Alates reedest, 22. jaanuarist hakkas Harju maakonna ida suuna liinibussidega sõitjaid vedama AS SEBE ja ligi kaks nädalat on seniste siniste pilvebusside asemel sõitnud paljudel liinidel SEBE bussid.
21. jaanuaril lõppes ATKO Liinid OÜga sõlmitud pikaajaline leping ida suuna avalike liinide teenindamiseks. Öösel vastu 22. jaanuari pidi toimuma 14 pilvebussi üleandmine, ent nagu eelmise nädala leheloos avaldasime – riigilt 8 aastat tagasi ATKO-le antud bussidest sai SEBE siis kolm bussi ja järgmise nädala alguses, 25. jaanuaril enamiku, kuid mitte kõiki busse.
SEBE valiti hanke tulemusena ajutiseks vedajaks – kuni kaheks aastaks. Põhja-Eesti Ühis-transpordikeskuse korraldatud põhihanke tulemused on vaidlustatud, SEBE teenindab ida suuna avalikke bussiliine vaidluste lõpuni.
ASi SEBE juhatuse liige Üllar Kaljuste ütles Sõnumitoojale, et neli bussi on ATKO-lt seni saamata: „Osad üleantud bussidest on läbinud ülevaatuse, neile on paigaldatud uued sõidumeerikud, tehtud vajalikud remondid ja suunatakse liinile. On ka busse, mille puhul praegu puudub võimalus, et nendega saaks sõitjaid teenindada. Teeme vajalike remonditööde kohta kalkulatsioonid, kooskõlastame transpordiametiga selle mõistlikkuse, pidades siis silmas nii ajutise veoperioodi pikkust kui ka remondile kuluvat ressurssi.“
Küsimusele, kas riigi ostetud Iveco-bussid ongi 8 aastaga lootusetult amortiseerunud, vastas ta: „SEBE kasutab Ida-Virus samu niinimetatud pilvebusse, nendega on võimalik töötada veel vähemalt sama palju aastaid. Sõltub sellest, kuidas on busse hooldatud.“
Eelmises lehenumbris ilmunud leheloost jäi ruumipuudusel välja lõik, milles ATKO Liinide juhatuse liige Arvo Sarapuu kommenteeris, et pilvebusside tehniline seisukord vastas üleandmise nõuetele, välja arvatud sõidumeerikud, mis olid bussidel siis, kui riik need ettevõttele andis, kuid nüüd pole seadusele vastavad. Bussid tagastati koos vanade sõidumeerikutega. Samas küsis ta, miks transpordiamet ega politsei ei näe seaduserikkumist selles, et SEBE hakkas teenust osutama ida suunal bussidega, mis olid varustatud seadusele mittevastavate sõidumeerikutega ega olnud läbinud ülevaatust.
Üllar Kaljuste SEBEst selgitas toimetusele, et 22. jaanuaril pidid bussid väljuma Loksalt varahommikul, liine oli vaja teenindada, esimestel päevadel sõitsid paar bussi vanade sõidumeerikutega: „Kohe tuli nädalavahetus, ei jõudnud vahetada. Nüüd on need vahetatud.“
Ta lisas, et järjest on pandud ida suunal sõitvatesse SEBE asendusbussidesse piletimüügiaparaate, enamikes bussides tuleb juba osta sõidupilet, kuid liinidel on ka mõned bussid, kus veel pileteid ei müüda ja pole validaatoreid.
Vastavalt lepingule peab SEBE teenindama ida suuna avalikke bussiliine pilvebussidega, asendusbusside kasutamine kujuneb tema sõnul SEBE-le kallimaks, kuna kaasneb kapitalikulu, mida riigibusside puhul ei arvestatud. Transpordiamet on andnud nõusoleku see kompenseerida.
Riik ostis 2013. aastal maakonna- ja linnaliinide teenindamiseks kokku 110 Iveco bussi, mis on toodetud Hispaanias.