Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse tegevdirektor ANDRUS NILISK, eelmise nädala kolmapäeval andsite intervjuu Vikerraadio saates „Uudis+“, reede hommikul olite ETV hommikusaates „Terevisioon“. Rääkisite ka sellest, et avalikel liinidel tuleks õpilaste ja pensionäride bussisõit muuta taas tasuliseks. Miks?
„Jah, avalikel maakonnaliinidel peaks taastama piletihinnad ka õpilastele ja pensionäridele. Ma ei näe teist võimalust saada raha, et avalikke bussiliine töös hoida ja arendada. Bussid on ülerahvastatud, sõitjad ei mahu liinibussidesse ära, vaja oleks uusi otseliine, aga oleme rahapuuduses. Tegutseme olemasoleva liinivõrgu piires, kuid iga aastaga need kulud kasvavad. Samas on riik andnud toetusraha poole aasta kaupa, käesolevaks aastaks on puudu kogu bussitranspordis 20 miljonit eurot, meie osa sellest on 20 protsenti ja lisavajadus veel 2 miljonit.
Aastal 2018 kehtestati poliitilise lubadusena üle Eesti tasuta bussisõit pensionäridele ja lastele, osades maakondades kõigile sõitjatele, Harjumaal jäi alles tasuline sõit tööealistele. Statistika näitab, et bussisõitjatest 68 protsenti sõidavad tasuta ja vaid 32 protsenti on pileti ostnud sõitjad. Kui lastel ja pensionäridel tuleks osta poole hinnaga sõidupilet, saaksime sellest teenitud raha suunata liinivõrku ja pakkuda rohkem ühistransporditeenust, et sõitjatel oleks parem.“
Kas Põhja-Eesti Ühistranspordikeskusel said 2023. aasta kulud kaetud ja kui palju ise teenisite?
„Said kaetud, aga üsna suure närvikuluga. Otsus raha eraldamisest avalike bussiliinide jaoks tehti ministeeriumis detsembris.
Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse tulemused olid head, sõitjate arv kasvas möödunud aastal 10 protsenti, kokku oli üle 11 miljoni sõitja, piletimüügist teenisime 3,82 miljonit eurot. Need tulemused on kogu meie piirkonna kohta. Põhja-Eesti Ühistranspordikeskus korraldab avalikke bussiliine neljas maakonnas – Harjumaa, Läänemaa, Raplamaa ja Lääne-Virumaa.
Ida-Harju suurim liinivõrk on Loksa suunal, Tallinnast sõidavad läbi Kuusalu 12 bussiliini Loksa poole. Piletitulu saime 2023. aastal Loksa suuna liinidelt 288 375 eurot. Anija valda läbivad kaks liini Kose suunal ja Raasiku valda kaks liini Jüri suunal, kolmas liin Loo suunal. Kose suunalt teenisime sõidupiletitelt kokku 18 314 eurot, Jüri suunalt 60 460 eurot, Loo suunalt 105 455 eurot. Summad on käibemaksuta.“
Kui palju oli bussisõitjaid Ida-Harjus?
„Anija vallas kasvas sõitjate arv avalikel liinidel eelmise aastaga 9,3 protsenti – aastal 2022 oli 18 353 sõitjat, aastal 2023 oli 20 067. Kuusalu vallas kasvas 4,7 protsenti – 2022. aastal oli 149 177 sõitjat, 2023. aastal 156 135. Raasiku vallas kasvas 3,9 protsenti – üle-eelmisel aastal 32 869 sõitjat, eelmisel aastal 34 163. Loksal sõitjate arv langes 0,6 protsenti – 2022. aastal oli 73 977, 2023. aastal 73 540.
Bussiliinide sagedust me käesoleval aastal vähendanud ei ole, bussid olid enne täis ja on ka nüüd.“
Ütlesite, et raha on avalike bussiliinide jaoks juurde vaja. Kas jätkate Harjumaa liinidega samas mahus?
„Inimesed tahavad bussidega sõita, liine kokku tõmmata ei ole võimalik. Odavam oleks panna rahapuudusel kõik liinid korraga seisma, et mitte halvendada inimeste igapäevast liikumist.
Kuusalu-Loksa suunal on ühistransporti kasutavate sõitjate põhiliikumine liinibussidega, Anija ja Raasiku vallas rongidega. Oleme hoidunud rongidega konkureerimisest ning Ida-Harjus pole ka vajadust korraldada liinibussidega ettevedu rongidele, sest ei ole suuri asumeid, mida bussiliikluse abil raudteejaamadega ühendada just ajalises vaates. Selle ajaga, mis kuluks etteveole rongile, on inimene juba Tallinnas.“
Peale avalike liinide korraldab ühistranspordikeskus osades valdades siseliine, Ida-Harju omavalitsustest tellivad keskuselt siseliinide korraldamist Anija ja Jõelähtme vald.
