Teenistuslik järelevalve leidis, et Kehra gümnaasiumi osade õpetajate ja juhtkonna vahelised suhted on paigast ära.
Üle-eelmisel nädalal avalikustas Anija vallavalitsus õiendi Kehra gümnaasiumis läbi viidud teenistusliku järelevalve kohta. Vallavanem Riivo Noor selgitas Sõnumitoojale novembris, et teenistusliku järelevalve algatamise ajend oli kooli juhtkonna ja personalivaheliste suhetes. Kolm kuud toimunud järelevalve käigus hindas kooli personalitööd ja õppekorraldust komisjon, kuhu kuulusid lisaks vallavanemale abivallavanem Marge Raja, vallasekretär Heldi Laks ja referent Ilsia Väli. Vesteldi direktori, õppealajuhataja ja õpetajatega, viidi õpetajate ja tugispetsialistide seas läbi rahuloluküsitlus ning tutvuti kooli dokumentatsiooniga.
Järelevalve õiend
Vallavalitsuse komisjoni koostatud 14leheküljelises õiendis on analüüsitud, kas Kehra gümnaasiumi õpetajad, tugi-spetsialistid ja ringijuhid vastavavad kvalifikatsiooninõuetele, kas ja kuidas on korraldatud töötajate leidmiseks konkursse, hinnatud õppekorraldust ning kuidas on õppetööd, õpetajate ja õpilaste õppeprotsessi ja edusamme kajastatud kooli kodulehel ja meedias. Tuvastati, et kooli 52 õpetaja ametikoha kohta on 20 õpetajat ilma magistrikraadi või vastava kvalifikatsioonita, samas on Kehra koolis alates 2015. aastast olnud Eesti keskmisest kõrgem 30aastaste ja nooremate õpetajate osakaal. 2019. aastal oli Kehra koolis noori õpetajaid ligi 20 protsenti, Eesti keskmine on 10,7 protsenti. Kiideti ka, et kool on aktiivselt osalenud ainealastel ja valdkondlikel olümpiaadidel ja konkurssidel.
Kooli töösuhete hindamiseks viidi teenistusliku järelevalve raames läbi töötajate rahuloluküsitlus. Vastasid 53 ehk 91,4 protsenti õpetajatest-tugispetsialistidest. Küsimustele kooli juhtimise, motiveerimise, arenguvõimaluste, suhete, infoliikumise ning kooli maine ja üldise rahulolu kohta sai vastata hinnetega 1 kuni 5. Kõige kõrgema keskmise hindega hinnati kooli mainet ja üldist rahulolu ning arenguvõimalused koolis, mis said keskmiseks hindeks vastavalt 4,2 ja 4,1. Kõige madalamalt hinnati kooli juhtimist ning suhteid koolis, mis said keskmiseks hindeks 3,5. Töötajate ja direktori vahelistele suhetele anti keskmiseks hindeks 3,8, töötajate ja õppe-alajuhataja suhetele 2,7.
Komisjon vestles lisaks 11 õpetajaga ning tuvastas, et koolis on esinenud ebaviisakat suhtlemist, õpetaja eetikakoodeksi mittejärgimist ning lahkhelisid väärtushinnangutes ja suhtumises. Järelevalve leidis, et osal õpetajaist on probleeme suhtlemisel kooli juhtkonnaga, need on tekkinud õigeaegselt ja pädevalt lahendamata jäänud erimeelsustest. Märgiti, et koolis töötab inimesi, kes võimendavad rohkem kui aastataguseid negatiivseid üksikjuhtumeid ega märka viimaste õppeaastate positiivseid arenguid koolis. Juhtkonnal soovitati leida lahendused heade koostöösuhete loomiseks ja hoidmiseks meeskonnas.
Vallavalitsuse komisjon tegi koolijuhile ettekirjutusi ja ettepanekuid. Töökeskkonna ja töösuhete parandamiseks soovitati direktoril analüüsida viimastel aastatel läbi viidud õpetajate ja tugispetsialistide ra-huloluküsitluste tulemusi, koostada tegevuskava tulemuste parandamiseks ning anda perioodiliselt tagasisidet vallavalitsusele. Samuti tehti ettepanek valida töökollektiivis usaldusisik, hinnata töötajate valmisolekut ja sobivust vastaval ametikohal töötamiseks ning koostöövalmidust meeskonnana töötamisel, võtta kasutusele konkreetsed meetmed koolisiseste suhete lahendamiseks ja parandamiseks.
Arutelu volikogus
Neljapäeval, 18. veebruaril Kehra kooli saalis toimunud Anija vallavolikogu päevakorras oli ülevaade Kehra gümnaasiumi tegevusest, kuid teenistuslikku järelevalvet see ei puudutanud. Järelevalve õiendit tutvustas Riivo Noor volikogu liikmetele istungi lõpus. Järgnes ligi kolmveerand tundi kestnud ja kohati emotsionaalseks läinud mõttevahetus suhteprobleemide üle Kehra koolis.
