
Ehitusfirma Kaurits OÜ lubab Salmistu rekonstrueeritud sadama Kuusalu vallale üle anda augustikuus.
Riigihankega Salmistu sadama ehitajaks ja projekteerijaks valitud Kaurits OÜ projektijuht Ivo Lõhmus ütleb, et aprilli lõpuks on süvendustööd tehtud ja veealused konstruktsioonid rajatud ning ajutised tammid eemaldatud.
Sadama kai ja slipp on ehitatud kuivmeetodil, vesi pumbati ehitusalalt välja, et tagada kai elementide paigaldustäpsus ja veealuste betoonitööde kvaliteet. Töödega ollakse projektijuhi kinnitusel graafikus, sügistormid ja talvekülmad eriti ei seganud ning betoonitööd pididki algama märtsis, kui ilmad olid juba soojemad.
„Oleme hakanud ajutisi tamme eemaldama ja vett tasapisi tagasi laskma. Suurem osa, mis on valminud, jääb paraku vee alla ja seda kasutaja enam ei näe. Põhjamuuli jalam ulatub ligi 5,5 meetrit keskmisest veetasemest allapoole. Muuli hari saab olema 3 meetrit üle keskmise veetaseme ja see jääb näha,“ selgitab ta.
Mais-juunis alustatakse trasside ehitamisega – elekter, vesi, kanalisatsioon. Vastavalt lepingule peavad sadama rekonstrueerimistööd lõppema hiljemalt 8. novembril. Ehitaja lubas mullu sügisel vallavalitsusele, et valmis sadam antakse üle 2021. aasta augustis, ja projektijuhi hinnangul nii ka tehakse.
Kaurits OÜ on ehitanud või rekonstrueerinud sadamaid mitmel pool üle Eesti: Kaberneemes, Sillamäel, Karepal, Paldiskis, Tallinnas Kalasadamas, Läänemaal Puise külas ja Ruhnus. Tööd käivad veel Vasknarvas ja sel kevadel alustatakse kai laiendustöödega Saaremaal Roomassaares.
Ivo Lõhmus sõnab Salmistu sadama kohta, et tööde käigus on muuli tehtud esialgu kavandatust võimsamaks ja lainetusele vastupidavamaks: „Kuna siin liivad liiguvad, siis edaspidi tuleb muuli esist korduvalt süvendada, kuid seda ei pea eelduslikult tegema igal aastal. Sadam on projekteeritud vähemalt järgmiseks 50 aastaks, aga omanikul tuleb arvestada hoolduskuludega. Põhjamuul on projekteeritud arvestusega, et seda saab edaspidi pikendada. Arvestades rahalisi ja keskkonnaalaseid piiranguid, tuleb soliidne ja väga esinduslik sadam. Töötame iga päev parima lõpptulemuse nimel.“
Sadama süvendamisest üle jääv materjal läheb sadama kaldaosa tõstmiseks, peenem liiv laotatakse Salmistu ranna-alale, osa materjali viiakse mujale. Projektijuht tõdeb, et seoses rekonstrueerimistöödega on suured veoautod pidanud sõitma sadama juurde viival teel. Aprilli lõpust liigub raskeid masinaid vähem, ent betooniautosid tuleb ka edaspidi. Tekkinud teeauke on täidetud ja augusti alguses, kui parkla hakkab valmis saama, teeb ehitaja sadamatee korda. Vastavalt Kuusalu vallavalitsusega sõlmitud lepingule taastatakse juurdepääsutee ehituseelne olukord.
Ivo Lõhmus: „Palume kohalikelt elanikelt mõistlikku suhtumist, ehitamine põhjustab paratamatult häiringuid.“
Kuusalu valla arendusspetsialist Kair Tammel kinnitab samuti, et ehitaja on korrastanud sadama juurde viivat teed ja lubanud seda hooldada kuni ehitustööde lõpuni, kui see muutub auklikuks. Koos rekonstrueeritud sadamaga tuleb vallale üle anda ka taastatud juurdepääsutee.
„Oleme saanud elanikelt pöördumisi, et miks on randa ladustatud suured liivahunnikud. Selgitame, et see liiv pärineb sadamaala väljakaevest, tegevus vastab ehitusprojektile ja veekasutusloale. Enne suvitushooaja algust silub ehitaja liivahunnikud ja korjab välja kivid. Lainetus ja tormid kannavad edaspidi liivast välja tumedama peenosa ja rannale ladestatud liivad ühtlustuvad ka tuule mõjul. Sadama akvatooriumist välja kaevatud puhtama liivaga kaetakse mereäärne rannapiirkond, kivisem ja savisem materjal viiakse mujale. Sedasi tehakse ikka, kui ehitatakse sadamaid,“ lausub valla arendusspetsialist.
Kaurits OÜ alustas Salmistu sadama rekonstrueerimise esimese etapi töödega mullu septembri alguses. Töö maksab 1 661 280 eurot, millest Riigi Tugiteenuste Keskus toetab 790 311,40 euroga ja 870 096,60 suuruse omaosaluse tasumiseks võttis Kuusalu vald laenu.