„Kahe aastaga sai üsna selgeks, et selliste muudatuste esile kutsumiseks, nagu mina näha soovin, oleks vaja panustada oluliselt rohkem, kui on mul selleks praegu võimalust,“ põhjendab möödunud nädalal Raasiku vallavolikogust tagasi astunud Lauri Betlem.
Ta lisab, et niisama „kaasreisijana” volikogu töös osalemine teda ei motiveeri ega ole õige ka valijate suhtes. Seetõttu leidis, et mõistlik on teha ruumi neile, kel aega ja energiat rohkem.
Vald vajab strateegilist visiooni
Lauri Betlem kandideeris Raasiku vallavolikokku kaks aastat tagasi valimisliidus Raasiku Vald. Ta meenutab, et kunagi ammu, kui sõpradega järjekordselt kiruti, et vallas asjad ei liigu, mainis keegi, et ta võiks ise volikogusse kandideerida.
„Tookord ei võtnud ma seda kuigi tõsiselt. Aga mida vanemaks saad, seda rohkem saab selgeks, et kirumine ei aita. Kui tahad, et midagi juhtuks, tulebki ise teha,“ selgitab Lauri Betlem.
Ta sai 2021. aasta valimistel 68 häält ja pääses volikokku. Kuigi volikogus on valimisliit Raasiku Vald olnud opositsioonis, on volikogu teinud ka otsuseid, mille juures on Lauri Betlem tunnetanud oma sõna kaalu.
„Neist olulisim on, et Raasiku kooli ja lasteaia ehk hariduslinnaku arhitektuurikonkurss ja projekteerimine sai lõpuks eelarvestrateegiasse. Kui Aruküla ja Pikavere osas näitab rahvastikuanalüüs, et lasteaia- ja koolikohti on piisavalt, siis Raasikul, eelkõige just koolis, on järgmisel kümnel aastal väga kitsas. Selle vältimiseks on vaja juba nüüd hakata tegutsema,“ märgib ta.
Samuti tunneb kaks aastat volikogus olnud Lauri Betlem heameelt, et valla jäätmehoolduskava sai progressiivne – liigiti sorteeritud jäätmete äraandmine on tasuta, kes sorteerida ei viitsi, maksab selle võrra olmejäätmete eest rohkem. Veel nimetab ta Raveni-Velko ühinemisläbirääkimiste alustamise nügimist ja rõõmustab, et koos Anija vallaga on Raasikul nüüd uue kvaliteediga ettevõtte. Ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni lõpuleviimine asulates on sõna otseses mõttes hügieeni küsimus, arvab ta.
Ühe väga olulise teemana toob Lauri Betlem välja kergliiklusteed ja kogu vallasisese liikuvuse planeerimise: „Kuidas ühendada külad alevike keskustega selliselt, et igas peres ei peaks olema kaks autot, ning tekitada alevikes kergliiklejatele turvaline liikluskeskkond? Kuidas planeerida Raasiku, Aruküla ja Kulli keskused sellisena, et iga arendus ei oleks eraldiseisev, vaid neist kujuneks sammhaaval üks suur tervik? Vajame eriplaneeringuid, mis näeksid ette alevike arengu pikemas perspektiivis ning looksid arendustele võimalused või seaksid piirangud. Rohkem võiksime mõelda ka sellele, millist elamuarendust ja elanike sihtrühma me oma valda elama soovime. Vastavalt sellele tuleks seada ka detailplaneeringutele tingimusi.“
Tippjuhina teab Lauri Betlem, et ettevõtte juhtimisel on sihi seadmise ja tegevuste planeerimise kõrval sama oluline otsustada ka seda, mida mitte teha. Seevastu poliitikas, sealjuures ka valla juhtimise juures, kipub tema hinnangul sageli minema „lehmakauplemiseks“, kus strateegilise juhtimise asemel käib vaidlus üksikute objektide üle: „Kuna raha kõige tegemiseks ei ole, on eelarve killustunud ja ühtegi asja ei tehta süsteemselt lõpuni. Loodan, et kui Raasiku volikogu hakkab järgmisel korral arengukava ja eelarvestrateegiat uuendama, tehakse seda oluliselt põhjalikumalt ja strateegilise visiooniga. Üldiselt aga oleks tore näha nii volikogus kui komisjonides rohkem sõnavõtte, ettepanekuid ja muudatusettepanekuid – rohkem aktiivsust ja vastutuse võtmist.“
Kodu on Tõhelgis
Lauri Betlem on pärit Raasikult ning elanud sealkandis lühemate ja pikemate pausidega suurema osa oma elust. Ta on Raasiku valla esimese aukodaniku, Harju-Jaani kiriku endise kauaaegse organisti Johannes Betlema pojapoeg ning elab praegu abikaasa Eike Betlema ja kolme lapsega vanaisa talu maadel Tõhelgi külas. Enne sinna kolimist elas perega viis aastat Tartus, õpingute ajal ka Helsingis ja Amsterdamis.
