
Raasiku valla Pikavere ja Aruküla kool osalesid DigiKiirendi programmis.
Hariduse Infotehnoloogia Sihtasutuse DigiKiirendi programmi eesmärk on toetada koole õppetöösse tehnoloogia kaasamisel ja soodustada õpilaste digipädevuse arengut. Programmi proovietapp oli 2018. aasta sügisel, siis osalesid selles Eesti kuus kooli. 2019-2020 on kokku kavas koolitada 60 kooli.
Tänavu kevadel läbisid programmi 16 kooli hulgas ka Aruküla põhikool ja Pikavere mõisakool. Koolid jaotati kolme gruppi, Harjumaa ja Raplamaa koolide õpetajad said esimest korda kokku 25. veebruaril Saue gümnaasiumis. Seal määrati igale koolile programmi ajaks haridustehnoloog, kes käis kohapeal ja vestles personaalselt iga õpetajaga, selgitas välja tema oskused ning soovid. Kõigile õpetajatele toimus baaskoolitus, kus õpetati ka, kuidas koolitunde digivahendite abil põnevamaks teha, koolijuhtidele viidi märtsi alguses läbi eraldi koolitus „Õppijate digipädevuse arendamine“.
Programmi raames tuli igal koolil valida arendamiseks üks projekt.
Pikavere mõisakooli õpperada
„Esimene mõte oli koostada õppekava, et süstematiseerida laste digipädevuse arendamist, kuid leidsime, et see jääb programmi lõpuks veel liiga poolikuks,“ ütles Pikavere mõisakooli direktor Helju Kadakas.
Õpetaja Marie Reinike lisas, et programmi algfaasis alanud distantsõppe tõttu poleks õppekava koostamisest ilmselt midagi välja tulnud.
Seetõttu otsustati DigiKiirendi kodutööks valida aastaid tagasi kooliõue tehtud loodusraja muutmine digitaalseks QR-koodidega varustatud õpperajaks. Kuna iga kooliaasta lõpus on Pikaveres toimunud õuesõpe, kavatseti sel ajal lapsed nutika õpperaja tegemisse kaasata. Plaani nurjas distantsõpe. Päris kõrvale õpilased digiõpperaja tegemisest siiski ei jäänud, ka nemad said välja pakkuda kohti, mis võiksid olla õpperajal tähistatud ning mille kohta infot anda.
Programmi lõpuks said Pikavere mõisaparki üles 9 QR-koodi – koolimaja seinale, kaevule, puudele-põõsastele. Õpperada algab kooli peavärava kõrvalt loodusradade kaardi juurest, kuhu on lisatud väike kaart QR-koodidega tähistatud kohtadest. Nutitelefoniga koode skannides saab lugeda ülevaateid Pikavere mõisa ja kooli ajaloost, varasematest direktoritest, osa tekste on ka loomadest ja taimedest. Enamasti on lisaks tutvustavale tekstile antud lahendamiseks ka mõni ülesanne või ristsõna. Tekstid-ülesanded koostasid peamiselt õpetajad, loomade-lindude kohta kogusid materjali lapsed loodusõpetuse tunni raames.
„Nüüd ei ole meie pargi külastajaile vaja giidi, siia võib tulla omal käel igal ajal, otsida üles QR-koodid ja nutitelefoni abil saada väga palju infot,“ lausus Helju Kadakas.
Ta lisas, et õpperada ei ole kaugeltki valmis: „Hakkame seda kindlasti täiendama ning plaan on, et seda teevadki peamiselt õpilased – uurivad ja otsivad materjali, loovad ülesanded, õpivad QTR-koodide tegemist. Tahame õpperada laiendada Pikavere tiigi, viinaköögi varemete ja vana asunduskoha juurde, panna üles infot mõisa kõrvalhoonetest, sest nende kohta küsitakse meilt sageli.“
Helju Kadakas ja Marie Reinike arvasid, et edaspidi võiks samamoodi hakata tutvustama ka Pikavere mõisapargi puid, erinevaid liike on seal umbes 30, ning linde.
Aruküla põhikooli digitaalne sisuloome
Aruküla põhikooli arendusprojekti DigiLooJaga raames õpiti digitaalset sisuloomet – internetikeskkonna Padleti seintele pandi üles õpilaste, õpetajate ja lapsevanemate koostatud meemid teemal „E-õpe minu moodi“, fotolavastused „Minu klassiruum“ ja kollaažid „17 kevadist hetke“.
„Kuna DigiKiirendi oli distantsõppe perioodil, otsustasime esimese arendusprojektina teha midagi vähem koormavat, mis pakkus mõnusaid muigeid, head tuju ja värvikirevat kevadist silmailu,“ selgitas õpetaja Ivika Jegis.
Sama projekti raames tulevad sügisel ka filmifotokonkurss ja digiviktoriin.
Ivika Jegis märkis, et distantsõppe ja DigiKiirendi kokkulangemine oli õpetajatele küll üsna kurnav, kuid siiski kasulik kogemus, mõnedki uued teadmised-oskused leidsid kohe rakendust: „Kuigi digisisuloomet on hakatud sujuvalt pidama õpetajatöö loomulikuks osaks, on see tegelikkuses väga suur lisatöö. Teisest küljest aitas koolitus kaasa digipisikuga nakatumisele, uute võimaluste nägemisele ning digiteemadesse kohati tõrges suhtumine muutus avatumaks.“
Koolil on soov sügisel alustada digi-arengukava koostamist koos tegevusplaaniga digipädevuste lõimimiseks tundidesse.