INGELDRIN AUG
Kui möödunud nädal tundus küllaltki lootusrikas – lapsedki näisid olema veidi harjunud koolitööde tegemisega söögilaua taga ning mina igapäevaste lisandunud kohustustega koka ja õpetaja ameti näol, siis see nädal on ootamatult teisiti. Söögilaua ümbrus oleks justkui ära neetud, sinna lähenetakse suure ettevaatlikkusega ja vaid momendiks uue söögikorra ootuses. Koolitükkide tegemisel hoitakse teineteisest ohutusse kaugusesse.
Ühe lapse inglise keeles niigi väljakutseid pakkuv lugemine segab teist, kes püüab samal ajal lõpetada oma kunstiõpetuse kodutööd kevade märkidest. Teise võsukese pliiatsisahin segab omakorda kolmandat, kes püüab samal ajal teha matemaatika kodutööd, mis on kirjalik arvutamine. Püüad aritmeetikaga võitlevat last abistada, aga peagi avastad, et sel viisil, nagu sina kooliajal jagamist õppisid, pole tema harjunud ja sa ei saa omakorda aru, kuidas lapse mõistus selle tehte juures töötab. Ja nii päevast päeva. Lapsed on üksteise seltskonnast väsinud ja kurvad, et nende ainsad mängukaaslased saavad olla needsamad õed, kellega niigi päev läbi ninapidi tuleb piiratud alal koos viibida.
Mõnel helgemal momendil pakub vanem õde abi keskmisele inglise keele kodutöös. Noorem kiidab tähelepanelikult vanimat, kes veiste lauda omaalgatuslikult korda tegi. Keskmine on taaskord üllatanud ülima mõistuspärasusega keerulise kolme õe suhtekolmnurga lahendamisel. Aga vaatamata päikselistele momentidele on pigem kõikide koolitööde tegemine kaetud mingi halli uduga, kus orienteeruda on paha ja tüütav.
Järjest enam kiputakse õue ja hakkan kahtlema, kas neid kehalise kasvatuse tunde ikka on tunniplaanis nii palju, kui viimasel nädalal mulle on põhjuseks toodud, et toauksest välja saada. Siinkohal ka tõend mu laste kehkaõpsidele – nad päriselt ka käivad õues ja liiguvad ütlemata palju. Teil ei ole tarvis märkuseid ega teateid kirjutada e-kooli tegemata kehalise kasvatuse kodutööde kohta. Ja veel – ma ei osta oma lastele nutikellasid vaid seepärast, et saaksid aru anda, kui mitu sammu nad päevas liiguvad. Ja kui õue lähevad, siis olen teadlikult palunud neil nutiseadmed tuppa jätta. Tõenäoliselt on neil just seetõttu saatmata osad pildid või videod, mida te olete palunud jäädvustada ja oma e-mailidele edastada, tõendamaks kehalises kasvatuses osalemist. Äsjaloetud lõigu kirjutamisega riskin võimalusega saada õpetajate halvakspanu osaliseks, aga praegusel momendil tean, et täpselt ühtmoodi mõtlevad mitu lapsevanemat, kes samuti kodudes endast parimat annavad, püüdes arvestada kõiksuguseid spetsialistide soovitusi distantsõppe planeerimisel, samal ajal püüdes hakkama saada oma põhitööga.
Aga kuidas on kodus töötaval lapsevanemal põhitööga? Samal ajal kui haridusministeeriumilt on antud koolipidajatele soovitused, et õpetajate töötasu peaks samas mahus säilima, siis kodustel lapsevanematel veab, kui põhitöö veel alles on. Eriolukord on kestnud veidi enam kui kolm nädalat ja järjepanu ilmub uudiseid raskustesse sattunud ettevõtetest. Peaaegu kõik tööandjad tõdevad, et kriis mõjutab nende personalipoliitikat ja pigem seesugusel määral, mis ei ole soodne töötaja jaoks.
Kõige selle valguses on sel nädalal järjest enam pälvinud meedia tähelepanu vaimse tervise hoidmise temaatika. Alates sellest, kuidas tasakaalustav ja mitmekülgne harjutuste komplekt „Viis tiibetlast” võiks sind kodustes töö- ja elutingimustes aidata kuni soovitusteni, kuidas tööandja peaks praeguses eriolukorras töötajaid motiveerima, muudatusi juhtima, tööõnne hoidma.
Naljapäeval, 1. aprillil loed tuttava ajajoonelt postitust, kuidas ta olla saanud haridusametist meili, kus oli kirjas, et andku ta oma kontonumber, kuna alates 1. aprillist hakatakse õpetajate töötasu maksma lapsevanematele. Õpetajate pärast ei pea ka muretsema, nemad saavad kuldses raamis tänukirja e-kooli hoolsa täitmise eest. Ma väga loodan, et ka õpetajatel on naljasoon olemas.
Päev pärast naljapäeva loed artiklit, et Tapa valla haridustöötajate nõupidamisel pakuti idee rakendada täiskoormusest ilma jäänud lasteaiaõpetajad tööle koduõppe abilistena. Idee kohaselt aitaksid lasteaiaõpetajad eelkõige väiksemaid koduõppel olevaid lapsi, sest metoodiline kogemus ja loodetavasti ka kutsumus on neil olemas. See tundub sinule suurepärane idee ja saadad selle edasi ka oma laste koolipidaja ehk Loksa linna vastavale ametnikule. Eks näis.
Üks asi, mis mind isiklikult on hakanud sel nädala eriti kõnetama, on töö ergonoomikaga seotud teemad. Selg on hakanud rohkem väsima, kael on kange, mõnikord avastad, et ei ole juba tunde teinud soovituslikku pausi, et silmi puhata. Kui üks osa on tõepoolest seotud füüsilise tööasendi või töökoha korraldusega, siis kahes kolmandikus on peidus veel vaimne töökorraldus ning suhtlemine, meeskonnatöö, osalemine, organisatsioonikultuur ja kõik muu seesugune.
Koroona pandeemia tõttu merele lükatud paadis on lapsevanemad, õpetajad, lapsed, koolipidajad kui haridusametnikud ministrini välja. Keegi ei tea, kaua peab veel köögilaua taga tegema otsuseid, mis tõenäoliselt muudavad me haridusmaastikku igaveseks.







