Direktor KAIDO KREINTAAL, kui viis aastat tagasi kaalus Anija vallavolikogu, kas muuta Kehra gümnaasium põhikooliks, kutsuti Teid justkui viimast õlekõrt gümnaasiumiosa säilitama. Siis ütlesite, et tulemusteni jõudmiseks läheb aega. Kas nüüd, mil Kehra kool on riigieksamite tulemuste põhjal Eestis 10. kohal, on see aeg käes?
„Lootsin, et viie aastaga on Kehra kool nii-öelda tagasi pildil. Kuigi see, et jõudsime nii ruttu püünele, oli pisut ootamatu. Siiski uskusin juba kolm aastat tagasi, et siis 10. klassi tulnud gümnasistidega tuleb hea tulemus. See oli Kehra koolis üle pika aja suur gümnaasiumiklass, neid oli 19. Nad olid algusest peale väga tublid, neil ei kadunud kordagi motivatsioon ega õppimistahe. Viis lõpetasid kevadel gümnaasiumi kuldmedali, kaks hõbemedaliga.
Vahepeal ei olnud me üldse riigieksamite edetabelis, kuna klassid olid nii väikesed, et kõigis ainetes ei tulnud edetabeli jaoks vajalikku viit õpilast kokku. Tänavustest lõpetajatest ei teinud eesti keele riigieksamit kaks, matemaatikat kolmandik. Kuigi meie eesti keele tulemus oli väga hea, rõõmustan matemaatika punktide üle isegi rohkem. Sest matemaatikas oleme alati olnud kõvasti lati all, nüüd tõusime üle vabariigi keskmise.
Usalduse võitmine võtab aega, kuid on toimunud murrang, Kehra kooli on hakatud usaldama ning meile tulevad gümnaasiumisse õpilased Raasikult, Alaverest, Aegviidust ja Jänedalt. Meie koolis põhikooli lõpetanuid on praeguses 10. klassis juba vähem kui mujalt tulnuid.“
Olete selleks käinud naaberkoolides Kehra gümnaasiumi reklaamimas, kutsunud mujalt õpilasi avatud koolipäeva raames üheks päevaks oma kooli õppima.
„Paraku see eriti ei aita. Noored tahavad näha reaalseid tegusid ning neil on oma infokanalid, sotsiaalmeedia, trennid, muud kokkusaamised, mille kaudu levib info palju paremini kui minu jutt teiste koolide õpilaste ees. Abi on muidugi ka sellest, et teeme mälumänge, kuhu kutsume osalema piirkonna teisi koole, meil on loodusteaduste õppimiseks Nutikas Labor, kus käivad ka oma valla teised koolid.“
Kui Kehra gümnaasiumi säilimine oli ohus, võeti gümnaasiumisse vastu kõik põhikooli lõpetajad, kas nüüd sõelute, keda vastu võtate?
„Päris kõik tõesti gümnaasiumisse ei pääse, kuigi meie reha on ses mõttes hõre, et võtame vastu ka kolmelised. Kui õpilane on suutnud põhikooli läbida nii, et ühegi perioodi lõpuks pole tunnistusel puudulikku hinnet, siis on ta olnud piisavalt tubli. Kel on perioodi lõpuks olnud hindeks kaks, soovitame pigem ametikooli.“
Esimesel tööaastal Kehras olite imestunud, et Kehra kooli õpilased ei taha õppida. Kas see suhtumine on muutunud?
„Jah, kindlasti on. Kui õpilase gümnaasiumisse vastu võtame, räägime temaga, selgitame, mis on gümnaasium ning küsime ta plaanide ja soovide kohta. Oluline võtmetegur on klassijuhatajad, kes oma klasse liidavad. Ja gümnasistid teavad, et kui hinded on viletsad, võivad nad koolist välja langeda.
Arvan, et nüüd on meil gümnaasiumiosas suhteliselt motiveeritud seltskond. Igaühe sisse ei näe, aga õpetajate tagasiside on, et gümnaasiumis on lust töötada. Seda tundsime esimest korda just klassiga, kes kevadel lõpetas.“
Kuidas ikka juhtus, et riigieksamite viimasest kolmandikust on Kehra kool lühikese ajaga jõudnud esikümnesse?
„Aktuaalne Kaamera küsis, kas mina olengi see, kes koole üles töötab. Rocca al Mare kooli ei olnud vaja üles töötada, kuid ka Haljala koolis polnud kõige paremad päevad, kui sinna läksin. Aja Pulsis oli ilmunud artikkel, kus Kunda ja Haljala olid nimetatud põhupeade kooliks. Minu esimesel aastal oli seal matemaatika riigieksamite keskmine tulemus 18 punkti. Nelja-viie aastaga jõudsime Eesti koolide edetabelis kohtadele 20-30. Kui Haljala koolist lahkusin, oli see 33. kohal, minu järgmine töökoht Rocca al Mare kool 32. kohal. Mõne aastaga jõudis Rocca al Mare esikümnesse ja püsib seal, tänavu oli Kehra kooli ees üheksas. Kui Kehra koolis alustasin, olime kohtadel 140-150. Kuigi me eelmisel aastal tabelisse ei pääsenud, olnuksime oma punktidega kusagil 70.-80. Tänavu oleks loogiline olnud koht esimese viiekümne piirimail, nii suurt hüpet ei osanud arvata.
Mul on lihtsalt vedanud, et igas koolis olen sattunud töötama koos toredate inimestega, ilma nendeta arengut ei oleks. Kehra koolis on palju säravate silmadega õpetajaid, kes teevad ägedaid asju. Meie õpetajate keskmine vanus oli eelmisel aastal pisut alla neljakümne, Eesti koolide keskmine on üle 50. Jänedalt meie kooli tulnud noormees ütles vahvalt, et oli seni küll kuulnud noortest õpetajatest koolides, aga Kehras on need tõesti olemas ja täiesti mõistlikud.
Kuid selle saavutuse taga ei ole ainult gümnaasiumiõpetajate suur töö, vaid kogu meeskond alates esimese klassi õpetajatest kuni iga koristajani, kes aitavad koolis luua õppimiseks soodsat õhustikku. Üks asi on sellise tulemuseni jõuda, teha nii-öelda ühekordne sähvakas, palju keerulisem on seal püsida.“
Kas Kehra kooli tase jääbki nüüd nii kõrgeks või oli see sähvatus?
„Peab jääma. Kümnendat kohta on raske hoida, aga kui Eestis on umbes 150 gümnaasiumi, võiksime olla ikkagi esimeses kolmandikus. Kuid riigieksamite tabeli eesotsas olemine ei ole eesmärk omaette. Kui teeme head tööd, siis lapsed õpivad, ja kui nad õpivad, siis tulevad head tulemused. Tulemused on töö vili, mitte eesmärk. Kuigi tänavune tulemus andis edaspidiseks ette väga suured kingad, ei võta me kohustuseks hakata seda ületama. Meie eesmärk on kirjas kooli arengukavas – tahame olla parim kool lastele siin piirkonnas.“