![19 Kristi Tarik](https://sonumitooja.ee/wp-content/uploads/2024/05/19-Kristi-Tarik-696x522.jpg)
Direktor KRISTI TARIK, asusite Kuusalu keskkooli juhtima 2020. aasta septembris, lõppemas on neljas õppeaasta selles ametis. Te polnud üldhariduskoolis seni töötanud, õppisite koolijuhtide järelkasvuprogrammis, kandideerisite ja võitsite Kuusalu koolijuhi konkursi. Kuidas nüüd tundub, kas Kuusalu kool oli Te jaoks õige valik?
„Jah, oli õige valik. Muidu ei oleks siia jäänud. Meil on toredad töötajad, vahvad ja pühendunud õpetajad. Kuusalu keskkool on hea kool.
Väljakutseid on nende nelja tööaasta jooksul olnud mitu. Tulin Kuusalu kooli koroona ajal, kui mina tööd alustasin, pidime korraldama distantsõpet. Järgnes esmalt vana majaosa lammutamine, siis selle asemele Täpitiiva ehitus. Omaette katsumus oli ka Ukraina sõja eest Kuusalu valda jõudnud sõjapõgenike laste koolitöö korraldamine.
Nüüd on taas väljakutsed – koostasime uue õppekava, muudame koolis õppetöö korraldust. Oleme palju dokumente ja infomaterjali digitaliseerinud: õpilaste sisseastumisavalduste tegemine, õppekäikude ajakava, tunniplaan ja palju muud sellist. Kõike seda on saanud teha tänu toetavale meeskonnale. Enamasti on õpetajad need, kes plaanid ellu viivad, me juhtkonnaga saame oma teadmiste piires ettevalmistusi teha.“
Mida tähendab uue õppekava koostamine?
„Riik ehk haridus- ja teadusministeerium on kinnitanud üldhariduskoolide uue õppekava. Koolidel tuleb olemasolevat õppekava selle alusel muuta või teha päris uus. Me otsustasime alustada algusest, kogu käesoleva õppeaasta oleme tegelenud õppekava väljatöötamisega. See tugineb kolmel alustalal: toetada sügavuti õppimist, olla sõbralikum kool ja rohkem keskendunud õppivale meeskonnale.
Proovisime lahendada õppekava kujutamist uut moodi, visualiseeritult. Pole klassikalist mitmeleheküljelist teksti loeteludega, vaid on kujundatud visuaalselt teemade kaupa. Uurisime ministeeriumist, kuidas suhtutakse sellisesse varianti, saime nõusoleku.
Õppekava on läbi arutatud fookusgruppidega – õpetajad ainesektsioonide kaupa, õpilased, lapsevanemad. Peagi saadame arvamuse avaldamiseks kooli hoolekogule, õpilasesindusele, õppenõukogule. Kui hinnatakse sobivaks, kinnitab kooli direktor uue õppekava oma allkirjaga.“
Mis muutused on plaanis õppekorralduses?
„Kõige suurem muutus on, et järgmisest õppeaastast on Kuusalu keskkoolis 80minutilised ainetunnid. Nimetame neid pikkadeks tundideks, päris õiget sõna polegi veel.
Jõudsime pikkade tundideni fookusgruppides tehtud intervjuude tulemusena, kurdeti, et õppeainesse süvenemiseks on vaja rohkem aega kui tavalise koolitunni 45 minutit.
Mõelge, kas olete võimelised iga päev kaheksat 45minutilist väga head koosolekut ette valmistama? Ei ole. Aga õpetajalt ootame iga päev seda. Pikad tunnid vähendavad hektilisust, annavad võimaluse tagada sügavamat õppimist, keskendumist õppeainele. Koolipäevas on siis maksimaalselt neli erinevat ainetundi.
Selline õppekorraldus on Eestis juba mitmes koolis, näiteks Tallinnas Pelgulinna gümnaasiumis, Tartus Forseliuse koolis, ka Tabasalu koolis. Päris paljud koolid liiguvad veel samas suunas. Ükski kool, kes on otsustanud pikkade tundidega õppekorralduse kasuks, ei ole seda tagasi pööranud, vähemalt ei tea küll.
Me ei tee endale illusioone, et õpilased peavad 80 minutit järjest vastu pikas tunnis. Plaanis on teha liikumispause. Meil on liikuma kutsuv kool, oleme moodustanud eraldi meeskonna, kes selle teemaga tegeleb, klassidesse plaanime panna nii-öelda liikumise-esmaabipaki. Usaldame õpetajaid, nad ise tajuvad, millal on õige hetk liikumispausi teha. Samas saab see olla õppimise osa, näiteks matemaatika tunnis visata üksteisele palli, millel on korrutustehted ja tuleb öelda vastus.“
Kuidas õpetajad sellise õppekorralduse vastu võtavad, õpetamises ja tundide ettevalmistamises tuleb päris suur muutus?
