
Kohalike elanike loodud MTÜ Salmistu Sadama Selts on valmis haldama Salmistu uut sadamat, mille ehitus maksab 1,6 miljonit eurot.
Möödunud aasta septembris Salmistu sadamat rekonstreerima asunud ehitusfirma Kaurits OÜ tegi Salmistu küla ranna äärde senisest laiema liivaala – kulgeb sadamast mitusada meetrit edasi Valkla poole. Esmalt veeti akvatooriumist välja võetud liiv mere äärde hunnikutesse, nüüdseks on need laiali lükatud.
Kaurits OÜ projektijuht Ivo Lõhmus ütleb, et, ranna-alale kasvama hakanud kibuvitsad ja rohukamar on eemaldatud, nii sai liivariba laiemaks, aga seda vaid ajutiselt: „Projekteerija on arvestanud, et veepiirile paigutatud liiv puhastub lainetuse mõjul. Vanalt sadamaalalt kaevatud liivas võib olla betoonitükke ja kive. Ehitusperioodil käime regulaarselt rannaala üle vaatamas ja puhastame ilmsiks tulnud kivid välja. Loodus teeb aja jooksul oma töö. Rannaprotsesside mõjul praegu ladestatud liivad liiguvad kaugemale ja koonduvad ilmselt läänemuuli juurde.“
Ta toonitab, et liivade ladestamiseks on kasutatud kaks korda väiksemat rannariba kui projektis lubatud: „Oleme tööde ala piiranud minimaalseks ja see võimaldab kõigil huvilistel randa kasutada ka ehitusperioodi vältel, mis on suur asi.“ Praegu on sadama ehitustöödega külgnev liivade ladestusala tähistatud hoiatussiltidega kui ehitusobjekti ala. Ohutust silmas pidades ei ole selles alas soovitav liikuda ega supelda. Salmistu sadama juurdepääsutee on ehitustööde lõpuni kõrvalisele transpordile suletud. Randa pääseb Valkla ranna poolt.
Kohalikud elanikud on seoses sadama ehitusega mitmel korral juhtinud Kuusalu vallavalitsuse kui ehituse tellija tähelepanu juurdepääsuteele, mis on raskete masinate liikumise tõttu läinud auklikuks. Projektijuht märgib, et töö üks tingimus ja ehitaja lubadus oli hoida tee sõiduautodele läbitav: „Täidame neid teeauke vastavalt vajadusele, sest ehitus põhjustab häiringuid, püüame neid minimaliseerida. Kui sadam valmis, taastame tee endisel kujul.“
Salmistu külavanem Indrek Suits kommenteerib, et ehitaja hoiatas, kuidas sadama tee saab kõvasti kannatada, ja nii on ka läinud, kuid igal reedel augud silutakse: „Olen saatnud vallamajja tee kohta mõned kirjad, et ametnikud oleksid kursis, kuid kokkuvõttes on asjad hästi, suhtleme ehitajatega. On muljetavaldav, kuidas kopamees paneb kive paika, mõne kiviga mässab üle kümne minuti. Ta sõnab, et see peab ju sada aastat vastu pidama. Ehitaja on tähelepanelik ja hooliv, võtab ettepanekuid arvesse.“
Randa toodud liiva kohta lausub külavanem: „Kokkulepe on, et 1. juuniks tehakse rand puhtaks. Ehitaja on öelnud, et ametlikult on me rand nii-öelda käibest väljas ehituse lõpuni. Oleme sellest külarahvale teada andnud ja on super, kui randa saab kasutada varem.“
Sadam kohalike hallata?
Kuusalu vallavalitsus sai aprilli lõpus Salmistu külavanemalt Indrek Suitsult, Valkla külavanemalt Märt Sillastelt, Salmistu külaseltsi esindajalt Aare Kaurilt ja MTÜ Salmistu Paadimees esindajalt Madis Praksilt ühise kirja, milles tutvustavad MTÜ Salmistu Sadama Selts visiooni Salmistu sadama arendamiseks ja haldusteenuste osutamiseks. MTÜ Salmistu Sadama Selts on asutanud Salmistu ja Valkla külaseltsid ning Salmistu Paadimees.
Indrek Suits räägib, et kirja saatmisele eelnesid mitu koosolekut, ka kohtumine Kuusalu vallavanema Terje Kraanvelti, volikogu esimehe Värner Lootsmanni ja valla arendusspetsialisti Kair Tammeliga. Ehkki sadam pole veel valmis ja vallavalitsus ei ole välja kuulutanud hanget sadama haldaja leidmiseks, on kohalikud eestvedajad võtnud nõuks taotleda võimalust hakata sadamas ise toimetama.
Indrek Suits: „Oleme seisukohal, et kogukond peaks sadamat pidama, teame olusid ja jääme siia ka keerulisematel aegadel. Pealegi kuulub sadamasse suunduv tee eraomanikele, andsime allkirjad kasutuslepingule ja olime nõus, et seda kasutatakse sadamasse sõitmiseks. Samas ei tahaks, et sadamas jääks elu seisma, kui rahakas investor mingil hetkel leiab, see kõik pole piisavalt rentaabel lahkub või läheb pankrotti.“
Külavanem sõnab esitatud visiooni kohta, et see on koostatud realistlik: „Oleme talve ja kevade jooksul sõitnud Eestis läbi 14 väikesadamat, rääkinud omanike ja haldajatega. Nende kogemus on, et sadam ei saa olla üle mehitatud, piisab sadama kaptenist, kes saab paljude asjadega hakkama.“
Sadam plaanitakse teha piirkonna turismi- ja vabaaja keskuseks. Mitme kogukonna esindajatega koostöös leiab parima tasakaalu teenuste osutamisel ja kodurahu tagamisel, et sadam jääks kogukonnale avatuks ja taskukohaseks, on öeldud visioonis.
Loetletud on teenused, mida MTÜ osutaks tuleval navigatsioonihooajal: külaliskai teenuste ja veesõidukite kaikohtade pakkumine, slipi- ja parklateenuste korraldamine, heakorra tagamine, ööpäevaringne tehniline valve ning merepääste. Sadama kapteni teenused lisanduksid 2023. aastal. Koostöös vallavalitsusega planeeritaks sadamahoone, aastatel 2023-2025 võiks hoone projekteerida ja ehitada.
Kuusalu vallavolikogu esimees Värner Lootsmann: „Sadama operaatori leidmiseks tuleb korraldada hange, see annab ülevaate, kellel on parim nägemus sadama arendamisest ja finantseerimisvõimekus. Vald ei pea olema sadamapidaja, aga tegema kõik, et oleks tagatud kogukonna ja külaliste parim teenindamine. Riigi antud toetus eeldab projekti terviklahendust. Kui projekt tuleb mitmes etapis realiseerida, pole see probleem. Oluline on parim lõpplahendus, selle nimel vallaametnikud praegu tegelevad. Hanke täpne aeg selgub lähiajal.“
Tööde lõpetamise tähtaeg on 8. november.