„Anija vallavalitsusega sõlmisime siseliinide organiseerimiseks lepingu esmalt 1. septembri 2018. aastal viieks aastaks ja järgmiseks viieks aastaks 1. septembril 2022. Sisuliselt on tegu õpilasliinidega, sõita saavad ka kõik teised vallaelanikud. Sõit on tasuta, selline on olnud vallavalitsuse otsus.
Anija vald tasub liinikilomeetrite arvu järgi, möödunud aastal oli kogusumma 176 548,70 eurot. Koolivaheaegadel siseliinide bussid ei sõida, teisipäeviti on nii-öelda sotsiaalbussi ring.
Jõelähtme vallas sõidab siseliini õpilastebuss läbi külade ka Kuusalu kooli ja tagasi, mõlemad vallad maksavad selle liini kulud oma territooriumil läbitud liinikilomeetrite järgi. Kuusalu vald tasus eelmisel aastal selle liini eest 28 617,27 eurot.“
MTÜ Põhja-Eesti Ühistranspordikeskus, tookordse nimega Harjumaa Ühistranspordikeskuse asutasid maakonna omavalitsused. Kui suurt liikmemaksu me omavalitsused tasuvad?
„Liikmemaksu arvutatakse omavalitsuse elanike arvu järgi, summad on määratud nelja gruppi. Raasiku vald ja Loksa linn kuuluvad esimesse, kuni 6000 elanikuga gruppi, mille liikmemaks on 5369 eurot aastas. Anija ja Kuusalu on teises, 6001-12 000 elanikuga grupis, mille aastane liikmemaks on 8053 eurot. Kolmandas grupis on 12 001-25 000 elanikuga omavalitsused ja neljandas üle 25 000 elanikuga.“
Alates veebruarist saab liinibussides maksta sõidupileti eest nüüd ka pangakaardiga.
„Vajadus oli olemas, esiteks on sularahamüük ajakulukas ning teiseks on pangakaardimakse reisija jaoks mugav ja süsteemi mõttes sarnane ühiskaardimaksele. Tallinna linnaliinibussides saab pileti osta viipekaardiga, me tahtsime samuti juba varem selle võimaluse sõitjale teha, aga rahapuudusel ei saanud.
Kaardimakse võimaluste pakkumisega alustasime Viimsi vallas juba 2022. aasta teisest poolest. Läänemaal tuli kõigepealt vahetada bussides vanad valideerimisseadmed uute vastu, pärast seda seadistasime kõigi nelja maakonna bussiliinide validaatorid ümber, süsteem töötab alates 5. veebruarist kogu meie piirkonnas.
Viipekaardiga saab maksta täispileti eest, soodustused sellisel tasumisel ei kehti. Bussijuhile tuleb öelda sõidu sihtkoht, tema sisestab andmed ning sõitja tasub viipega validaatoril. Selle maksmisvõimaluse on sõitjad juba hästi vastu võtnud. Viipekaardiga tasumise kohta tekkinud küsimustele leiab lisaks üksikasjalikud vastused me kodulehelt.
Soovitame bussis kasutada nii-öelda rohelist kaarti ehk isikustatud ühiskaarti, millele saab osta kuupileti või laadida piletiraha. Kui valideerida isikustatud ühiskaart, millele on kantud sõitjale vajalikud soodustused, ei pea kontrollile näitama tasuta sõidu tõendit ning bussi sisenemine on kiirem. Kindlasti peaksid kõik sõitjad valideerima bussi sisenedes oma ühiskaardi, ka need sõitjad, kel on õigus sõita tasuta. Me lähtume bussiliinide planeerimisel validaatori andmetest. Kui sõitjate arv on selle järgi väike, võime vaadata, et sel liinil on alatäituvus. Oleme käinud koolides õpilastele selgitamas, miks ühiskaardi või elektroonilise õpilaspileti valideerimine bussis on vajalik. Sama palume teha ka kõigil pensionäridel, kui nad sõidavad liinibussiga.“
Milliseid uuendusi veel plaanite?
„Oleme lõpusirgel ja aprillis peaks jõudma testimisele me uus interaktiivne transpordiinfo veebileht, mille juulis plaanime teha avalikuks. Üsna keerulise veebilehe peatus.ee asemel tuleb lihtsam ja mugavam, millelt saab kiirelt infot bussiliinide ja peatuste kohta ning ka seda, kui kaugel on buss parasjagu konkreetsest peatuskohast.
Kui sõitja kasutab bussisõidul lemmikliine, saab ta soovi korral tellida endale nende kohta sõnumeid sõiduplaani muutustest. Sellelt lehelt saab ka osta sõidupileteid ning kavandada eri marsruudid ja osta kogu reisi piletid.
