REELIKA TURI,
Raasiku põhikooli direktor
Kogu Eestis on distantsõpe kestnud kolm nädalat, koolivaheajani on jäänud veel kaks. Pärast koolivaheaega jätkub esialgu samasugune õpe veel vähemalt nädala. Distants-
õpe on nihutanud õppimisest mõtlemist nii õpetajatel, lapsevanematel kui ka õpilastel. Kõige olulisemad teemad, millega lapsed silmitsi seisavad, on iseseisvuse õppimine ning motivatsiooni hoidmine.
20. märtsiks oli Raasiku koolis planeeritud ülekooliline e-õppepäev nagu oli eelmisel aastal, kuid saime hoopis mitu nädalat e-õpet. Kui varem ei tundnud ka meie igapäevaselt digivahendite kasutamise vältimatut vajadust, siis nüüd on õpetajate suhtumises ja oskustes toimunud kardinaalsed muudatused.
Esimene nädal oli meie jaoks kohandumise nädal, üritasime leida õigeid digilahendusi ja töötada pigem tavalises rütmis. Enamik õpilasi saavad reedel e-kooli järgneva nädala ülesanded. Kasutame nädala formaati, et lapsed õpiksid ise planeerima, mida ja millal õppida. Tagasisidest on selgunud, et koolipäevade pikkused on lastel väga erinevad, mõni teeb kogu päeva ülesanded ära tunniga ja võib pärast mängida, aga on ka neid, kellel võtavad ülesanded aega ligi 6 tundi. Õpilased on erinevad ning kodused olukorrad samuti. On kodusid, kus õppetegevus läheb ludinal ning laps ei vaja mingit lisaabi. Samas on kodusid, kus vanemad näevad lapsega väga palju vaeva, et kõik saaks tehtud.
Kui õpilased on oma ülesanded saanud, järgneb ülesannete lahendamise aeg. Nüüdseks oleme jõudnud selleni, et peaaegu kõikidel klassidel on igapäevaselt videotunde. Lastele üldiselt videotunnid väga meeldivad. Kuid me ei ole suutelised tegema kõiki tunde reaalajas ja see pole ka mõistlik, kuna soovime, et lastes areneks iseseisvus. Järgmisel kahel nädalal on fookuses motivatsioon. Klassijuhatajad tegelevad lastega vestlemisega ja olukorra kaardistamisega.
Oleme koolist kodudesse laenutanud süle- ja tahvelarvuteid. Praegu tundub, et peredel on õppeks vajalikud seadmed olemas. See on rõõmustav. Lisaks on meie vanemad olnud väga mõistlikud, nad on valmis dialoogiks ning ei mõista õpetajaid kohe hukka, kui näevad, et ka õpetajad on uues olukorras.
Iga kahe nädala järel korjame ühe küsimustikuga tagasisidet lapsevanematelt ja teisega lastelt. Tagasiside küsimustikud on väga olulised, sest võimaldavad analüüsida erinevate trendide tekkimist ning mida kiiremini näeme mingi mustri tekkimist, seda varem saame koolina reageerida. Väga hea on olnud see, et peaaegu kõik lapsed on hakanud kasutama e-kooli.
Distantsõppe ajal on ka meie õpetajate digipädevus teinud märgatava tõusu. Kui varem oli mõnelegi vaja rääkida, mis on videokonverents, siis nüüd teevad peaaegu kõik juba ise videotunde. Õpetajad on selle ajaga väga palju õppinud! Iganädalaselt toimuvad kaks õpetajate koosolekut, teisipäeviti ja reedeti, nendel osalevad kõik õpetajad. Igapäevaselt suhtlevad õpetajad omavahel vaat et rohkemgi kui koolis, põhilised keskkonnad on Google Hangouts ja Google Meets. Kogu info talletatakse distantsõppe logis.
Ma olen väga uhke, et meie õpetajad on murdnud klassikalise klišee, et pedagoogid ise kardavad õppida. Mida vanemaks inimesed saavad, seda vähem julgevad nad sageli katsetada ja ITga on vanematel inimestel ootus, et kõik peab kohe välja tulema. Noorem põlvkond teab, et IT peale ei saa kindel olla, programme katsetatakse, vajutatakse erinevate nuppude peale, otsitakse, guugeldatakse lahendusi ja see on täitsa normaalne. See on põhimõtteline muutus, mis vajab harjumist. Usun, et sellest kriisist tuleme välja palju tugevamana, eelkõige just julguse mõttes.
Kui distantsõpe lõpeb, on mõndagi hariduses muutunud, päevakorda on tõusnud uued küsimused. Kuidas õpetada lastele juba lasteaiast alates enesejuhtimist? Kuidas õpetades kindel olla, et õppimine kindlasti toimub? Kui palju õppest peakski toimuma e-õppena? Missugused digimeetodid jäävad igapäevase õppe osaks? Kuivõrd õpetajates kasvanud julgus julgustab neid üldse haridusmuutusi mõtestama?
Kõik need küsimused on olulised ja võivad tuua kvalitatiivse hüppe õppe korraldamisel nii meie kui ka teistes Eesti koolides. Kriisid on olulised ja kriisidest tuleb õppida, et saada esiteks teadlikumaks oma nõrkustest ning teiseks, et saada tugevamaks.
Lõpuks panen ka lapsevanematele südamele, et võtkem rahulikult, leidkem rõõmu ja andkem teada klassijuhatajatele, kui olukord on läinud nii keeruliseks, et enam ei saa hakkama. Ma väga loodan, et see kogemus lähendab meie kogukonnaliikmeid üksteisele ning kuu või kahe pärast oleme tugevamad.