
MALLE JAAKO, 31. augustil oli teie viimane tööpäev Aruküla huvialakeskuse Pääsulind direktorina. Kas tunnete sisimas ka kahjutunnet?
„Koolist lahkumine ei ole mulle veel päriselt kohale jõudnud. On olnud väga kiire, valmistasin uut õppeaastat ette, sest uus direktor Enno Lepnurm alustas alles septembrist. Ta tegi ettepaneku, et osaleksin ka aktustel. Mul on selle üle hea meel, sain nii-öelda dirigendikepi pidulikult üle anda. Tegelikult läheb ilmselt veel aega, millal siit päriselt lahkun, tutvustan uuele juhile veel kooliga seotud toiminguid ja dokumente. Septembri jooksul tuleb koostada järgmise aasta eelarveprojekt. Otsustaja on nüüd juba uus direktor, aga loomulikult annan nõu.
Minu jaoks on Pääsulind olnud elutöö. Mulle meeldib suhtlemine, töö on olnud vaheldusrikas ja väljakutseid esitav – Pääsulinnu koolis on olnud moto teha kõike võimalikult hästi, aga ka natuke teistmoodi ja lisaks väljakujunenud traditsioonidele midagi uut välja mõelda.
Muidugi, nii-öelda võõrutusnähud võivad veel tulla, aga nüüd hakkan Pääsulinnu majas kontsertidel ja etendustel käimist täiega nautima. Seni vaatasin ikka ega kusagil ole kardin paigast ära või klaveripedaal kriuksu.“
Kas lahkumisotsus tuli kergelt?
„Töötasin päris mitu aastat juba pensionil olles, sest tahtmist ja jõudu oli. Aga teadsin, et ükskord tuleb kõrvale astuda, seda on vaja teha kas või kooli arengule mõeldes. Kui tulid keerulised koroona-aastad, kus inimestevaheline suhtlemine oli häiritud, oleks uuel juhil olnud keerulisem alustada. Seetõttu otsustasin, et kriisiolukorras kõrvale ei jää. Kevadel lõppes taas esimene normaalne kooliaasta. Tundsin, et enam ei ole jaksu vedada kõike päris nii, nagu tahaksin. Seetõttu võtsin õppeaasta lõpus vastu otsuse anda teatepulk noorematele üle.”
Olete Arukülas kaua elanud, kuid tegelikult ei ole te sealt pärit?
„Sündisin ja kasvasin Viljandis. Keskkoolis käisin üsna legendaarses Carl Robert Jakobsoni nimelises koolis, mis oli Eestis tol ajal ainulaadne keskkool, sest sinna tulid kokku 8. klassi lõpetanud Viljandist ja lähiümbrusest ning olid vaid keskkooliklassid, nagu on praegu riigigümnaasiumides.
Naljakas küll, aga lõpetasin matemaatika-füüsika eriklassi. Nii lihtsalt sattus, kuid olen väga tänulik, sest nagu öeldakse, on matemaatika ja muusika omavahel seotud ning matemaatika arendab hästi mõtlemisvõimet. Meil oli tore ja kokkuhoidev klass, käime praegugi sageli koos.
Viljandi lastemuusikakoolis lõpetasin klaveri eriala. Mu isa oli puutöömees, aga mängis akordionit ja mandoliini, oli ise õppinud. Tema isa, minu vanaisa, olevat olnud küla pillimees ja mänginud mitut pilli.
Muusikakoolis olin keskmine õpilane, kõige vähem meeldisid mulle esinemised. Seepärast mõistan laste esinemispinget ja hirmu. Muidugi tuleb end kokku võtta, aga oleme Pääsulinnus püüdnud ka eksamite ja esinemiste ajal luua võimalikult sõbraliku ja pingevaba õhkkonna. Mäletan, et ansambli koosseisus esinemine sobis mulle rohkem, koos on ju ikka julgem. Ka Pääsulinnus oleme püüdnud ansamblimängu igati soodustada, koosmäng annab esinemisel rohkem enesekindlust ja toetab.“
Muusikat te siiski edasi õppima ei läinud?
„Ei. Pärast keskkooli läksin Tartu Ülikooli psühholoogiat õppima. Seal käisin ka ühes vokaalansamblis laulmas. Ülikoolis tutvusin oma tulevase abikaasa Jüriga, kes õppis samuti psühholoogiat. Abiellusime, minu viimase kursuse ajal, 1977. aastal sündis esimene poeg Peeter. Ülikooli lõpetasin neljakuuse lapse kõrvalt.
Üürisime Elvas korterit, kui mees sai Tallinnasse töökoha, hakkasime siiakanti elamist otsima. Nägime ajalehekuulutust, et Arukülas on müügil üks vanem maja. Me ei tundnud siin kedagi, aga see koht meeldis meile kohe, kui vaatama tulime. Meenutas Elvat – olid samamoodi männid, väikesed toredad ühepereelamud, suured kivid – tundus sõbralik ja looduslähedane koht.
