
Salmistu sadama ehituse avaetapp maksab 1,6 miljonit eurot.
Järgmisel nädalal alustab Kaurits OÜ Salmistu sadama rekonstrueerimise esimese etapi projekteerimis- ja ehitustöid.
Kuusalu vallavanem Urmas Kirtsi ütles möödunud nädala teisipäeval pärast lepingu allkirjastamist Kauritsa juhatuse liikme Janek Uiboga, et Kaurits on ehitanud mitmeid sadamaid ja tegemist on suutliku ettevõttega.
„Olen üsna veendunud, et järgmisel aastal samal ajal avaneb meil sadamas seistes uus vaatepilt,” ütles ta.

Lepingu järgi on ehitustööde lõpetamise tähtaeg järgmise aasta 8. november, kuid Kauritsa projektijuhi Ivo Lõhmuse sõnul on ettevõtte eesmärk objekt tellijale üle anda augustis: „Tahame ehitada võimalikult operatiivselt. Praegu on kõige õigem aeg alustada muuli ehitusega, siis peaksime jõudma enne sügistorme piisavalt ära teha. Eesmärk on vesiehituse tööd ära teha enne aprilli lõppu.”
Riigi Tugiteenuste Keskus toetab Salmistu sadama rekonstrueerimise esimest etappi Euroopa Regionaalarengu Fondi piirkondade konkurentsivõime tugevdamise meetme reservist 790 311,40 euroga, ehitustööde kogumaksumus on 1 661 280 eurot. 870 096,60 euro suuruse omaosaluse jaoks võetakse laenu.
Külaelanikud ootavad uut sadamat
Salmistu külavanem Indrek Suits kinnitas, et kohalikud elanikud ootasid sadama ehitamise otsust pikisilmi: „Külarahvas väga ootab uut sadamat, oleme koostööks valmis. Kui vaja materjali vedamiseks teed kinni panna, siis andke märku, teeme seda koos. Loodan, et Sadama tee, kus ka mina elan, saab pärast ehitust korralikult taastatud.”
Sadama tee piiratakse märgiga, läbi pääsevad ainult kohalikud elanikud ja ehitustransport.
Tallinna Tehnikaülikoolis sadamaehituse inseneriks õppinud Ivo Lõhmus loetles sadamas eesseisvaid töid: ehitatakse muul, gravitatsioonikai ja slipp, rajatakse parkla ja piirdeaiad, paigaldatakse kaks ujuvkaid, valgustus- ja elektrisüsteem ning veetorustikud kaidele. Sadamasse on kavandatud 64 sildumiskohta.
„Masinate kasutamises on Kauritsal hea võimekus ja vajadusel rendime tehnikat juurde,” rääkis Ivo Lõhmus. „Põhitööd, nagu näiteks muuli ehitus ja süvendus, teeme oma jõududega. Toome objektile neli-viis ekskavaatorit. Külarahva elu mõjutavad siia sõitma hakkavad veomasinad. Muuli ehitamiseks on vaja objektile vedada suur kogus paekivi ja graniiti. Meeskond on hästi kokku töötanud ja omame sadama ehitamises piisavat kogemust. Vajadusel oleme valmis tegema pikki tööpäevi, et püsida tähtaegades.”
Vallavanem Urmas Kirtsi ütles, et 2012. aastal kirjutati Salmistu sadama ehitus valla arengukavasse, seejärel hakati otsima rahastamise võimalusi. Ta tänas Marina Kaasi ManNet Partners Baltics OÜst projekti juhendamise ja kirjutamise eest. Vallavalitsuses kureerib ehitust arendusspetsialist Kair Tammel. Sadama esimese etapi põhiprojekti tegi Aavo ja Riina Raig Projekt OÜ.
Urmas Kirtsi sõnul tuleb edasi liikuda Salmistu sadama hoone rajamise mõttega ja vallavalitsus hakkab otsima ka operaatorit sadama haldamiseks: „Olen kindel, et sadam muudab Kuusalu valda praegustele ja tulevastele elanikele atraktiivsemaks. Valda sünnib lapsi ja tuleb uut maksuraha, seega suureneb jätkusuutlikkus.”
Kauritsa juhatuse liige Janek Uibo rääkis, et kui kuulutati välja riigihange Salmistu sadama ehitaja leidmiseks, ütles ta meeskonnaliikmetele: „See on Kauritsa töö. Meil on väga hea meel panustada Kuusalu valla arengusse uue ja väärika jahisadama ehitusega. Luban, et järgmisel aastal samal ajal on sadam valmis.”
Nordeconi kontserni kuuluva Kauritsa viimase aja ettevõtmiste seas on Ruhnu saare Ringsu väikelaevasadama laiendus, Karepa sadama muuli rajamine, Purtse sadama, Vasknarva sadama ja Sillamäe rannapromenaadi ehitustööd ning Tallinna Kalasadama rekonstrueerimine.