Anija vallas kehtivad lepingud seniste vedajatega 2015. aastani.
Raasiku vallavalitsus koostas volikogu märtsikuu istungi jaoks eelnõu, mille vastuvõtmisel lähevad vallasisesed bussiliinid Harjumaa Ühistranspordi Keskuse (ÜTK) haldusalasse. Käesoleval suvel lõpevad lepingud seniste vedajatega.
Raasiku vallavanem Aare Ets ütles, et see on otsustamise küsimus, kas kuulutab vallavalitsus ise välja uue riigihanke vedajate leidmiseks või sõlmib vald ÜTKga halduslepingu ja konkursi korraldab ÜTK: „Mõlemal juhul on oma plussid ja miinused. Kui hanke kuulutab välja Harjumaa ÜTK, siis ei pruugi senised vedajad enam konkurssi võita ning kohalikud vedajad ei saa tööd. Kahjuks on praktika näidanud, et seal, kus ÜTK hanked läbi viinud, ei ole kusagil senised vedajad jätkanud. Valitakse odavaim pakkumine ning kohalikke eelistada ei saa. Teisest küljest on liitumine positiivne, sest korralduslik pool läheb üle keskusele ning muutub oluliselt mugavamaks. Vedu sellest kallimaks kindlasti ei lähe, pigem odavamaks.“
Ta kirjeldas, et keskus integreerib õpilasliinid maakonna ühtsesse võrku ning piletisüsteemi: „Vaadatakse üle avalike ja siseliinide töökorraldus, vajadusel viiakse sisse muudatused, mis tagavad parema teenuse kättesaadavuse elanikele või transpordikulude kokkuhoiu. Muudatused ei tohi nõuda omavalitsustelt lisaressursse.“
Raasiku vallas on praegu neli õpilasliini: Pikavere-Raasiku-Aruküla, Rätla-Pikavere-Suursoo, Raasiku-Kurgla-Kulli ja Aru-Aru-RaasikuPK-Jägala-Haljava-Raasiku.
Peale õpilasliinide sõidab igal tööpäeval buss Härma-Aruküla vahel, mis toimib nagu etteveoliin rongidele ning kord nädalas Kiviloo-Pikavere-Kose liin, millega külade elanikud saavad Kosel poes käia.
Vedajaid on kaks, OÜ Härma Buss ja Explorest OÜ.
Kooliõpilastele on sõit tasuta, teistele 70 senti. Pikavere-Kose liinil maksab pilet üks euro.
„Me pole teinud täpset statistikat, kui palju inimesi Kose bussi kasutab ja kas piletiraha katab kütusekulu või maksab vald osaliselt peale, et liin käigus oleks,“ ütles vallavanem.
Naabervaldadest on ÜTKga ühinenud Jõelähtme, Rae ja Kose. Liitumist kaalub ka Anija vald, kuid seal ei ole otsustamisega kiiret. Veebruaris oli vallavalitsusel kohtumine Harjumaa ÜTK esindajatega.
Anija vallavanem Tiit Tammaru: „Praegu meil see veel vallavalitsuses arutlusel ei ole olnud, aga kavatseme sellega kindlasti tegeleda ja võimalusi leida. Käesolevast aastast on meil lepingud praeguste vedajatega ja need kehtivad kolm aastat.“
Ta lisas, et kogumisliinide arendamist peab mõistlikuks, kui rong tihemini käima hakkab. Sellisel juhul tuleksid juurde uued vallaliinid, mis hakkaksid vedama inimesi raudteejaama ning Tallinnast käiv liin number 143 lõpetaks tegevuse.
„Selle käigus hoidmine ei oleks eriti mõistlik, sest rongi potentsiaal on suurem,“ selgitas ta.
Praegu on Anija vallas kaks õpilasliini: Voose-Alavere-Lükati-Pikva-Kehra ja Anija-Soodla-Lilli-Kehra. Lisaks õpilasliinidele sõidab kord nädalas buss liinil Härmakosu-Pillapalu-Kehra, millega Piibe maantee äärsed inimesed saavad Kehras käia. Vedajaid on kaks, Radix Hoolduse OÜ ja Alukvik OÜ. Õpilastele on sõit tasuta, teistele 77 senti.
Harjumaa ÜTK tegevdirektor Ago Kokser ütles, et liinide üleandmist keskusele on arutatud mitme vallaga: „Kes veel liitunud ei ole, nendega vaatame üle, millised on võimalused, ja ootame siis tagasisidet. Plaanime integreeritud bussiliine, mis tähendab, et Harjumaa ÜTK alluvuses olevad vallaliinid saaks ajaliselt ühildada maakonnaliinidega, samuti rongidega valdades, mida läbib raudtee. Arutanud oleme kogumisliinide arendamise võimalust. Aegviidus toimib see hästi, bussid veavad inimesi rongijaama. Selleks ei pea olema suured bussid, võivad vabalt vedada kohalike firmade väikebussidega.“
Ta lisas, et kuna lõpusirgele on jõudnud maakonna ühistranspordi arengukava kokkupanek, siis on lootust saada riigilt edaspidi ka toetust plaanide elluviimiseks ning praegu peetakse selle üle arutelusid.