„Hirme on. Ei saa öelda, et kõik õpetajad väga kiidaksid, et neile 80minutiline pikk ainetund meeldib. Õppeained on erinevad, muretsetakse, kas jõuab kogu õppekava läbida. Püüame võimaluste piires toetada, et leida, kuidas paremini toimiks. Põhikooli vanuseastme jaoks otsime abiõpetajat. On teatud arv õpilasi, keda oleks osades õppeainetes vaja suunata, abiõpetaja liiguks klassist klassi olenevalt ainetunnist ja abistaks selliseid õpilasi. Kõigis esimestes klassides on tunnis juures abiõpetaja.“
Te töötasite varem kutsekoolis turismivaldkonna õpetajana. Kui teistmoodi tundub üldhariduskool, kas erineb palju sellest, mida ette kujutasite?
„Mõlemal on üksteiselt õppida. Kutsekoolis ollakse valmis kiireteks muutusteks, näiteks on tavapärane, et tunniplaan muutub iga nädal. Üldhariduskoolilt samas on õppida oma kooli tunnetust, ühtehoidmist.
Mul ei olnud seni üldhariduskoolis töötamise kogemust, aga koolijuhtide järelkasvuprogrammi raames sai külastatud erinevaid üldhariduskoole ja näha, et igal koolil on oma spetsiifika.
Kuusalu keskkoolis on üks väljakutse see, et meeskond on siin suur – koos spordikeskusega on töötajaid kokku 120, neist umbes 70 on õpetajad. Vahel jääb aega puudu, et igaühe rõõme ja muresid märgata. Kuusalu kooli tugevus on mitmekülgsed ja hoolivad pedagoogid – meil on nii märkimisväärse kogemustepagasiga kui ka uute lähenemistega õpetajaid. Uutele õpetajatele määrame esimeseks aastaks mentori, kellelt saab vajadusel nõu ja abi. Rõhutan, ma ei öelnud, et noortele õpetajatele, vaid kõigile uutele, vanus pole määrav.“
Kas järgmiseks õppeaastaks on töötajate koosseis olemas?
„Meil on päris mitu meeskonnaliiget otsustanud suunduda pensionile. Otsime uusi töötajaid nendele ametikohtadele – juhiabi, raamatukogu töötaja, ka mitu õpetajat.”
Milline on pedagoogide keskmine vanus?
„Käesoleva õppeaasta alguse seisuga oli see 50,7 aastat. Pensioniealisi ehk 65+ vanuses õpetajaid on 9.“
Kuidas kulgevad koolimaja uue osa ehitamise ettevalmistused?
„Juhtus nii, et paljud ettevõtmised sattusid ühte õppeaastasse. Lisaks õppekava ja õppekorralduse muutmisele oleme tegelenud ehituse teemadega. Kui tulin Kuusalu kooli tööle, oli algklassidele kavandatud Täpitiiva ehitusprojekt juba valmis. Seekord juhtus nii, et ette on tulnud valmistada ka kaht ehitusprojekti. Liginullenergia õppehoone rajamist oleme arutanud alates ruumijaotusest, samas paralleelselt tegelenud ka rekonstrueerimisprojektiga. Liginullenergiahoone tuleb uue majana senise kõige vanema ehk põhjatiiva asemele ja lisaks tehakse sisehooviga juurdeehitus. Selle ehituse jaoks on riik lubanud 2,16 miljonit eurot. Lõunatiiva ja administratiivosa rekonstrueerimiseks taotleb Kuusalu vald samuti riigilt toetust, seda rahastusotsust pole seni langetatud.
Seoses kahe ehitusprojektiga oleme iga nädal kohtunud kellegagi projekteerimismeeskonnast, vaadanud ja kavandanud ühiselt. Täpitiivaga oli lihtsam, sest suur töö oli juba varem tehtud ja 13 klassiruumi sisuliselt ühesugused. Nüüd on projekteerimisel palju erisuguseid ruume – labor, kunsti-, keemia-, bioloogia-, füüsika-, käsitöö klass, raamatukogu ja nii edasi. Kõigi kohta on õpetajad andnud oma seisukohad.“
Millal ehitama hakatakse ja kuidas sel ajal koolitöö korraldate?
„Põhjatiiva lammutamine algab juuni lõpus või juulis. Liginullenergiahoone peab olema valmis 31. augustiks 2025.
