ERE UIBO,
Kuusalu valla kommunikatsioonispetsialist
Kuusalu vallavalitsus viis 20. maist 2. juunini 2019 koos Euroopa Parlamendi valimistega läbi küsitluse Kuusalu valla elanike rahulolu kohta. Uuring toimus 9. korda. Arvamust sai avalda paberil või elektrooniliselt. Eesmärk oli saada Kuusalu valla elanikelt tagasisidet, kuidas elu vallas paremini korraldada ja millele tähelepanu pöörata ning pakkuda vallaelanikele suuremat võimalust valla elu korraldamises kaasa rääkida. Aruande koostamisel on kasutatud Kuusalu valla rahulolu-uuringuga 2019. aastal kogutud andmeid ning võrreldud kahe eelmise uuringu tulemustega.
Kokku laekus 432 ankeeti, 2017. aastal täideti 975 ankeeti. Elektrooniliselt täideti 146 (33,8%) küsitlusankeeti, ülejäänud 286 (66,2%) ankeetidest täideti paberil.
Oma elukohana tuli ankeedis märkida alevik või küla. Elukoha soovis avaldada 386 vastajat. Enim vastajaid oli: Kuusalu – 89, Kolga – 33, Kiiu – 23, Valkla – 17, Kuusalu küla – 14, Vihasoo – 14, Kolgaküla – 11. Mujalt oli vastajaid alla 10. Kokku oli vastajaid Kuusalu valla 53 külast või alevikust.
Oma soo märkisid ära 262 vastajat. Neist 64,1% on naised ja 35,9% mehed. Vastajaid oli kõige rohkem 45-60aastaste hulgas (31,9%), järgnesid üle 60aastased (29,30%), 31-45aastased (27,5%), 18-30aastased (9,8%) ja kõige vähem vastajaid oli alla 18aastased (1,5%).
Oma haridustaseme märkisid ankeedis 373 vastajat. Kõige rohkem vastajaid on kõrgharidusega (42,9%), järgnevad keskeriharidusega (30,3%), keskharidus (21,4%), põhiharidus (5,1%).
Uuring andis ülevaate valla olulisemate teenuste kvaliteedi, probleemide ja tulevaste ideede kohta. Kõige suurem rahulolu on viimase kolme uuringu kokkuvõttes olnud sama – esimesel ja teisel kohal on raamatukogud ja koolid. Kolmanda koha said nii tänavu kui 2017. aastal sportimisvõimalused, lükates 2013. aastal kolmandal kohal olnud teenuse – lasteaiad – neljandaks. 2019. aastal on rohkem neid teenuseid, millega rahulolu on kasvanud võrreldes teenustega, millega rahulolu on langenud.
Rahulolu Kuusalu valla koolidega on mitmendat korda järjest kõrgel teisel kohal. Võrreldes 2017. aastaga on rahulolu veidi langenud ning saavutanud koondhindeks 3,35. Kõige populaarsem vastus oli positiivne – „pigem rahul“, kuid kasvanud on täiesti rahulolematute arv ning langenud nende hulk, kes on „väga rahul“.
Tagasiside kommentaaridest tõid vastajad negatiivsena enim välja Kuusalu kooli ruumipuudust, korduvad kommentaarid olid ka amortiseerunud õpperuumid, probleemid koolibussidega, lapsevanemate keeruline suhtlemine õpetajatega, Kuusalu kooli eelistamine valla teistele koolidele. Positiivsena mainiti enim kodulähedase kooli võimalust, turvalist ja sõbralikku õhkkonda, tugevaid koolijuhte ja häid õpetajaid.
Lasteaiad on üldises rahulolu edetabelis kõrgel neljandal kohal ning võrreldes 2017. aastaga teinud läbi ka väikese rahulolu kasvu. Enim vastuseid oli „ei puutu kokku“, mis oli tugevas ülekaalus ka möödunud küsitlustel. Kuna kasvanud on vastajate vanusegrupp (2019. aastal oli enim 45-60aastaseid vastajad), on seekord oluliselt rohkem ka neid, kes lasteaedadega kokku ei puutu. Hinnangutest oli kõige populaarsem „pigem rahul“ ehk sama nagu koolidega. „Väga rahul“ vastajate arv on küll langenud, kuid see-eest oli 2019. aasta uuringus vaid üks vastaja, kes oli „täiesti rahulolematu“. Varasematel kordadel on täiesti rahulolematuid olnud rohkem.