Meie eesmärk on bussisõitjaid juurde saada, siduda neid ühistranspordiga, teha bussisõit võimalikult mugavaks.
Teine suur teema on ühtne piletitoode Tallinna linnatranspordi ja Elroniga. Kevadel aasta tagasi liitsime maakonnaliinide, Elroni ja Tallinna kuupileti. Oleme algusfaasis, kõigil kolmel osapoolel on soov teha ühine sõidupilet. Sõitja ostab ühise pileti ja istub sellega ümber, nagu on vaja – liinibussist rongi, rongilt Tallinna linntransporti ja nii edasi. Kõige suurem valupunkt on asjaolu, et rongis ostavad pileti kõik sõitjad, bussis on aga kahel sõitjategrupil sõit tasuta. Nii maakonnaliinibussides, Tallinna ühistranspordis kui ka rongis peaks olema ühtne piletisüsteem. Ka see on üks põhjus, miks olen nüüd rääkinud, et lastele ja pensionäridele peaks taastama sõidupileti.
Kolmas suur teema on bränding, korporatiivne identiteet. See tähendab, et soovime ühistranspordikeskusele nime ehk oma brändi ning meie tegevuse kohta edastatavaid PR-sõnumeid, samuti seda, kuidas neid rahvani viia. Hea näide on rongiliikluse bränd Elron, millele on positiivne tagasiside ja laialdane kasutus. Kuigi firma ametlik nimi on Eesti Liinirongid, räägitakse brändist ehk Elronist.
Soovime Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse pika nime kõrvale samuti oma brändinime. Lugesin hiljuti Kose valla rahulolu-uuringu tulemusi, ühistranspordi kohta vastasid autokasutajad. Kurb on, et nende info pärineb aastate tagusest ajast, mis tähendab, et info meie tegemistest ei ole nendeni jõudnud – seda ei saa ka neile pahaks panna, kuid näitab ilmekalt, et info edastamiseks ei piisa ainult kodulehest ja Facebookist.“
Harjumaa Ühistranspordikeskus on selle ajaga laienenud mitmesse maakonda.
„Kui maavalitsused kaotati 2018. aastal, siis laiendati meie keskuse tegevust Läänemaale, Raplamaale ja Lääne-Virumaale. Liitmisest on nende maakondade bussiliikluse korraldamine pigem võitnud kui kaotanud. Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuses töötavad praegu 15 inimest, puudust tunneme PR-töötajast. Kui leiame partneri, kes hakkab tegelema brändingu ja kommunikatsiooni väljatöötamisega, saame selle probleemi lahendada.
Minu hinnangul on meil veel ruumi kasvada, konsolideerida ka Järvamaa ja Ida-Virumaa ühistranspordikeskused. Põhjus on selles, et Järvamaa inimeste suurem tõmbekeskus on Tallinn, Ida-Virumaa ja Lääne-Virumaa vahel toimub inimeste külgsuunaline liikumine. Konsolideerumine annab võimaluse juurde luua nende maakondade piiriüleseid bussimarsruute. Meil on sellised piiriülesed liinid praegu näiteks Lääne-Virumaalt Võsult läbi Vihasoo ja Kotka Tallinnasse.“
Kuidas olete rahul bussifirmadega? Kas sõitjatelt on palju pretensioone vedajate kohta?
„Probleeme on olnud, aga mitte eriti suuri. Ikka juhtub, et bussid lähevad katki, ning juhtub õnnetusi, kui maantee on olnud väga libe.
Ka teeninduskultuuriga on olnud probleeme, aga bussifirmad on tublid, korraldavad bussijuhtidele koolitusi, panustavad teenuse parandamisse.
Reisijad on pretensioonidega pöördunud meie ja ka vedajate poole. Kontrollime ja lahendame. Nagu ikka, inimesed on erinevad, nii ka bussijuhid ja sõitjad, mõned kipuvad teinekord olukordi üle võimendama.
Üks arusaamatusi tekitav teema on asjaolu, et bussis ei tohi juua ega süüa, sest teistel reisijatel on ebamugav, toitu võib maha kukkuda, jooki pritsida istmetele ja kõrvalreisijate peale.
Bussides jooksevad häälteavitusega sõnumid, milles palutakse kinnitada turvavöö, valideerida ühiskaart ja öeldakse peatuste nimed. Palume neid meeldetuletusi järgida. Kahjuks kõik sõitjad veel ei kinnita turvavööd, kõrges bussis ilmselt tuntakse end sageli niigi turvaliselt. Kuid bussijuht võib sõidu ajal teiste liiklejate tõttu ootamatult pidurdada, turvavöö hoiab sel juhul sõitja turvaliselt paigal.“