Marina Petrova teatas, et üks õpetaja on saanud direktorilt ettepaneku kirjutada omal soovil lahkumisavaldus ning töötajad, kes julgesid käia vallamajas probleemidest rääkimas, on stressis ja kardavad tagakiusamist. Inga Leoke-Bosenko soovis teada, kas vallavalitsus on kursis, et õpetajaid sunnitakse lahkumisavaldusi kirjutama, ja küsis, kas see on seaduslik. Ta märkis, et konflikti kasvatamise asemel tuleb mõelda, kuidas seda pidurdada: „Meie vallal pole vaja sellist antireklaami, vastupidi, peame tegema kõik, et siin koolis tahetaks õppida.“ Priit Raudkivi küsis, kas kooli personalis on plaanis teha muudatusi, ning Inga Koitla soovis teada, kas direktor peaks kõik edasised otsused personali kohta kooskõlastama vallavalitsusega.
Vallavanem Riivo Noor kinnitas volikogu liikmetele, et vallavalitsusel puudub info selle kohta, justkui õpetajaid sunnitaks ebaseaduslikult lahkuma. Ta selgitas, et vallavalitsus on direktori tööandja ja saab otsustada tema, mitte kooli õpetajate töölevõtmise ja vabastamise üle, kuid tõdes, et Kehra koolis valitsev õhkkond ei ole hea. Riivo Noor lisas, et vallavalitsus ootab koolijuhilt selget tegevuskava, kuidas probleemid lahendatakse, ning kinnitas, et vallavalitsus on direktorile andnud ka konkreetsemad juhised, kuidas seda võiks teha.
Ranno Soots viitas järelevalve õiendis toodud rahuloluküsitlusele ja ütles, et keskmise hinde alla viimiseks piisab sellest, kui vaid mõned vastajad annavad kõige madalamad hinded. Ta küsis, kui suur oli hinnangute erinevus ning õpetajate hulk, kes on juhtkonna vastu. Riivo Noor vastas, et selliseid õpetajaid-tugispetsialiste on 6-8. Abivallavanem Marge Raja lisas, et Eesti statistilise keskmise järgi ei ole oma töökollektiiviga rahul 10-12 protsenti õpetajatest, sama suur on see protsent rahuloluküsitluse põhjal ka Kehra koolis.
Marge Raja rääkis, et järelevalvest selgus sama, millest volikogu liikmed rääkisid – mõnel õpetajal on probleemid kellegagi kollektiivis, kuid see ei ole valdav, enamik töötajaist andsid koolile positiivse hinnangu. Ta selgitas, kitsaskohtade parandamiseks jätkatakse direktoriga tihedat koostööd: „Pisut kannatust, et näha neid muudatusi, sest teeme tööd inimestega ning see nõuab aega, tahet ja pühendumist.“
Rene Kaalo tegi ettepaneku, et vallavalitsus esitaks volikogule edaspidise tööplaani, mida koos kooli juhtkonnaga probleemide lahendamiseks tehakse. Volikogu esimees Jaanus Kalev tegi ettepaneku, et volikogu järgmise, märtsis toimuva istungi päevakorras on ülevaade Kehra gümnaasiumi hetkeseisust ja vahepeal tehtust.
Direktor kommenteerib
Kehra gümnaasiumi direktor Kaido Kreintaal ei olnud toimunud arutelu ajal volikogu istungil. Kui Sõnumitooja palus temalt kommentaari, oli direktor tekkinud diskussioonist üllatunud, sest kui tegi volikogu sama istungi alguses ülevaate Kehra kooli tegevusest, ei esitatud talle ühtegi küsimust.
Ta kinnitas, et on tõesti teinud ühele õpetajale ettepaneku töölt lahkuda: „Kui inimene on kahel korral öelnud, et Kehra koolis ei ole midagi head, siis küsisin, miks ta meil töötab, kui siin on nii halb. Olen ise ühest koolist lahkunud, kui nägin, et meie väärtusmaailmad tööandjaga olid väga erinevad. Aga see õpetaja ei olnud nõus ära minema.“
Kaido Kreintaal kinnitas, et tema soov on taastada koolis töörahu, mis on juba rohkem kui aasta olnud häiritud: „Tegu on mõnede töötajate vaheliste üksikute probleemidega, mis on natuke üle võimendatud. Usun, et suudame ka kõik koos edasi töötada, kuid erimeelsuste rahulikuks lahendamiseks on vaja aega. Seda ei tee ühe kuuga, seda enam, et koroona tõttu ei saa me kogu kollektiiviga koos olla, teha ühiseid väljasõite, arutada, võtta pingeid maha. Tegelikult on meie koolis väga mõnus seltskond, palju väga toredaid noori õpetajaid. Meie ühine ülesanne on hoida lapsi, et nad jääksid siia kooli.“