Laupäeval, 7. oktoobril korraldas MTÜ Kehra Raudteejaam Kehra muuseumis 11. ajalookonverentsi, milles olid põhitähelepanu all piirkonna ajaloolised teed.
Konverentsi moderaator, MTÜ Kehra Raudteejaam juhatuse liige Priit Raudkivi selgitas, et teede-teema fookusesse võtmise taga on ühingu raudvara Valdo Praust, kes on aastaid uurinud piirkonna ajalugu, eriti teid.
„Ta on leidnud siinkandis väga vana teelõigu, mida dateerib sajandite vanuseks. Hakkasime kinni tema sõnumist, et seda on vaja tähtsustada,“ ütles Priit Raudkivi.
Valdo Prausti ettekanne keskenduski Kehrat läbinud põlisteedele, peamiselt Revala-Virumaa-Alutaguse-Vaiamaa ehk Tallinn-Narva talimaanteele.
Kartograaf Tõnu Raid tutvustas Läti Henriku teekonda ristimiskäikudel Eestis. Ajalooteadlane, keskaja-uurija Priit Raudkivi kõneles reisimisest Vana-Liivimaa ja Euroopa vahel 12.-13. sajandil ning liivlaste vanema Kaupo teekonnast Rooma paavsti juurde. Raasiku vallast pärit ajaloolane Riho Paromonov, kes uurib transpordiajalugu, rääkis uuemast ajast – hobuste väljavahetamisest autode vastu ja autode levikust Eestis 20. sajandi esimesel poolel.
Konverentsi vastu oli suur huvi, osavõtjaid oli rohkem kui 50.
„See, et saal on rahvast täis, näitab Kehra Raudteejaama konverentside taset ja kvaliteeti,“ märkis Anija vallavolikogu esimees Jaanus Kalev.
Konverentsist osavõtjaile tehti ka bussiekskursioon Anija valla ajalooliste teede asupaikadesse. Giid oli Valdo Praust.
Konverentsi rahastas Ida-Harju Koostöökoda minivoorust Uut hoogu.
Algsed teed olid taliteed
Harrastusajaloolane Valdo Praust rääkis, et pärast Eesti kõigi mõisatega tutvumist, nägi – teedevõrk, mis on teada alates 17. sajandist pärinevatelt esimestelt kaartidelt, ei kattunud tolleaegse asustusvõrguga. Ta hakkas asja uurima. Vanade kaartide, asustuspildi, looduslike olude ja maastikul olevate jälgede põhjal koostas kolme aasta jooksul mudeli, milline nägi tema hinnangul Eesti teedevõrk välja muinas- ja keskajal.
Nüüdseks on Valdo Praust Eesti ajaloolisi teid uurinud ligi paarkümmend aastat. Selle põhjal kinnitas ta, et praegustelt Raasiku ja Anija valla maadelt läks sajandeid tagasi läbi Tallinn-Virumaa talimaantee ning vähemalt üks selle haru läbis ka Kehrat. Talitee võis tema hinnangul tekkida viikingiajal ehk esimesel aastatuhandel.
Veeteedel Valdo Prausti sõnul sise-Eestis suurt rolli ei olnud, Jägala jõgi toimis veeteena vaid kuni Kehrani, sest sealt edasi oli jõgi väga kärestikuline. Suviseid ja talviseid maismaateid uurides jõudis ta järeldusele, et mõlemad olid olemas juba 13. sajandil, kuid algsed olid taliteed. Taliteede oluline roll säilis 17.-19. sajandini.
„Alles seejärel hakkasid tekkima aastaringsed suvised teed, kus pehmed kohad olid täidetud haokubude-lattidega või oli tehtud liivast, kruusast või mullast teetamm. Kuna Eestimaa maastikust suur osa on soosaared, mille vahel on pehme soine ala, tuli teed teha soosildadega. Soode ületuskohad soosildadega püüti teha võimalikult lühikesed, sest kui kõike tehti käsitsi, oli see meeletu töö,“ rääkis Valdo Praust.
Enamik suviseid maanteid olid tema arvates tekkinud siis, kus talimaanteede võrk oli juba olemas, neile tehti sooületuslõigud.
Talimaanteed jäid samadele trassidele kuni 17.-20. sajandini, kuid suurem osa suviste maanteede trassidest muutusid 16.-17. sajandil. Valdo Praust tõi näiteks Piibe maantee. Kui praegu läbib see Soodlat ja Aegviidut, siis Piibe maantee algne suvine trass läks üle Kiviloo ja Voose küla.
Suvised maanteed kulgesid soodest võimalikult ringi, samuti põllumaadest, välditi ka järske tõuse ja langusi. Talviseid teid takistasid lisaks põldudele ning järskudele tõusudele-langustele ka kärestikulised jõed, sest kärestikukohad ei külmunud.
Vanade suviste maanteede mõned lõigud on Valdo Prausti sõnul siiani alles metsa-, küla- või taluvaheteedena. Ta märkis, et väga palju kõneleb vanade teede kohta kirikute, külade ja muinaslinnuste paiknemine – mõisad ja linnused rajati keskajal suurte teede äärde, kirikud püstitati reeglina tähtsate teede ristidesse. Taliteedest on rabapinnasesse jäänud jälg, mis on tema kinnitusel olemas ka 300-500 aastat hiljem. Nii suve- kui taliteede ääres olid maanteekõrtsid.
Bussiekskursioon iidsel taliteel
Bussiekskursiooni ajal tutvustas Valdo Praust iidset Revala-Virumaa talimaanteed, mis oli tehtud suviselt läbitavaks, ning näitas tee ääres olnud maanteekõrtside asukohti. Kehrast Paasiku poole, Kihmla ja Salumäe külasid läbiv maantee toimis tema sõnul kirikuteena.
„Siin on kenasti säilinud tükike põlismaanteed. Kihmla-Salumäe mustkattega tee on minu hinnangul täpselt samal trassil, kus oli juba viikingiajal Tallinn-Virumaa talimaantee ja mida mööda liiguti Harju-Jaani keskusesse,“ lausus Valdo Praust.
Tallinn-Virumaa talimaanteel oli tema hinnangul kaks haru, põhjapoolne läks läbi Kehra, lõunapoolne läbi Kaunissaare. Kaks haru said kokku toonase Reitevahe, hilisema nimega Arudevahe kõrtsi juures ning sealt edasi läks Virumaa suunas üks tee. Giid näitas ekskursioonil osalenud rahvale ka Lahinguvälja mälestussamba taga kunagist kõrtsikohta. Veel enne seda viis ta bussiseltskonna metsa ning näitas umbes 500 aasta vanust, paarisaja meetri pikkust, üle nelja meetri laiust teetammi. Ta oletas, et tõenäoliselt ajavahemikul 1500-1640 on hakatud talimaantee Reitevahe ja Mustjõe vahelist lõiku ida poolt ehitama suviseks maanteeks, kuid märjal sooalal jäi töö pooleli.
„See on Eestimaal ainus koht, kus suurt talimaanteelõiku on tahetud ehitada suviseks, kuid jäi pooleli. See on vaatamisväärsus ja tuleks võtta kaitse alla, et siia raiet peale ei tuleks. Minu soov on, et see säiliks tulevastele põlvedele,“ ütles Valdo Praust.
Ta näitas läheduses ka teist kohta, kus vana teetamm, mida kokku rajati paar kilomeetrit, oli varem olnud veel paremini näha: „Umbes seitse-kaheksa aastat tagasi tehti siin lageraiet, nüüd kasvavad peal noored männid ning tamm on atraktiivsuse kaotanud.“