
„Kui on inimene, kes tahab bussiga sõita, ja buss, mis sõidab, palun lubage juhil peatuda,“ soovib Kuusalu valla elanik SILVI PUKK.
„Tellin koorma killustikku, panen juurde harjavarre ja külge bussipeatuse liiklusmärgi, et ei peaks kaks ja pool kilomeetrit kõndima Kiidu bussipeatusesse ning siis sõitma bussiga tagasi – oma teeotsast mööda,“ pahandab Silvi Pukk, kes on kirjutanud Kuusalu vallavalitsusele, Põhja-Eesti Ühistranspordikeskusele, maanteeametile, et Kiiu-Valkla tee äärde tehtaks bussipeatuse koht. Kirja saatis ta ka Sõnumitooja toimetusele.
„Ainult presidendile ja õiguskantslerile ei ole veel jõudnud oma muret kurta. Olen valmis Kuusalu vallale laenu andma, kui muidu ei saa nõuetekohast bussipeatust ehitatud. Põhjendatakse, et peab olema ohutu peatuskoht, aga kui pimedas kõnnin sama teed mööda pika maa, ka see pole ohutu,“ lisab ta.
Tema probleem sai alguse tänavu augustis, siis hakkasid Tallinnast Kuusallu ja tagasi sõitma kiirliini bussid. Kiirbuss jõuab pealinnast Kuusallu, suundub kolm korda päevas tavaliinina Salmistule ja ringiga tagasi Kuusallu, sealt taas kiirbussina Tallinna.
Silvi Pukk räägib, et mõni bussijuht halastab ja peatub kodutee otsas, kui ta koju sõidab. Aga bussi peale minekuks seal oodata ei julge, sest bussijuhtidel ei ole õigust peatuda kohtades, kus pole bussipeatuse märki.
Kui kümmekond aastat tagasi oli Valkla sild remondis, sõitsid tema sõnul liinibussid sama teed mööda ja siis pandi ajutise bussipeatuse märk.
Projekteerimisele ja ehitusele kulub aega ja raha
Tegu on riigiteega, mis suundub Jõelähtme-Kemba maanteelt ehk rahvasuus Vana-Narva maanteelt Valkla poole Kiiu jäätmejaama juurest – Kiiu-Kaberneeme tee nr 11266. Põhja-Eesti Ühistranspordikeskus on palunud Kuusalu vallavalitsust, et ehitaks selle tee äärde bussipeatused.
Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse tegevdirektori kohusetäitja Kadri Krooni: „Nii kurb, kui see ka pole, vastavalt ühistranspordiseadusele tohivad bussijuhid peatuda tähistatud peatuskohtades. Kui peatuvad mujal ja midagi juhtub, on see nende risk. Oleme Kuusalu vallavalitsusele teatanud, et palume peatuskohad tähistada, kui see tehtud, paneme peatuse sõiduplaani. Ühistranspordiseadus ütleb, et vald korraldab ühistranspordi taristu planeerimist ja rajamist.“
Tema sõnul on kiir- ehk eks-pressliine kavandatud kaks aastat ja bussipeatuste korrastamise kohta saadeti kiri vallavalitsusele mullu aprillis. Probleem oli ka Salmistu bussipeatusega, see on nüüd tehtud küla läbiva tee kõrvale parkimisplatsi keskele, bussid keeravad sinna ühelt ja teiselt poolt tulles.
Kuusalu valla teede- ja majandusspetsialist Madis Praks ütleb, et ühistranspordi seaduse kohaselt korraldab maakonna bussiliinide taristu objektide planeerimist ja haldamist maanteeamet, aga see kohustus on veeretatud vaikselt omavalitsuste kaela : „Vallavalitsus püüab maanteeametile pandud kohustusi täita, et vastu tulla kohalikele elanikele. Riigitee äärde rajatav bussipeatus on kallis rajatis, mis maksab 2000-6000 eurot. Maanteeametil on õigus nõuda, et liiklusohutus oleks tagatud, nõuetest sõltub, kui palju raha kulub: „Pannakse buss käima ja loodetakse ühiskondlikule survele, et siis vald ehitab maanteeameti asemel peatuse. Samas pole kindlust, kas bussiliin on siis ka veel alles, kui peatuskoht projekteeritud, ehitaja leitud, valmis ehitatud, raha kulutatud.“
Silvi Pukk küsis maanteeametilt seisukohta hajaasustusse ooteplatvormita ja katuse-
aluseta peatuskoha rajamiseks. Eelmisel nädalal tuli vastus, et soovitud tee äärde sobib, kui rajatakse ooteala riigitee peenra laiendusena ja tähistatakse. Kaasas on kaart, kuhu pakutakse kahte võimalikku peatuskohta. Konkreetne asukoht tuleb kooskõlastada maanteeametiga. Sellise liikluskoormusega tee korral peab olema tagatud jalakäijate ohutu liiklemine elamupiirkonnast bussipeatuseni, peatuses seisev buss peab olema teistele sõidukijuhtidele nähtav kohtumisnähtavuse ulatuses ega tohi varjata väljasõitu kõrvalteelt peateele, peatus ei tohi olla langusel või tõusul, bussijuhile peab tahavaatepeegli kaudu olema nähtavus peatumisnähtavuse ulatuses. Lisatud on, et riigiteede äärde peatuste planeerimine ja rajamine on kohaliku omavalitsuse ülesanne.
Valla arendusspetsialist Kair Tammel kommenteerib, et optimaalsem lahendus on rajada bussipeatus Kiiu-Kaberneeme maantee äärde Jaanukse teeristi juurde, ka koolibuss peatub seal: „Vastavalt ühistranspordiseadusele on valla kohustus rajada bussipeatused valla liinidele. Sama seadus kohustab maanteeametit korraldama maakonnaliinide taristu objektide planeerimist ja haldamist, võtma meetmeid ühissõidukitele soodusliiklusolude loomiseks. Enne liini avamist ei tehtud meiega koostööd ja sellepärast see segadus. Maanteeametile kirjutasin uue peatuse vajadusest novembri keskel ja tuletasin meelde kuu lõpus, aga vastuse sai hoopis valla elanik. Jaanukse peatuste märgid paneme kuu aja jooksul.“