Tagasiside kommentaarides on negatiivsena märgitud lasteaia personali kaadrivoolavus, vähene huviringide hulk, positiivsena, et enam pole järjekordi, õpperuumid on mugavad ja lapsekesksed.
Raamatukogud on esikohal ka seekord, rahulolu on veelgi pisut kasvanud. Enim oli vastajaid, kes ei puutu raamatukogudega kokku, kuid hinnangutest oli kõige populaarsem „väga rahul“. Kommentaarides olid korduvad vastused ruumikitsikus, amortiseerunud ruumid ja vähesed lahtioleku ajad, kuid samas ka kiidusõnad raamatukogude abivalmis ja leidlikele töötajatele, maapiirkonna kohta heale raamatuvalikule ning Kuusalu raamatukogu laiendusele.
Sportimisvõimalused on edetabelis kõrgel kolmandal kohal. Enim vastajaid oli „pigem rahul“, möödunud aastatel oli kõige populaarsem vastus „väga rahul“, kuid üldine rahulolu on pisut kasvanud. Kommentaarides ei olda rahul, et mitmekülgsed sportimisvõimalused on ainult Kuusalus ja Kolgas, nimetatud on Kuusalu spordikeskuse ruumipuudus (eriti jõusaalis), kergliiklusteede puudumine. Kõige populaarsemad positiivsed vastused olid ujula ja spordikeskuse olemasolu, välijõusaalid Kuusalus.
Ka vaba aja veetmise võimaluste populaarseim vastus on „pigem rahul“, nagu oli ka eelmiste uuringute tulemus.
Puudust tuntakse kergliiklusteedest, suuremast valikust, valla ühisest kultuurikalendrist ja ka uutest kultuuriüritustest, rohkem oodatakse kino ja häid teatrietendusi. Heade näidetena toodi välja usinad vabaühendused, rahva- ja seltsimajad, huviringid ning rannad ja matkavõimalused.
Rahulolu noorsootööga on võrreldes 2017. aastaga veidi langenud. Kõige populaarsem vastus on taas „ei puutu kokku“, teisel kohal „pigem rahul“. Langenud on pigem või täiesti rahulolematute hulk ning rohkem on neid, kes on väga rahul. Kommentaarides öeldi, et noorsootöö ei jõua küladesse ning noortel pole piisavalt erinevaid võimalusi vaba aja veetmiseks. Positiivsena nimetati laagreid ja malevaid.
Arstiabiga ollakse Kuusalu vallas pigem rahul, selle vastusevariandi valinute protsent on võrreldes eelmise uuringuga langenud. Langenud on ka väga rahul olevate ja täiesti rahulolematute vastajate hulk. Kommentaarides tuuakse välja perearstide ajanappust, pikki ootejärjekordi ning puudusi teenuse kvaliteedis – ei saada alati soovitud abi. Positiivne korduv näide oli abivalmis pereõed.
Sotsiaalhoolekandega on uuringus osalejatel kõige vähem kokkupuuteid ehk hinnangu andjate edetabelis on antud teenus viimasel kohal. Samas antud hinnangute põhjal on just sotsiaalhoolekanne teinud läbi kõige suurema tõusu võrreldes 2017. aastaga. Kasvanud on väga rahul olevate isikute arv, langenud rahulolematute arv, kõige populaarsem hinnang on „pigem rahul“. Rahulolematust põhjustavad eakate kodu kasinad tingimused, Allika küla sotsiaalpindade kehv olukord, valdkonna vähene rahastatus. Positiivsed näited olid, et kui vaja, on abi ka saadud.
