Aruküla koolis oli 22. aprillil endiste õpilaste ja õpetajate kokkutulek. Kontsert-aktusel „160 aastat kooliharidust Arukülas“ meenutasid vilistlased oma kooliaastaid Arukülas.
ANDRES TARAND – endine peaminister
Endine geograaf, poliitik ja peaminister Andres Tarand, kes lõpetas Aruküla kooli 1954. aastal, rääkis, et elas 1949. aastal, kui käis märtsiküüditamine, Tallinnas Gonsiori tänaval ja kõrvalkorterist käidi küsimas nende pere kohta.
„Ema taipas, et asi lõhnab halvasti ja tõi meid õega Tõhelgi külla vanaema juurde,“ meenutas Andres Tarand.
Ta jutustas, et ema oli tööst ilma jäänud, õnneks järelküüditamist ei toimunud ja nad võeti õega septembris Aruküla kooli vastu midagi küsimata ja uurimata. Ka õpetajad, kuigi ilmselt teadsid, et tegu on küüditamise eest pagenutega, ei teinud sellest välja, keegi polevat lastele öelnud ühtegi paha sõna ega ähvardanud neid välja anda.
1949. aasta alguses, jaanuaris-veebruaris, oli Andres Tarand põdenud kõrvapõletikku ega saanud koolis käia. Selle tõttu olid matemaatika tekstülesanded tema „nõrk koht“ ning kolmanda klassi koduste ülesannete lahendamisel tuli kasutada ema abi. Õpetaja Mart Pärdile polevat lahendused meeldinud, kuid noormees vaidles talle vastu, talle oli ema suurem autoriteet: „Aga Pärt sai vihaseks, et selline väike nolk muudkui vaidleb ja ta ütles: „Ah, jää vait, sul on soku aru!“ See soku aru on mul igavesti meeles ja tal oli võib-olla õigus.“
Koolimaja asus siis Aruküla mõisas. Andres Tarand ütles, et maja otsauksest sisenedes oli kohe söökla, kus tehti teevett, võileib pidi igaühel endal olema kodust kaasa võetud.
Kooli kõige suurem puudus oli tema meelest see, et seal oli ainult üks, kahe puu vahele tõmmatud võrkpallivõrk.
„Mingil moel harjutada saime,“ lausus Andres Tarand ja lisas, siis oli küllalt laialt levinud, et poisid sõitsid jalgratastega naaberküladesse sealsete võistkondadega mängima.
Kui ta hakkas kooli lõpetama, oli nende võistkonnas üks pikk poiss, ülejäänud viis olid „nublud“, kes ei jõudnud üle võrgu lüüa. Tänu ühele varem kooli lõpetanud noormehele ja oskuslikule platsimängule õnnestus võita Harju rajooni võistlused. Mängiti ka korvpalli, korvilauad tegi kohalik puutööstus, aga korvpall ei saanud poiste seas nii populaarseks kui võrkpall. Endises rahvamajas oli ping-pongi laud, pärast tunde käidi seal mängimas.
Aruküla koolis harrastati Andres Tarandi sõnul ka malet: „Isegi Jüri Randviiruga, kes õpetas tol ajal ka raadios malemängu, tegime simultaani, kus üks mees mängib paljudega ja tavaliselt võidab paljusid. Kuid minul õnnestus Randviiru võita. Mu nina tõusis sellest õige kõrgele ja olin väga rõõmus, Randviir ei olnud.“
KADRI VIIRA – endine koolidirektor
Endine Pikavere ja Raasiku kooli direktor Kadri Viira lõpetas 1966. aastal Aruküla 8klassilise kooli 5. lennu. Ka tema meenutas õpetaja Mart Pärti, kes oli ta esimene õpetaja: „Juba eakas, muhe, aeda ja aiatöid armastav mees, joonistas hästi. Kui pidime iseseisvat tööd tegema, juhtus vahel, et ta jäi laua taha tukkuma. See tegi meile nalja, püüdsime klassist välja hiilida, kuigi ei õnnestunud.“
Kadri Viira järgmine klassijuhataja oli Aruküla legendaarne kunstiõpetaja Helvi Vilippus, keda ta nimetas õpetajaks suure algustähega.
„Kord kui olime Nelijärvel matkamas ja oli aeg lõunatada, märkas õpetaja, et ühe õpilasel ei olnud võileiba kaasas. Ta tegi kiire otsuse – täna selgitame välja parima võileiva. Igaüks pidi andma ampsu, tüdruk, kellel söögipoolist kaasas ei olnud, pidi ütlema, kellel on kõige parem võileib. Kõik olid nõus kaasa tegema,“ meenutas Kadri Viira ning kinnitas, et tänu õpetaja Vilippusele jätkas ta keskkooliõpinguid kunstiklassis.
Paraja annuse spordipisikuid süstis Aruküla kooli õpilastele kehalise kasvatuse õpetaja Erika Nõmmik.
„Uskumatu, aga vana koolimaja väikeses saalis sai aja peale joosta. Ühest klassist alustasime, siis läbi saali ja seejärel läbisime järgmise klassi. Samas saalis hüppasime kõrgust, mängisime korvpalli, tegime hoota kaugushüpet,“ kõneles Kadri Viira.
Ta jutustas, et koolis toimusid ka olümpiamängud avamise, klasside sissemarsi, olümpiatule süütamise ja avakõnega. Pärast spordivõistlusi jagati diplomeid ja oli olümpiamängude pidulik lõpetamine.