„Olen elanud veel Tallinnas ning sõitnud kaks aastat töö tõttu Raasiku ja Kuressaare vahet. Kuid Tõhelgis tunnen end kõige paremini,“ kinnitab ta.
Lauri Betlem on Tartu ülikoolis õppinud äri- ja finantsjuhtimist, hiljem töö kõrvalt Hollandis turundust. Ülikooli ajal sattus praktikale Soome piimatööstusettevõttesse Valio ning jäi toidutööstusega seotuks 15 aastaks, neist viis viimast juhtis ASi Salvest. Pärast seda on ta juhtinud ravimite müügiga tegelevat OÜ-d Tamro Eesti ning Saaremaal töölaevu ehitavat Baltic Workboatsi. Alates 2021. aastast on Lauri Betlem ASi Eesti Liinirongid ehk Elroni juhatuse esimees.
„Kui Valio koolitas ja kujundas mind professionaalina kõige rohkem, siis kõige suuremat võimalust eneseteostuseks on pakkunud Salvest ja Elron. Mõlemas ettevõttes olid alustamisel väga suured väljakutsed ja tohutu võimalus teha asju paremaks. See motiveeribki mind kõige rohkem – võimalus päriselt midagi paremaks muuta,“ räägib Lauri Beltem.
Lisaks päevatööle on tal mikroettevõte, mis tegeleb kinnisvara üürile andmisega ning põllumajandusmaade hooldamisega. Ta on ka Salvesti nõukogu liige ning Tõhelgi Külaseltsi juhatuse liige.
Elroni eesmärk – olla reisija jaoks esimene valik
Elron ehk AS Eesti Liinirongid, mida Lauri Betlem juhib, on riigile kuuluv ettevõte, mis osutab reisijateveoteenust raudteel.
„Sageli arvatakse, et ka raudtee taristu kuulub Elronile. Tegelikult haldavad taristut Eesti Raudtee ja Edelaraudtee. Elron opereerib ronge,“ selgitab ta.
Käesoleval aastal teenindab Elron umbes 8 miljonit reisijat ja ettevõtte aastaeelarve on ligi 65 miljonit eurot: „Aastaks 2030 on meie eesmärk reisijate arv kahekordistada. Selle saavutamiseks on sisemine ambitsioon olla reisija jaoks esimene valik, millele ta mõtleb, kui hakkab tegema plaani punktist A punkti B jõudmiseks.“
Elroni töötajate nimekirjas on 336 inimest ja see arv kasvab ettevõtte juhi sõnul lähiaastatel kiiresti. Elroni veeremipargis on 38 rongi, järgmise kolme-nelja aastaga jõuab Eestis liinile täiendavalt 16 uut rongi: „Praegu on tipptundidel linnadevahelised rongid sageli ülerahvastatud, kuid juba 2025. aasta algus toob leevendust. Uute rongidega saame pakkuda oluliselt paremat sõiduplaani, aga ka kiiremaid ühendusi. Kui raudteetaristu elektrifitseerimine ja rekonstrueerimine Tartu suunal valmib, jõuab rongiga Ülemistelt Tartusse umbes pooleteise tunniga. Arvestades, et uutes rongides on praegustega võrreldes rohkem mugavusi, siis miks peaks keegi tulevikus autoga Tartusse sõitma.“
Lauri Betlem lisab, et Keila suunal, kus elanike ja potentsiaalsete reisijate arv on kõige suurem, on sõiduplaan saadud ideaalilähedaseks – tipptunnil väljuvad rongid iga 10-15 minuti tagant. Aegviidu suunal, kus on elanikke vähem, on sõiduplaani parandamiseks tema hinnangul veel palju teha.
