
Aruküla ja Raasiku põhikoolide ning noortekeskuste koostöös pakutakse „Terve!“ ehk Raasiku valla vaimse tervise aasta raames noortele ja peredele liikumismänge.
Aruküla kooli huvijuht Mari Möls ning Raasiku noortejuht Angela Allik selgitavad, et eesmärk on saada distantsõppe tõttu nagunii suure osa päevast ekraanide ees veetvad lapsed ja noored liikuma. Koos nendega otsivad noortele õuetegevusi Aruküla noortejuht Maarja-Ly Teino ning Raasiku kooli huvijuht Liisi Gussak. Alates märtsikuust on nad väljas liikumise ärgitamiseks korraldanud kahes asulas mitmeid mänge.
Algklassilastele on tehtud tähe- ja sõnamängu. Tähemängus tuli Arukülas etteantud kohtadest leida 15 paberile kirjutatud tähte ja panna neist kokku üks pikk sõna. Praegu on käimas sõnamäng, kaheksast eri kohast tuleb leida sõna ja liita lauseks. Raasikul oli märtsis kaks sarnast seiklusmängu „Rõõmupisik“. Esimeses tuli seitsmest kohast leida kaks sõna ning teha neist lause „rõõmupisiku retseptiga“, teises lahendada ka ülesanne. Tähe- ja sõnamängude jaoks on vaja vaid pliiatsit ja paberit. Mängud on mõeldud eelkõige algklassilastele, kuid mängida võivad kõik teisedki. Angela Allik rääkis, et talle saatsid ka 12. klassi noored „Rõõmupisiku“ vastuse: „Kuigi see oli peamiselt väiksematele suunatud, oli vahva, et gümnaasiuminoored ei lonkinud Raasikul niisama, vaid otsustasid ajaviiteks sõnu otsida.“
Teine, millega alustati samuti märtsis ning nüüd on taas võimalik osaleda, on Seppo mäng. Seda saab mängida vaid Arukülas ning eeldab nutiseadme olemasolu. Seppo on Soomes väljatöötatud internetiplatvorm, kuhu saab panna erinevaid ülesandeid. Paar aastat tagasi käisid Mari Möls ja Aruküla kooli õppealajuhataja Ivika Jegis koolitusel, kus soomlased Seppot tutvustasid, ning see tundus põnev. Märtsis laeti sinna üles Ivika Jegise koostatud esimesed, möödunud nädalal uued ülesanded. Mängimiseks tuleb minna netilehele play.seppo.io, sisestada kood, mille leiab Aruküla kooli kodulehelt. Siis tuleb hakata GPSi abil orienteeruma, liikuda etteantud kohtadesse, kõigis neis on ülesanne. Staadionil tuleb aja peale läbida märgitud rada, koolimaja ees teha foto nii, et pildi peale jääksid pöial, üks taim ja A-täht, mänguväljakul kallistada kaske ja teha seal naeratusega pilt.
„Praegu on üheksa ülesannet. Ükski ei avane enne, kui oled täpselt õiges asukohas. Enne iga ülesannet on ka mõni küsimus, millele tuleb enne ülesande sooritamist leida vastus. Ei pea korraga läbi tegema kogu mängu ning kes ei soovi, ei peagi kõiki punkte läbima. Mängida võib üksi või perega, ülesandeid saab lahendada igaüks,“ ütles Mari Möls.
Ta lisas, et nende esimese Seppo mängu läbimiseks tuli kindlasti teha rohkem kui 10 000 sammu, teises nii palju ei tule, kuid see kestab ajaliselt kauem, poolteist-kaks tundi, kuna on rohkem ülesandeid. Esimesele mängule laekus 14 vastust, sest mängiti mitmekesi või kogu perega, tegi Mari Mölsi hinnangul selle läbi umbes poolsada inimest.
Kolmanda mängu sai Aruküla kool tänu ELO noorteorganisatsioonile. See eeldab telefonisse rakenduse laadimist, aga mängida saab igal pool, mitte ainult Arukülas või Raasiku vallas. Mängu põhimõte on, et õues liikudes tuleb iga teatud vahemaa tagant mõni küsimus. Juhendi leiab Aruküla kooli kodulehelt.
Noortekeskuste algatusel toimub kevadbingo, mille ruudustikus on 9 kevadlille. Mäng kestab seni, kuni esimene mängija on leidnud ja pildistanud kõiki üheksat lille.
„Selle mängu tegi Kehra noortekeskus, küsisin neilt luba seda kasutada. Mängu mõte on märgata loodust ning muidugi liikuda. Kõige hilisem õis, mis tuleb leida, on tulp. Kui keegi selle leiab, läheb mäng lukku,“ selgitas Angela Allik.
Mängud on kõigile tasuta. Lihtsalt tulge õue ja mängige, kutsuvad huvijuhid-noorsootöötajad.