Sõnumitooja uuris reedel, 22. jaanuaril Põhja-Eesti Ühis-transpordikeskuselt, kuidas sujus Kuusalu ja Loksa suuna ehk ida suuna bussiliinide üleminek seniselt vedajalt ATKO Liinid OÜ-lt ajutisele uuele vedajale AS-ile SEBE.
Ühistranspordikeskuse juht Andrus Nilisk vastas, et esialgu läks nigelalt, sest reede, 22. jaanuari hommikuks oli uuele vedajale üle antud kolm sinist pilvebussi Iveco Crossway Irisbus, ent ükski liin teenindamata ei jää, uus vedaja SEBE leiab vajalikud bussid. Kokku sai ATKO Liinid OÜ 2003. aastal riigilt 14 uut pilvebussi ida suuna avalike liinide teenindamiseks.
Kuna ATKO Liinide leping ida suuna teenindamiseks lõppes 21. jaanuaril 2021, jätkab avalike liinide teenindamist hanke tulemusena ajutiselt AS SEBE. Ajutine leping kestab kuni kaks aastat – juhuks, kui hiljuti lõppenud põhihange ida suuna vedaja leidmiseks vaidlustatakse ja võimalikud kohtuprotsessid võtavad aega.
ASi SEBE juhatuse liige Üllar Kaljuste lubas samuti, et kõiki liine teenindatakse, saamata jäänud bussid asendatakse ASi SEBE ja Mootorgrupi teiste ettevõtete vabade bussidega. Vahe on selles, et asendusbussidel pole elektroonilist liinitablood ega piletimüügiseadmeid.Piletimüüki ei toimu seni, kuni asendusbussid saavad vajalikud seadmed.
Esmaspäeval, 25. jaanuaril teatas ühistranspordikeskuse juht Andrus Nilisk, et busside üleandmine jätkus esmaspäeval taas kolme osapoole, ATKO Liinid, SEBE ja transpordiameti, esindajate juuresolekul. Üleantavad bussid peavad olema sõidukorras.
Ühistranspordikeskuse tegevdirektori asetäitja Kadri Krooni lisas, et liinid pole teenindamata jäänud, kuid on helistatud, et osad sõitjad ei tundnud SEBE busse ära: „Tallinnas tuleb liinibussi lähenedes minna ooteplatvormi äärele. Kuna SEBE bussid pole sinised, puudusid tablood, ei osatud bussi tulekul endast märku anda. Nüüd on kokku lepitud, et SEBE bussid peatuvad Tallinnas kõigis ettenähtud peatustes.“
Sõnumitooja palus ATKO Liinid OÜ-lt kommentaari, miks kõiki busse kokkulepitud ajal üle ei antud.
ATKO Liinide juhatuse liige Arvo Sarapuu jr: „ATKO Liinid OÜ oli neljapäeval, 21. jaanuaril pärast liinide teenindamist valmis andma üle transpordiameti ametlikule esindajale riigivara kasutusse andmiselepingus sätestatud komplektsusele vastavad riigibussid, mis olid antud ettevõtte kasutusse Harjumaa idasuuna teenindamiseks. Tehniliselt korras bussid, varustatud kõigi vajalike lisaseadmetega nagu kassaaparaadid, sõidumeerikud ja läbinud tehnokontrolli, mida kinnitavad vastavad aktid, olid valmis üleandmiseks, aga lõpetati pärast kolme bussi üleandmist. Kuigi ATKO Liinid OÜ oli valmis jätkama, teatas transpordiamet, et jätkab busside vastuvõtmist esmaspäeval 25. jaanuaril. Seega oli ATKO Liinid OÜ teinud omalt poolt kõik, et busside üleandmine oleks võimalikult kiire.“
Arvo Sarapuu jr selgitas, et kohale kutsutud politsei tegi bussidele tulenevalt sõidumeerikutest erakorralise ülevaatuse vaatamata sellele, et bussid tagastati koos täpselt nende sõidumeerikutega, mis maanteeamet ettevõttele 2013. aastal kasutada andis.
Vastuses on öeldud: „Maanteeamet teostas riigibusside registreerimiseelse tehnonõuetele vastavuse kontrolli 22. ja 26. novembril 2012. Kontrolli käigus jättis maanteeamet sõidumeerikute seadusele vastavuse tuvastamata, kuigi oktoobrist 2012 peab olema riigi soetatud bussidele paigaldatud ja aktiveeritud uuemat tüüpi ehk kolmanda põlvkonna digitaalne sõidumeerik. Nendel bussidel vastav sõidumeerik puudub ja maanteeamet ei nõudnud enne busside registreerimist selle paigaldamist. Nüüd aga suunas transpordiamet riigibusside tagastamisel need bussid erakorralisele ülevaatusele samade sõidumeerikute eest. Oleme kaks aastat saatnud kirju maanteeametisse ning majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumisse, et võetaks vastu lõplik otsus bussidesse paigaldatud valede sõidumeerikute kohta. Riigibusside kasutamise ajaks paigaldasime bussidesse seadusele vastavad sõidumeerikud, kuid maanteeameti otsusel meie ettevõttele uute sõidumeerikute paigaldamist ei kompenseeritud. Et riigivara kasutusse andmise lepingust lähtudes tuleb tagastada bussid esialgses tehnilises komplektsuses, siis paigaldasime bussidele enne üleandmist samad sõidumeerikud, mis olid bussides, kui maanteeamet need ATKO Liinid OÜ-le üle andis.“
Üllar Kaljuste SEBEst, kes viibis busside üleandmise juures: „Üks asi on busside üleandmine, teine on busside tehniline seisukord. Meil kui uuel vedajal pole võimalik lähtuvalt busside tehnilisest seisukorrast nendega liine teenindada, busside tehnilised sõlmed ei vasta tehnoülevaatusel läbitavale, bussid vajavad tõsiseid remonte.“