
Kehra muuseum on möödunud nädalast taas avatud ning näha saab märtsis üles pandud näitust „Kodust Ekar Trükini.“ Sõnumitoojale meenutasid omaaegse rahvatööndusettevõtte Kehra jaoskonna algusaegu selle endised töötajad.
HELLE VAGA Raasikult: „Trükitsehh alustas käsi- ehk siiditrükiga aprillis 1980. Marja Pung ja mina olime esimesed trükkijad. Kui kunstnik oli teinud kavandi, kopeeris kalkeerija joonise tušiga spetsiaalsele läbipaistvale paberile, kalkale. Tööl olid ka šabloonimeister ja kolorist, kes segas vastavalt kavandile värvid. Esimesel aastal tulid Kehrasse kunstnikeks kunstiinstituudi lõpetanud Signe Kivi ja Tartu kombinaadist ARS Milvi Thalheim. See oli põnev aeg, töötasime öötundideni.
Iga toode vaadati üle Tallinnas kunstinõukogus – kas sai heakskiidu või ei lastud läbi. Ühele eksemplarile oli tavaliselt umbes kolm värvivarianti. Algul tegime laudlinu ja servjette, peagi ka põllesid, köögirätte, pajalappe ja -kindaid. Kui trükisaali laiendati, tulid sortimenti köögikardinad ja Haapsalu kangast elutoakangad. Kehra jaoskonna kuldaeg oli, kui hakati kavandama naiste kostüüme. Toodang laienes, kui võeti tööle õmblejad. Mäletan, kuidas alguses hakkasime Marjaga trükitud laudlinade ääri traageldama. Neid oli virnades, tegime seda nädal aega. Kui esimene õmbleja tööle võeti ja seda nägi, palus meil kõik üles harutada. 1981. aastast on mul alles venekeelne dokument, et olen nimetatud üleliidulise konkursi laureaadiks initsiatiivi ja edu eest rahvale uute toodangu tegemiseks. Marja Pung sai samasuguse, nii et olime paberitega laureaat-trükkijad.
Kodu keskus asus Tallinnas, direktor oli Salme Riismantel. Niisugust naist ei ole ma ülemusena rohkem näinud. Ta oli fantastiline juht, kõik kartsid – kui ta soovis sinuga rääkida, seisid nagu sõjaväes. Kelle tooteid kunstinõukogu hindas, said ka preemiat.“
SILVA LAUPA Kehrast: „Läksin Kodusse 1980. aastal. Minu peen ametinimetus oli varustusökonomist ehk pidin Kehra jaoskonda varustama. Kui mind tööle võeti, ütles proua Riismantel, et lõnga värvimiseks on fonde kolmeks kuuks, aga lõnga värvimine peab toimuma aastaringselt ja kahes vahetuses ning see, kuidas ma lõngade värvimiseks vajalikud materjali kätte saan, on minu probleem. Olin väga ehmunud, ei teadnud asjast ju midagi. Aga selgus, et tol ajal oli varustada väga kerge – kui tootsid asja, mis oli poes defitsiit, avanesid kõik uksed. Oli nõukogude aeg, toimis nii-öelda käsi peseb kätt kaubavahetus.
Hiljem pidasin Kodus veel mitmeid ameteid ning olin 1980 naisansambli Kodu asutamise juures. See oli Taidluskollektiivid olid ettevõtetes tol ajal tavalised, oma ansamblid ja tantsutrupid oli moevärk. Direktor toetas sellist tegevust. Meil oli tema isiklik luba, et võisime lauluproove teha tööajal. Juba teisel või kolmandal aastal osteti meile klaver.“
VALTER JÜRNA Kehrast, Kodu jaoskonna juhataja 1984-1986: „Olin veel sõjaväes, kui kirjutasin direktor Riismantelile, et kas sobiksin Kehra jaoskonna juhatajaks. Ei mäleta, kuidas selle peale tulin. Aga kui koju jõudsin, võttis Riismantel mind letti, vaatas pealaest jalatallani üle ja võttis tööle.
Kodu töötajad olid peaaegu kõik naised, värvisid lõnga, kudusid, tegid siiditrükki. Värvimine käis kahes vahetuses, nii suures mahus lõngavärvimist kusagil mujal ei olnud. Kui kuu lõpus kippus kudumise toodanguplaan kõrbema, jooksin poodi ja tõin kasti šampust. Meil oli pikk saal, kus naised masinate taga nutsid ja kudusid, kuid plaan sai täis. Kudusin ka endale ühe kampsuni. Arvasin, et mõistan naisi paremini, kui näen, palju see aega võtab, natuke oli ka sportlikku huvi. Tegin seda vist kuu või kauemgi. Kampsun on praegu muuseumis näitusel. Nii hea lõng, et koid pole tahtnud.
Siiditrükis pidid olema pikad vibalikud tüdrukud, kes ulatasid üle laia laua raakliga värvi tõmbama. Värviraakel anti ühest käest teise, teine tõmbas teiselt poolt lauda.
Üks kunstnik oli sel ajal Signe Kivi. Ta ei sõitnud igal õhtul koju, vaid tegi endale ventilatsiooniruumi magamisaseme, vahepeal lausa elas seal. Kunstnike loodud kavandid läksid Tallinnasse, ülevaatusel olid kõikide osakondade juhatajad ja direktor. Kavand, mis Riismantelile meeldis, läks tootmisse, mis ei meeldinud, nende autorid sõimas läbi. Mõni kunstnik tuli kunstinõukogust nuttes välja, läks koju, tegi uued kavandid.
Kodu jaoskonnas olid selle aja kohta head palgad ja sinna taheti tööle tulla. Igal aastal olid suvepäevad. Tegin oma sõpradega bändi Kodumaine, suvepäevadel mängis alati oma bänd. Mõnda aega olime ka naisansambli Kodu saateansambel.“