Liinide ja peatuste täpsem info on aadressil www.peatus.ee, mis paraku ei ole kõige kasutajasõbralikum otsinguportaal.“