„Olukord, kus päevas on väljumiste vahe kohati tund ja 40 minutit, ei ole kindlasti see, mis paneb inimesi auto asemel eelistama ühistransporti,“ nendib Elroni juht.
Ta tõdeb, et Aegviidu suunal on potentsiaal teenindada praegusega võrreldes vähemalt kaks korda rohkem reisijaid. Elronil on plaan sealseid rongide sõiduplaane oluliselt tihendada pärast seda, kui aastatel 2024-2027 on uued rongid Eestisse jõudnud: „Alustasime ka ettevalmistustega uue depoo rajamiseks. See peaks praeguste plaanide kohaselt valmima 2028. aastaks koos samasse asukohta Rae valda Soodevahe külla rajatava Rail Balticu depooga ning kujunema raudteeveeremi kompetentsi- ja teenuste keskuseks.“
Omavalitsuse roll ühistranspordi arendamisel
Selleks, et ühistransport suudaks päriselt isiklikule autole alternatiivi pakkuda, on Lauri Betlema sõnul vaja teha palju enamat, kui panna rohkem ronge sõitma.
„Ühtne ühistranspordi planeerimine, seejuures ka ühispilet, on tegelikult elementaarsed. Loodan väga, et nüüd, mil kogu ühistransport on viidud regionaal- ja põllumajandusministeeriumi ühtse juhtimise alla, hakkab ka päriselt midagi sündima. Sõiduplaanid ja marsruudid saavad pikas perspektiivis seatud selliselt, et rongiliiklus toimib selgroona, kuhu bussid ja muud transpordiliigid on sujuvalt integreeritud,“ lausub ta.
Reform peaks rakenduma 2025. aastast: „Loodame parimat, aga on selge, et ükski muudatus ei sünni kiirelt. Omalt poolt oleme Põhja-Eesti Ühistranspordikeskusega toonud turule ühispileti, järgmisel aastal plaanime teha seda atraktiivsemaks.“
Lauri Betlem märgib, et ühistranspordi populaarsemaks muutumisel on väga oluline roll ka kohalikul omavalitsusel – reisijale on äärmiselt oluline, kuidas rongijaama jõuda ja kuhu seal jätta oma auto või jalgratas: „Kui jalakäijaid suudab rongijaam haarata umbes kilomeetri raadiusest, siis jalgrattureid juba 3 kilomeetri raadiusest. Seega on turvaliste kergliiklusteede olemasolu jaamani väga oluline. Raasiku vallas on kolm raudteejaama. Kui meil oleks hea kergteedevõrgustik, võiks meie vallal rongiliikluse näol olla väga suur konkurentsieelis kõigi kuldse ringi valdade ees.“
Ta on nii Raasiku volikogu esimehe kui eelmise vallavanemaga rääkinud, et vallasisesed bussiliinid tuleks suunata rongijaamast läbi. Siis saaksid neid lisaks kooli-koju sõitvatele lastele kasutada ka rongiga tööl käivad elanikud.
„Loodan, et saab tehtud,“ sõnab Lauri Betlem.
Kas ja millal ta ise uuesti volikokku kandideerib, et koduvalla arengule kaasa aidata?
„Oskan nüüd märksa realistlikumalt hinnata aega ja energiat, mida vallas muudatuste juhtimine nõuab. Võib-olla kunagi, kui muid tegemisi vähem, on õige aeg uuesti poliitikaga tegeleda,“ ütleb Lauri Betlem.