Järgmisel õppeaastal tulevad klassidel distantsõppe nädalad, nagu oli ka Täpitiiva ehitamise ajal. Algklassid jäävad edasi Täpitiiba ja ka lõpuklassid, 9. ja 12. klass, jäävad pidevalt kooli. Kasutame klassiruumidena vabu pindu ja muudame ruumijaotust. Tehnoloogia ja käsitöö klassid kolime tõenäoliselt vanasse võimlasse.
Eelmise ehitusega otsisime alternatiive, käisime vaatamas Kuusalus kunstide koolis ja rahvamajas õppetöö jaoks ruume, aga vahemaad on pikad, oleksid tekkinud uued probleemid, mida lahendada – kuidas logistikat korraldada, õpilasi toitlustada. Otsustasime distantsõppe kasuks, klassid õppisid vastavalt graafikule nädal aega distantsilt. Seekord on meil lihtsam planeerida, sest tunniplaan on täiselektrooniline.“
Kuidas sujub koostöö kooli hoolekoguga?
„Meie kooli hoolekogu töötab avatud formaadis. Meil on 35 klassikomplekti, hoolekogus on iga klassi esindaja, mõni lapsevanem esindab ka mitut klassi, kui tal on lapsed eri klassides. Lisaks on hoolekogus õpetajate ja õpilaste esindaja. Koostöö on hea, hoolekogu juhib Tanel Tomson. Koos käiakse 1,5-2 kuu tagant. Oleme arutanud läbi kõik edasised plaanid ja olulisemad probleemid. Hoolekogu on sõbralik ja heatahtlik, samas nõudlik, aga seda peabki ju olema.“
Miks teil on kabinetis suured õmmeldud öökullid?
„Neid valmistatavad erivajadustega inimesed Järvamaal sihtasutuse Hea Hoog töö- ja tegevuskeskuses. Otsisime paar aastat tagasi, mida direktori vastuvõtul kinkida edukatele õpilastele, kes on saanud kõrgeid kohti olümpiaadidel, konkurssidel, spordivõistlustel. Leidsime vahva toote – suure õmmeldud öökulli. Kuna öökull on Kuusalu keskkooli maskott, olemegi hakanud neid tellima ja kinkima. Materjali valivad meistrid ise.“
Aasta tagasi postitasite oma Facebooki-lehele visuaalse nädalakava koolijuhi tööst.
![](https://sonumitooja.ee/wp-content/uploads/2024/05/19-Olen-koolijuht-1-300x209.jpg)
„Mu tutvusringkonnas aeg-ajalt küsiti, mida koolis direktorina teen. Koostasin ülevaate oma tegemistest koolis aasta tagasi aprillis, tookord oli lihavõtete nädal, üks päev oli siis vaba, kava on nelja tööpäeva kohta. Kirjutasin Facebookis sellele pildile juurde, et küsitud on, millised on mu tööülesanded ja mida tegelikult teen. Need kirja pandud tegemised ja teemad peegeldavad küll vaid osa kõigist ülesannetest. Pildi keskel on lai tee, mis kujutab igapäevaseid tööülesandeid, ja sellest kahel pool on päevade kaupa välja toodud teemad, millega veel tegelesin.“
Elate Rae vallas, kus täpsemalt? Ja kindlasti soovitati Teilt küsida kettagolfi harrastuse kohta.
„Mu kodu on Jüris, mul on kaks tütar, nad õpivad Jüri gümnaasiumis 4. ja 6. klassis. Kodulähedane kool on kõige mõistlikum valik lastele.
Sõidan sageli rulluiskudega ja tõesti, viimased umbes viis aastat harrastan discgolfi. Rulluiskudega olen läbinud ka ühe poolmaratoni Tartus. Rohkem olen võistelnud kettagolfis, osalen amatöörvõistlustel. Kodu juures on Kurna discgolfirada, aga olen käinud ka mujal mängimas, arvan, et kuni 60 eri rajal.
Kettagolf on minu jaoks väga hea lõõgastav spordiala, teen seda 2-3 korda nädalas, ka tööpäeva õhtuti ja talvel, kui lund pole väga palju. Joostes või rulluiskudega sõites läheb mõte tahtmatult tööteemadele, kettagolfis peab mõtlema sellele, mida parasjagu teed – kustpoolt on tuul, kui mitu viset veel ja muud sellist. Rae vallas on spordivõistluste sari – Rae valla mängud. Kaks nädalat tagasi oli selle raames kettagolfi võistlus, naisi osales 30, mul õnnestus see võistlus võita.“