Kuusalu vallavalitsus korraldas kutsetega lihthanke, et leida valla eribussiliinidele ehk rahvasuus pensionäride liinidele vedajad kolmeks kuuks, juulist kuni septembri lõpuni. Bussid sõidaksid neil kuudel senisest harvem – üle kahe nädala.
Pakkumiste esitamise tähtaeg oli 12. juuni, kuid selleks ajaks ühtegi pakkumist ei laekunud. Kuusalu valla haldusspetsialist Kair Tammel suhtles möödunud nädalal kohalike bussiettevõtete juhtidega ning tõdes reedel, et pole veel vedajaid leidnud. Esmaspäeval ütles, et peab läbirääkimisi ja lootust on, et vedajad leitakse.
Kuusalu vald on aastaid hoidnud käigus tasuta bussiliine külades, kus avalik ühistransport puudub või käib harva. Kuuel vallaliinil on saanud kord nädalas sõita bussiga suuremasse keskusesse poodi, arsti juurde, apteeki, juuksurisse ja muudeks asjaajamisteks. Kolmapäeviti on buss sõitnud Valklast-Salmistult ning ka Hirvlist Kuusallu ja tagasi, neljapäeviti Vihasoo külast ning ka Pärispealt-Suurpealt Loksale ja tagasi, reedeti Kolga-Aablast ja Leesilt ning ka Valgejõelt-Kõnnust Loksale ja tagasi. Lisaks on septembrist juunini olnud igal tööpäeval käigus tasuta buss Loksalt Tammispeale ja Vihasoo külasse ning tagasi Loksale. Eelmisel aastal kulus neile eribussiliinidele Kuusalu valla eelarvest kokku 43 518 eurot. Liinidel on sõitnud Loksa piirkonnas OÜ Arla Sõidud ja Kuusalu piirkonnas OÜ Tektoon-A bussid.
Käesolevaks aastaks tehti kõigi seitsme liini vedaja hange samas mahus pooleks aastaks, kuni juuni lõpuni. Mis tähendab, et nii OÜ Arla Sõidud kui ka OÜ Tektoon-A leping lõpeb juunikuuga. Poole aastaga kulub vallaeelarvest neile eriliinidele eeldetavalt kokku 30 521 eurot.
Arla Sõidud juhataja ja omanik Olev Arvisto kinnitas, et tema ei osale oma firmaga suvises hankes, sest bussijuhid vajavad puhkust. Ta on otsustanud, et ei võta osa ka järgmisest hankest, kui eribussiliinidele otsitakse vedajaid sõitmiseks kord nädalas oktoobrist kuni aasta lõpuni. Ta põhjendas, et bussijuhid on juba pensioniealised või lähiajal jäämas pensionile ega taha enam suuremat töökoormust, sest kogu kooliaasta vältel töötavad nad õpilasliinidel.
Olev Arviso märkis veel, et õpilasvedude leping kehtib järgmise õppeaasta lõpuni, pärast seda tahab oma ettevõttega tegevuse lõpetada ja jääda pensionile: „Olen noorematele pakkunud, et õppigu bussijuhiks, leidku juhataja ja ostku mu firma ära, bussid on olemas ning olen nõus esialgu vajadusel juhendama. Siiani ei ole keegi huvi tundnud.“
Tektoon-A juhataja ja omanik Andres Oja rääkis, et ka tema ei soovinud suvisesse hankesse pakkumisi esitada, sest on pensionär ning samuti oma ettevõttega lõpetamise suunal: „Kuna tervist ja tehnikat on, siis oleme vallavalitsuse soovidele vastu tulnud ja püüdnud aidata. Ka nende suviste liinide kohta saatsime nüüd kirja, et teeme sõidud, kui teised ei tee. Lisasime, et nüüd on viimane kord ja edasi on meie poolt käes aeg lõpetada, aasta lõpuni enam neid liine teenindada ei soovi.“
Andres Oja lausus, et kohalike bussiliinide osas on tegu raske ettevõtlusega, tööd on palju, aga pole nii piisavalt, et end hästi ära tasuks: „Vähempakkumiste loogika on paraku selline. Ütleksin nii, et me tegevus on olnud vallapatriotism.“
Kuusalu vallavanem Terje Kraanvelt selgitas, eriliinide bussid otsustati kolmeks kuuks harvem sõitma panna, et raha kokku hoida: „Vallaeelarve kulud on olnud suured, tuli kokkuhoiukohad üle vaadata. Suvel on eakatel muid liikumisvõimalusi rohkem, paljudel on pereliikmed puhkuse ajal pikemalt külas. Kindlasti sõidavad bussid seoses pensionipäevaga esmalt kuu alguses ja teisel korral kaks nädalat hiljem.“
Kuusalu valla hoolekandespetsialist Aigi Reinomägi ütles, et eakad on bussijuhtidelt kuulnud plaanitava muutuse kohta ning mitmelt poolt küladest on sotsiaalosakonda helistatud ja muretsetud, mis edasi saab.
Aigi Reinomägi: „Kui eakal inimesel ei ole võimalust tuttavate või pereliikmete abil vajadusel keskusesse sõita, saab vallavalitsuselt tellida koduteenust. Võimalik on koos hooldustöötajaga sõita poodi, apteeki, arsti juurde või ostab hooldustöötaja poest toidu ja toob kohale. Eakal tuleb tasuda ostude eest ja iga kord sõidukulu 5 eurot. Kui soovitakse koduteenust, siis esmalt hindab sotsiaaltöötaja inimese abivajadust. Kui sissetulek on väike, ei pea sõidukulu tasuma.“