Kolisime Arukülla 1979. aastal. Samal aastal sündis teine poeg Alari ja 1981 kolmas poeg Margus. Alguses olin lihtsalt lastega kodus, siin polnud veel lasteaeda. Kui lapsed olid juba suuremad, olin ühes töögrupis Tallinna Pedagoogilises Instituudis, kus töötas ka abikaasa.“
Muusikakooli Arukülas sellel ajal veel polnud. Kuidas juhtus, et olite üks selle asutajatest?
„1982. aastal kutsuti mind laulma Aruküla kergemuusikakoori Spunk, kus laulan siiani. Koor oli loodud aasta varem, juhendas Maia-Reta Trampärk. Koori kaudu hakkasid tekkima uued tuttavad, sulandusin paremini kohalikku ellu.
Kui tuli taasiseseisvumise ja laulva revolutsiooni aeg, moodustasime koorikaaslastega Rahvarinde tugigrupi. Olime noored ja teotahtelised ning oli suur soov midagi ära teha. Me ei näinud endas küll poliitilist potentsiaali, kuid arvasime, et oleks suurepärane, kui saame Arukülla luua huvikooli. Meist mitmete lapsed, ka minu vanem poeg, käisid Kehra muusikakoolis ja sinna sõitmine oli päris keerukas.
Kui huvikooli asukohana pakuti välja Aruküla mõisa, kuulsin alles esimest korda, et Arukülas on mõis. Autot meil tol ajal polnud, liikumine käis rongi või bussiga Tallinna poole, mõisa juurde ei olnud ma üldse sattunud.
Vanas ja väärikas mõisamajas oli pikalt tegutsenud Aruküla kool, siis oli see tühjaks jäänud, kuulus kolhoosile, kes mõisa renoveeris. Kolhoos oli nõus lubama muusikakooli mõisa esimesele korrusele. Pääsesime sinna teisel õppeaastal, kui ruumid said remonditud. Esimesel aastal toimusid tunnis eri kohades, ka õpetajate kodudes.
Meil oli kolmene initsiatiivgrupp: Maia-Reta, mina ja Maire Poom. Maia-Reta sai direktoriks, Maire õppealajuhatajaks. Mina olin esimesel aastal koolis väikese koormusega tööl, tegelesin õpilasrühmade komplekteerimisega. Teise õppeaasta alguses sai minust õppealajuhataja.
Esimestel aastatel ei olnud meil klassisüsteemi, õppekorraldus oli vabam, õpiti pillimängu ja palju oli kunstiringe. Noored käisid siin koos suure vaimustusega. Ühena meie esimestest õpetajatest alustanud Juhan Trump nimetas toonast kooli laste rahvamajaks. Pääsulinnu kool oligi nagu üks suur noortekeskus, kus käidi koolivälist aega veetmas.“
1995. aastal sai teist Pääsulinnu direktor.
„Kui mitu meie maja töötajat, eesotsas Maia-Reta Trampärkiga, hakkasid huvituma waldorf-pedagoogikast, tekkis neil mõte luua siia ka waldorfkool. 1992 avati Pääsulinnu raames waldorfkooli esimene klass ja siis jäi huvikooli osa rohkem minu vedada. Samast sügisest sai Pääsulinnu kool Raasiku valla hõlma alla. Kui 1995. aastal võeti vastu huvikooli- ja erakooliseadused, moodustati eraldi Aruküla huvialakeskus Pääsulind ja Aruküla vaba waldorfkool. See toimus 1. aprillil 1995, sest millegipärast üritati sellel aastal katseliselt alustada eelarveaastat 1. aprillist.
Konkurssi siis ei korraldatud. Vallavalitsus tegi asjade loogilise jätkuna mulle ettepaneku hakata Pääsulindu juhtima. Siis olid tähtajalised töölepingud, nii et vähemalt ühe direktorikonkursi olen ma hiljem küll läbinud.
Mõnevõrra olen osalenud ka vallapoliitikas, olin volikogu kahes koosseisus. See andis kogemusi, enesekindlust ja teadmisi, mida oli ka kooli juhtimiseks vaja.
2001. aastal avasime Pääsulinnu filiaali Raasikul.“
Kuigi te ei ole oma õpitud erialal ehk psühholoogina töötanud, on muusikakoolis, kus on koos palju isiksusi, tulnud juhil vist siiski olla ka psühholoog?
„Arvan küll, et õpitud eriala tuli kasuks, samuti huvi inimese ja inimloomuse vastu. Pääsulinnus on ligi 25 töötajat, kõik väga erinevad inimesed, kuid igaühelt on midagi õppida.
Minu keskkooliaegne klassijuhataja soovitas, et enne kui reageerid, loe kümneni. See on mulle külge jäänud – konfliktidele ei ole vaja reageerida esimese emotsiooni pealt, see võib probleemi võimendada. Mõnikord on asjadel kombeks ise laheneda, mõnikord leiavad inimesed, kellel on tekkinud arusaamatused, omavahel lahenduse. Mina olen konflikte lahendanud läbirääkimiste ja paindliku suhtumisega. Ning huumor aitab päris palju.
