Hara sadamas peatunud kõige suuremad purjekad olid kahemastiline Fryderyk Chopin ja kolmemastiline Pogoria Poolast.
„Oli tore jälgida AIS-süsteemis, kuidas Tall Ship Races purjekad pühapäeva, 7. juuli õhtul Helsingist väljusid, paljud märkisid sihtkohaks Hara sadama ja suundusid hanereas Hara poole,” rääkis Hara sadamakapten, Hara Sadam OÜ tegevjuht Tarvi Velström.
Esimesed kaks purjekat seisid pühapäeva õhtul Loksa lähistel, Hara sadamasse suundusid esmaspäeva, 8. juuli hommikul.
Kokku külastasid kolme päeva jooksul, 8.-10. juulini Hara sadamat 22 purjekat, mille meeskonnad osalevad rahvusvahelisel purjeõpperegatil Tall Ship Races.
Regatt algas Leedus Klaipedas 27. juunil, 4.-7. juulini olid purjekad Helsingis ning 11.-4. juulini Tallinnas kolmes sadamas. Edasi liiguvad purjekad Turu sadamasse, sealt Marienhamni ja siis Poolasse Szczecinisse, kus regatt lõpeb 5. augustil. Kokku osalevad regatis üle 60 purjelaeva 16 riigist ning neil seilavad koku 1500 purjeõppurit
Kuna Helsingist lahkumise järel jäid Tallinna sadamasse jõudmise tähtajani kolm päeva, oli purjekate kaptenite endi otsustada, kuhu nendel päevadel purjelaev suundub.
Tarvi Velströmi sõnul liiguti 8.-10. juulini peamiselt Helsingist edasi Käsmu poole, Naissaare või Hara sadamasse. Osad purjekad olid kohapeal pikemat aega, osadega sõideti vahepeal mujale ja tuldi tagasi.
„Ettevalmistused algasid mitu kuud varem. Talvel uuris regati korraldaja, kas Eesti põhjarannikul on purjekate meeskonnale huvitavaid sadamaid. Teatasime, et oleme valmis purjekaid vastu võtma. Kas, mis kellaajal täpselt ja kui palju purjekaid regati ajal meie sadamasse tuleb, ei osanud korraldaja öelda, sest see oli kaptenite valik,“ jutustas Tarvi Velström.
Käsmu lahes seisid purjekad lahel ankrus, sest sealses sadamas on vesi nende jaoks liiga madal. Huvilisi viidi Käsmu sadamast paatidega purjekatega tutvuma ja toodi tagasi.
Haras on sadam sügav, purjekatel oli võimalus seista kai ääres.
„Purjelaevade meeskondadega tuli kokku leppida koht kai ääres, purjekad turvaliselt vastu võtta ja paigutada. Päris kiired päevad olid,“ kirjeldas Tarvi Velström.
Hara sadama Facebookis kutsuti rahvast purjelaevu vaatama. Uudistajaid käis kõigil kolmel päeval. Eriti palju oli huvilisi esmaspäeval, siis jagus sadamas jalutajaid hiliste õhtutundideni. Tuldi autodega, kuid rohkelt oli neidki, kes sõitsid kohale oma paadiga. Kõigil oli võimalus minna laevadele neid lähemalt uurima, kui selleks avaldati soovi ja paluti meeskonna esindajatelt luba.
Õpperegati purjekad said Hara sadamas olla tasuta. Kui meeskond tundis huvi, tehti ekskursioon nõukogude armee endise demagnetiseerimissadama muuseumi, räägiti ajaloos, sadamahoone ehitamisest, sadama taastamisest ning arendamisest külalissadamaks ja purjekooli kodusadamana. Räägiti ka sellest, et Eesti suurim purjelaev, neljamastiline Tormilind ehitati Hara külas.
Tarvi Velström: „Hara sadamas pole varem nii palju suuri purjekaid käinud ja pärast rohkem kui sada aastat tagasi valminud Tormilindu ei ole Hara lahel tõenäoliselt ka sedavõrd suuri purjekaid seilanud.“
Kõige enam purjelaevu oli Poolast ja Soomest
Hara sadamat külastanud purjekatest 8 olid Poolast. Suurim oli kahemastiline purjelaev Fryderyk Chopin, mis on ehitatud 1992. aastal, pikkus 44,35 meetrit, kõrgus 36,27 meetrit. Kolmemastiline Pogoria on tehtud aastal 1980, pikkus 41,10 meetrit, kõrgus 33,22 meetrit.
Brigantiin Kapitan Glowacki sõidab merd aastast 1946, pikkus 24,29 meetrit, kõrgus 20,24 meetrit. Purjekas Farurej on ehitatud aastal 1980, pikkus 13,64 meetrit, kõrgus 14,94 meetrit.
Kahemastiline Bonawentura on valminud aastal 1948, pikkus 16,28 meetrit. Purjekas Dar Szczecina on 1969. aastast, pikkus 18 meetrit, kõrgus 20,84 meetrit. Purjekas Wielkopolska on aastast 1962, pikkus 16,70 meetrit ja kõrgus 17,75 meetrit. Purjekas Cykas on tehtud aastal 1999, pikkus 16,59 meetrit, kõrgus 17,80 meetrit.
Ka Soomest külastas Hara sadamat 8 purjekat. Kolmemastiline Svanhild on ehitatud 1948. aastal, pikkus 29,74 meetrit, kõrgus 21,34 meetrit. Purjekas Valborg on ehitatud aastal 1948, pikkus 29,79 meetrit, kõrgus 16 meetrit. Tokka-Lotta ehitusaasta on 1989, pikkus 12,73 meetrit, kõrgus 19,50 meetrit. Purjekas Theia on aastast 2008, pikkus 14,60 meetrit, kõrgus 20,38 meetrit. Ingrid on ehitatud aastal 1932, pikkus 14,41 meetrit, kõrgus 17,78 meetrit. Henrika on aastast 1990, pikkus 16,40 meetrit, kõrgus 23,17 meetrit. Kahemastiline kuunar Helena on ehitatud aastal 1992, pikkus 31,80 meetrit, kõrgus 35,48 meetrit. Purjekas Astrid on aastast 1947, pikkus 24,47 meetrit, kõrgus 23,17 meetrit. Aurantytto on tehtud aastal 2007, pikkus 11,70 meetrit.
Taanist olid kaks purjelaeva. Betty on ehitatud aastal 1913, pikkus 15,88 meetrit. Tara on aastast 1958, pikkus 18 meetrit, kõrgus 21,70 meetrit.
Hollandist peatus Hara sadamas purjelaev HNLMS Urania ehitatud aastal 2004, pikkus 23,40 meetrit, kõrgus 25 meetrit.
Belgiast oli purjekas Rupel aastast 1996, pikkus 17,55 meetrit, kõrgus 15 meetrit.
Saksamaalt peatus Hara sadamas kahemastiline Johann Smidt aastast 1974, pikkus 32,63 meetrit, kõrgu 33,53 meetrit.
Eestist osaleb regatil ja oli ka Hara sadamas kahemastiline Hiiuingel, mille ehitusaasta on 2018, pikkus 16,75 meetrit, kõrgus 12,60 meetrit.