Koolis oli mandoliiniorkester ning muusikaõpetaja Endla Koitla viis kooli mudilaskoori kõigi aegade vihmasema laulupeorongkäiguga laulukaare alla laulma.
Kadri Viira rääkis veel, kuidas poisid ühel lumerohkel talvel teise korruse akna avasid ja hakkasid aknast alla lumehange hüppama. Jõuti teha mitu ringi enne, kui õpetaja sellele lõpu tegi. Ta meenutas ka kooliaasta lõpetamisel toimunud ekskursioone, kuhu sõideti veoauto presendiga kaetud kastis, Vetlas toimunud kolmepäevaseid telklaagreid koos Harjumaa teiste koolidega, karnevale, tantsukursuseid, kus Tallinnast tulnud tantsuõpetaja õpetas lisaks klassikalistele tantsudele ka šeiki, ning lehmalauta toimunud õppekäiku, mis ühe lapse jaoks lõppes kukkumisega virtsarenni. Ning kui kadedad oldi, kui üks klassiõde tuli kooli pastapliiatsiga – sel ajal kirjutati koolis veel puust sulepeaga, mille otsa käis sulg ja seda kasteti laua peal olnud tindipotti.
ANGELA SAKS – inglise keele õpetaja
Aruküla põhikooli inglise keele õpetaja Angela Saks alustas kooliteed Aruküla 8klassilises koolis 1974. aastal vanas koolimajas ehk Aruküla mõisas ning lõpetas 1982. aastal juba uues ehk praeguses koolimajas.
Kaheksa kooliaasta jooksul oli tal 7 klassijuhatajat, nende hulgas ka inglise keele õpetaja ja rahvatantsujuht Meeta Heinla.
„Kas keegi on kunagi kokku lugenud, kui palju inimesi tema käe all ja juhendamisel on tantsinud?“ küsis Angela Saks ja arvas, et ilmselt on tamtsinud pooled Aruküla elanikud. Ta märkis, peaaegu alati pääsesid Meeta Heinla tantsurühmad suurele tantsupeole.
Kui Angela Saks käis kolmandas klassis, tuli kooli uus muusikaõpetaja – noor, energiline, pisikene, kaunis, pikajuukseline Maia-Reta Sildnik (nüüd Trampärk), kes sa hüüdnimeks Lumivalguke: „Kõigile ta meeldis, kõik teda armastasid. Suuremad poisid püüdsid temaga igasuguseid trikke teha, aga õpetaja Maia-Reta oli vääriline neile vastu astuma, nii et tema karmi kätt ja sõna said mõnedki tunda.“
Angela Saks meenutas samuti Aruküla kooli legendaarset ja armastatud õpetajat Helvi Vilippust, kes juhendas ka kunstiringe. Neid oli koolis seitse – alates 2. klassist kõigis klassides, kunstiringis käisid kooli peaaegu kõik õpilased. Kui 1974.-1975. aastal hakati Eesti koolides üle minema ainekabinettide süsteemile, oli Arukülas kunstiklass teine ainekabinet, mis loodi: „See asus koolimajast väljas, endises internaadimajas. Šefid tegid sinna mööbli, mäletan, et üks sein oli kappe täis. Kuigi tol ajal polnud midagi saada, siis kunstiringis tegid Aruküla kooli õpilased kõike – linoollõiget, kunstlilli, ehtekarpe, nahast vöösid, klaasist ja tinast vitraaži, savitööd, rääkimata portreedest ja natüürmortidest pliiatsiga, õlimaalist, akvarellist ja väikesena ka guaššidest. Küllap teadsid Aruküla kõik lapsed, et pole sinist värvi, vaid on ultramariin, nagu õpetas õpetaja Vilippus.“
Koolis tuli sel ajal teha aiatööpäevi, suve jooksul igal lapsel 4 päeva, korraga kolm tundi. Tavaliselt rohiti ja kõblati koolimaja ümber kõnniteid, kuid kooliaias olid ka maitsetaimede ja juurviljapeenrad. Aiatööpäevad ei läinud ühiskondlikult kasuliku töö ehk ÜKT tundidena arvele, neid tuli teha veel peale selle – korjata ravimtaimi, koguda vanapaberit, klasse koristada. Lapsevanemad pidid Aruküla koolis talgute korras puid lõhkuma ja riita laduma, tegema ka väiksemaid remonditöid, sest koolil töömeest ei olnud.
Ka Angela Saks mäletas, kuidas kooli väga väikeses saalis hüpati kehalise kasvatuse tundide ajal kõrgust ja üle kitse, tehti mattidel tireleid. Pärast tundi duši all pesta ei saanud, vanas koolimajas polnud veevärki, vesi toodi kaevust, ukse juures olid tilaga topsikud, nende all plekist ämber.
Ta meenutas ka, et esimesel kooliaastal pidi koolis söömiseks kodust võileib kaasas olema, kuid 1975. aastal hakati pakkuma sooja lõunat. Ta arvas, et toit tehti valmis mõnes sööklas ja sealt toodi kooli.
1978. aasta 1. septembril, kui Angela Saks läks 5. klassi, algas koolipäev rongkäiguga vana koolimaja õuelt uude koolimaj-ja. Sellest peale töötab Aruküla kool oma praeguses majas.