Ka politsei tegevuse hindamisel oli enim neid, kes ei puutu teenusega kokku. Hinnangutest on sarnaselt eelmistele kordadele populaarseim vastus „pigem rahul“. Kasvanud on väga rahul olevate hulk ning langenud rahulolematute hulk. Vastajatele valmistavad enim muret kiiruse ületamine asulates, vargused ning rohkem oodatakse patrulle eelkõige nädalavahetusel ja küladesse. Heade näidetena nimetati vabatahtlike tööd ja ennetustööd.
Rahulolu prügiteenusega on edetabelis 8. kohal, kuid teinud võrreldes 2017. aastaga kõige suurema languse. Siiski on kõige rohkem vastajaid pigem rahul, kuid oluliselt on kasvanud pigem rahulolematute hulk.
Näited – prügiveo graafikust ei peeta kinni, prügikast jäetakse sageli tühjendamata, pakendikonteinerid ajavad pidevalt üle ning suviti on ujumisrandades prügiprobleem. Positiivsete näidetena toodi siiski ka teenuse kvaliteedi paranemist ning probleemide vähenemist, samuti jäätmejaama olemasolu.
Teede olukord on Kuusalu vallas kõige aktuaalsem teema, mis on esikohal vastajate arvu edetabelis – neid, kellel pole teede olukorraga kokkupuuteid, on kõikidest hinnatud teenustest kõige vähem. Teede olukord on traditsiooniliselt viimasel kohal aga teenuse kvaliteedi edetabelis, kuigi rahulolu on võrreldes 2017. aastaga pisut tõusnud. Enim vastajaid on pigem rahul, kuid samas on kasvanud ka täiesti rahulolematute hulk. Puudusi nähakse talihooldes, teede hööveldamises ning teede üldises seisukorras eelkõige külades, välja toodi ka see, et teeremonti ja kõvakatte panekut tuleb väga kaua oodata. Mitu korda mainiti positiivsena järk-järgulist paranemist teede kvaliteedis, lumelükkamist ning hädapärase teehoolduse operatiivset teostamist.
Heakord ja haljastus lähevad vallaelanikele korda nii palju, et teenusega kokkupuute edetabelis sai see kõrge kolmanda koha. Enim vastajaid leidis, et on heakorra ja haljastuse kvaliteediga pigem rahul. Kasvanud on väga rahul olijate hulk ning langenud rahulolematute hulk. Näited tagasisidest – teeäärte niitmine pole piisavalt korralik, vähe lilli ja läbimõeldult istutatud põõsaid, samas on avalikud alad puhtad ja korras, Kuusalu Hoolela „usinad“ on tegusad ja pidevalt nähtaval.
Tänavavalgustuse keskmine hinne on 2,77 ning edetabelis toob see 11. koha. Enim vastajaid on tänavavalgustusega „pigem rahul“. Võrreldes 2017. aastaga on rohkem neid, kes on rahul ning vähem rahulolematuid. Rahul ei olda sellega, et veel on valgustamata kohti ka alevikes ning külades. Negatiivsena nimetati liigset valgusreostust, liiga eredaid ja valesti suunatud valgusteid. Korduvalt kiideti, et valgustust on piisavalt.
Rahulolu ühiskondliku transpordiga on langenud, teenus on üldises edetabelis 20 teenuse hulgas 18. kohal. Kasvanud on äärmuste ehk väga rahul olevate ja täiesti rahulolematute hulk, vähem on neid, kes on pigem rahul või rahulolematud. Kõige populaarsem hinnang on taas „pigem rahul“. Meelehärmi põhjustab Atko teenus – bussid on liiga täis, graafikud võiks olla tihedamad ning paljudesse maapiirkondadesse buss ei jõua. Mitu vastajat polnud rahul ka valla pakutava koolibussiteenusega. Positiivsete näidetena toodi piisavalt tihedat bussiliiklust Loksa-Kuusalu-Tallinna suunal, tasuta bussisõitu ning vallabusse, mis käivad küll harva, kuid hädavajalikud käigud saavad tehtud.
