Kuusalu vallavolikogu detsembrikuu istungil küsis opositsiooni esindaja Katre Karu Reformierakonna nimekirjast, kas vallavalitsusel on kavas korraldada Salmistu sadama hoonestaja leidmiseks uus hange.
Vallavanem Terje Kraanvelt vastas, et uut hoonestaja-konkurssi pole plaanis teha, sest on kahel korral luhtunud. Möödunud suvi näitas tema sõnul, et vallavalitsus saab sadama haldamisega ise kenasti hakkama.
Kogu 2024. aasta korraldas sadama tegevust Kuusalu vallavalitsus, sest riigihanke võitnud Port Salmistu OÜ loobus 2023. aasta detsembris investeerimissummade puudumise tõttu hoonestusõiguse lepingust, mis oli sõlmitud 30 aastaks.
Sadamakapteni ülesandeid täitnud valla teede- ja majandusspetsialist Madis Praks rääkis Sõnumitoojale, et Kuusalu vallavalitsus taotleb Salmistu sadamahoone ehitamiseks kalandus-Leaderi programmist MTÜ Harjumaa Kalandusühingu sadamate taristu parendamise ja pakutavate teenuste mitmekesistamise meetmest 80 000 eurot. Ühingu hindamiskomisjon on taotluse heaks kiitnud, oodatakse PRIA seisukohta. Kuusalu valla tänavuses eelarves on projekti omaosaluseks kavandatud 20 000 eurot.
Madis Praks: „Varem loodetud suure sadamahoone asemel plaanime väikest, umbes 60-70ruutmeetrist hoonet kohvikuosa ja teenindusruumidega. Sarnases mahus sadamahoone on tehtud Ihasalu sadamasse. Me eesmärk on, et sellise ehitise ülalpidamiskulud oleksid optimaalsed, talveks saaks elektri välja lülitada ja maja sulgeda.“
Ta lisas, et vallavolikogu eelarve- ja majanduskomisjoni koosolekul detsembris oli üks teema ka Salmistu sadam. Tema tegi seal ülevaate sadama tegevusest 2024. aastal.
„Salmistu sadamas on 55 paadikohta, tippajal juulikuus olid 40-45 paadikohta pidevalt täidetud. Paadiomanikest umbes 80 protsenti olid kohaliku taustaga, Kuusalu piirkonnas kinnisvara omavad isikud või ka Haapse kandist, sest Kaberneeme sadamas olid kohad välja müüdud. Väliskülalisi oli Salmistu sadamas möödunud hooajal üksikuid, kokku kümmekond. Kui Salmistu sadama teenuste hinnakirja koostasime, võrdlesime Kaberneeme ja Hara sadama hindu ja tegime oma hinnad Harast kõrgemad ja Kaberneemest madalamad,“ kirjeldas Madis Praks.
Tema ülesanne on lisaks sadamatööle ka parkimise korraldamine. Parklas tehakse koostööd firmaga EuroPark, tasuda saab ettevõtte mobiilirakenduse kaudu. Parkla tulu oli mullusel hooajal 11 000 eurot, kui EuroPargi osa maha arvata, laekus vallaeelarvesse 8700 eurot. Paadikohtade eest koguti 27 000 eurot.
„Sadama kulutused said tuludega kaetud. Navigatsioonihooaeg lõppes oktoobris. Poid on välja võetud, mõned talveperioodiks sadamasse jäetud alused seatud pukkidele,“ lausus ta.
Küsimusele, kas vald on täitnud Riigi Tugiteenuste Keskusele antud lubadused, mis võeti toetuse saamiseks, vastas Madis Praks, et taotlus koostati ja toetus eraldati enne Covidi perioodi ja Ukraina sõda, mis on negatiivselt mõjutanud turismi arengut Eestis: „Saadame kord aastas Riigi Tugiteenuste Keskusele aruande Salmistu sadama kasutamise kohta.“
Salmistu sadama renoveeris Kuusalu vald. Tööde kogumaksumus oli 1 661 280 eurot, millest Riigi Tugiteenuste Keskus andis Euroopa Regionaalarengu Fondist toetust 790 311,40 eurot, Kuusalu vald võttis omaosaluseks laenu 870 096,60 eurot. Sadama rekonstrueerimine läks vallale maksma koos projekteerimise ja ehitusjärelevalvega 915 796,60 eurot. Sadama ehitas Kaurits OÜ, ehitus algas septembris 2020 ja lõppes novembris 2021. Salmistu sadamakai oli ehitustööde alguseks täielikult amortiseerunud ja ohutuse tagamiseks suletud.