Seda ma küll ei mäleta, et oleksin kunagi töökaaslaste peale häält tõstnud. Oma pingeid ei ole vaja teiste, eriti veel töökaaslaste peal välja elada.“
Ütlesite, et koolis peab ka nalja saama. Meenutage mõnd humoorikat seika Pääsulinnus oldud aastatest.
„Juhan Trump pani mõned vahvad lood kirja kooli 25. sünnipäevaks väljaantud raamatusse. Näiteks puhkpilliõpetaja Joel Ots kirjeldas, kuidas kord tuli üks õpilane pärast suvevaheaega kooli pillikohvriga, milles oli suur auk. Kui õpetaja küsis, mis juhtus, vastas poiss, et pani pilli suveks kuuri ja rott näris kohvrisse augu sisse. Ühe väikese poisi motiveerimiseks pakkus puhkpilliõpetaja, et valigu mängimiseks üks lugu, mis talle endale meeldib. Järgmises tunnis ütles poiss, et tahab õppida lugu „Kui meri oleks õlu”.
Minu enda tagantjärele naljakas, kuid tookord ehmatav ja piinlik lugu oli, kui hakkasime kooli teisele lennule saalis tunnistusi andma. Olin pannud valmis neli tunnistust ja kiituskirjad. Kui olin kaks tunnistust lõpetajatele kätte andnud, nägin, et alles on veel ainult üks. Andsin selle kolmandale lõpetajale ja pidin siis aktusel kõigi ees õpilasele tunnistama, et ei suuda tema tunnistust leida. Akordionistide esinemise ajal tormasin õpetajate tuppa, kuigi olin kindel, et seal seda olla ei saa. Siis plahvatas, et äkki libises eelmise tunnistuse vahele. Tuligi välja, et kadunud tunnistus oli teise lõpetaja tunnistuse vahel kiituskirja taga. Alates 2007. aastast on Pääsulinnus tööl õppealajuhataja Maire Nagla, kes on tunnistuste andmisel ise alati kõik hoolega valmis pannud. Meil on temaga olnud väga hea koostöö ja üksteisemõistmine.“
Olete olnud üle 30 aasta ühe kooli juhtimise juures, tõstnud esile oma õpetajaid ja õpilasi, samas jäänud ise alati väga tagasihoidlikuks, pole kunagi olnud väga esiplaanil.
„Ilmselt on see nii natuke teadlikult, sest mulle ei meeldi eriti esiplaanil olla. Olen võtnud motoks, et huvikooli juhi ülesanne on luua koolis võimalikult head tingimused õpetajatele, õpilastele ja kõigile teistele. Selleks ei pea ise esiplaanil olema. Kui asjad toimivad ja lähevad hästi, tunnen väga suurt rõõmu ja rahulolu, see innustab ja motiveerib mind. Muidugi on igaühel heameel, kui tema tegusid märgatakse ja tunnustatakse, kuid see pole minu jaoks tõesti esmane.“
Mille üle möödunud aastakümnetele tagasi vaadates tunnete kõige rohkem rõõmu?
„Meil on olnud väga tore ja püsiv õpetajaskond, tublid õpilased ja toetavad lapsevanemad. Olen õnnelik selle üle, et Pääsulinnu koolil on hästi läinud ja kool areneb. Olen pidanud oluliseks, et kool käiks ajaga kaasas. Selleks hakkasime pakkuma lastele võimalust osaleda klassikalise õppe kõrval ka pilliringide ja bändide tegevuses. Nii oleme saanud kaasata ka neid noori, kes ei soovi muusikakooli õppekava järgi õppida.
Kui julged soovida ja plaane teha, tuleb mõnikord ka kannatust varuda. Näiteks unistasime Arukülas aastaid uuest saaliklaverist. Mõne aasta eest, kui riigilt tuli huvihariduse lisaraha, saime lõpuks uue klaveri. Nüüd on ka Raasiku filiaali uut klaverit vaja.
Isiklikus plaanis olen väga õnnelik, et sattusin elama Arukülla. Olen end siin tundnud hästi ja koduselt, saanud teostada, leidnud toredad sõbrad ja kaaslased. Ma arvan, et mul on hästi läinud.“
Millal te viimati klaverit mängisite?
„Mõnda kooripartiid olen endale ette mänginud ning lastelastele lastelaule. Kui kodus oli veel klaver, siis mõnikord natuke mängisin ka päris klaveripalasid, aga nüüd umbes paarkümmend aastat ei ole seda teinud. Oma klaveri andsin ühele tuttavale perele, kelle lapsed käisid meie muusikakoolis. Mul ei jäänud siis pilli mängimiseks aega ega olnud ka tahtmist. Nüüd olen hakanud mõtlema, et miks mitte hakata uuesti klaverimängu harjutama.“