Rahulolu valla ruumilise planeerimisega pole varem uuritud. Ruumiline planeerimine sai uuringusse lisatud, kuna nõuab vastavalt arengukavale arengu mõõtmiseks rahulolu-uuringut. Enamik vastajaid ei puutu ruumilise planeerimisega kokku, kuid ollakse pigem rahul. Tagasisidena toodi välja kaasaegse üldplaneeringu puudumist ning selle koostamise venimist, uute elamualade ja äripindade puudumist ning kasutamata võimalusi.
Ka keskkonnahoiu ja pärandkultuuri säilitamise kohta pole rahulolu-uuringus varasematel kordadel küsitud. Enim vastajaid olid taas „pigem rahul“. Kõige rohkem valmistavad muret lageraied ning vanad ajaloolised hooned, mis on halvas seisukorras. Positiivsete näidetena toodi Lahemaa pärandkultuuri säilitamine, laulu- ja tantsukollektiivide suur hulk.
Külaelu areng on edetabelis 13. kohal ning võrreldes 2017. aastaga pisut tõusnud. Kõige populaarsem hinnang on „pigem rahul“, langenud on rahulolematute hulk ning pisut tõusnud väga rahul olevate vastajate hulk.
Puudused – arengut pole, puudub külavanem, teede olukord on kehv, külas pole huvitegevust ega vajalikke teenuseid. Kiita said aktiivsed külavanemad, külaseltsid, külarahade jagamise süsteem.
Rahulolu vallaametnikelt info saamisega uurisime tänavu samuti esimest korda. Kõige populaarsem hinnang oli „pigem rahul“. Negatiivsena toodi välja, et vastuste saamine venib, läheb üle tähtaja, saadud vastus pole sageli piisav. Oli ka kommentaare, et saadakse vastuseid oma küsimustele ning ametnikud on abivalmis.
Vallaametnike tööga rahulolu on võrreldes 2017. aastaga veidi langenud, kõige populaarsem hinnang on endiselt „pigem rahul“, samas on kasvanud rahulolematute hulk ja vähem on neid, kes on väga rahul.
Korduvad näited – vastamistähtaegade ületamine, keerulisematele küsimustele ei saa konkreetseid vastuseid, lahenduste leidmisega ei tegeleta piisavalt. Samas kiidetakse ametnike pädevust, kohalike olude tundmist ja abivalmidust.
Rahvamajade/külamajade/seltsimajade tegevuse populaarseim hinnang oli „pigem rahul“. Kommentaarides toodi välja, et kultuuriüritusi toimub ainult suuremates asulates ning üritusi pole piisavalt igale maitsele. Kiidetakse kino- ja teatrietendusi, pidusid, huviringe ja vabaühendusi, kes seltsielu korraldavad.
Elu Kuusalu vallas on ülekaalukalt sama hinnanguga, nagu möödunud kordadel – suurem osa vastajatest leiab, et elu on võrreldes möödunud aastaga jäänud samaks. Juurde on tulnud neid, kes leiavad, et elu on läinud halvemaks ning vähem on vastajaid, kelle arvates on elu paranenud.
Peamiseid infoallikaid sai küsitluses valida mitu. Ülekaalukalt esikohal on endiselt Ida-Harju nädalaleht Sõnumitooja, mis on siiski populaarsust 1,6 protsendi jagu kaotanud. Kõige suurema tõusu on teinud sotsiaalmeedia, mis on tõusnud infoallikates teisele kohale, kasvanud on ka kodulehelt info hankimine, langenud on info hankimine teistelt isikutelt.
Uuringu tulemuste põhjal saab vallavalitsus pöörata tähelepanu neile probleemidele, millele vastajad kiiret lahendamist ootavad, tulemusi saab kasutada omavalitsuse arenguks vajalike muutuste elluviimisel. Vallavalitsus tänab kõiki vastajaid ning loodab veelgi aktiivsemat osavõttu järgmistel küsitlustel, mis on ka vallajuhtide, ametnike ja allasutuse juhtide jaoks mõõdupuu töö tulemuste hindamisel ning plaanide seadmisel. Järgmine rahulolu-uuring on plaanis teha 2022. aasta sügisel koos kohalike valimistega.