
Eesti päikeseauto tiimi liikmete Austraaliasse MMile saatmiseks kogutakse toetust Hooandjas.
Tänavu toimub 24.-31. augustil Austraalias järjekordne päikeseautode ülemaailmne võistlus Bridgestone World Solar Challenge, mida korraldatakse üle aasta. Eelmisel võistlusel 2023. aastal osales seal Eestist ja kogu Baltikumist esmakordselt Solaride´i 24-liikmeline tiim koos enda loodud päikeseautoga ning saavutati cruiser-klassis kolmas koht. MMil sõidetakse päikeseautoga läbi Austraalia põhjast lõunasse – Darwinist 3022 kilomeetrit Adelaide’i.
Haridus- ja koostööprojekt Solaride alustas Eestis tegevust viis aastat tagasi, et edendada tehnoloogiaharidust ja äratada noortes huvi inseneeria vastu. Solaride´i kolmas päikeseauto on nüüdseks ratastel ja arendus on jõudnud staadiumi, kus auto on võimeline omal jõul liikuma. Auto esmaesitlus tehakse 25. aprillil Tartus.
Praegusel kaheaastasel hooajal tegutsevad Solaride´i päikeseauto meeskonnas neli noort Kuusalu vallast.
MTÜ SolarCar Estonia ja kogu tiimi tegevjuht on Asso Soosalu Kuusalust.
Inseneeria valdkonna mehaanikatiimi juht on Tallinna Tehnikakõrgkoolis ligi kuu tagasi autotehnika erialal õpingud lõpetanud Ülo Pajutee Kolgast. Ta kuulus Solaride´i tiimi ka möödunud hooajal, käis insenerina kaks aastat tagasi Austraalias MMil ja oli pronksmedaliga naasnud võistkonnas.
Käesoleval hooajal juhib turunduse valdkonna tööandja brändingu tiimi Tallinna Majanduskooli turundusspetsialisti eriala omandanud Kristin Mäkiševa Saunja külast. Samas tiimis on Tartu Ülikooli klassiõpetaja eriala 2. kursuse tudeng Annabel Almet Kuusalu külast.
Solaride´i meeskonnas töötavad seekord kokku 56 noort – Eesti eri kõrgkoolide üliõpilased, neist osad on õpingud lõpetanud tänavuse aasta esimestel kuudel või hakkavad lähiajal lõpetama. Austraaliasse soovitakse lennata 25-liikmelise võistkonnaga, kuhu kuuluvad inseneritudengid ja nende toetustiim.
Nagu kaks aastat tagasi, nii kogutakse selgi korral Solaride´i tiimi Austraaliasse lennutamiseks toetust ühisrahastusplatvormil Hooandja. Eesmärk on koguda 40 000 eurot. Projekti „Eesti tulevikutegijad Austraaliasse päikeseautode maailmameistrivõistlustele“ saab rahaliselt toetada kuni 31. märtsini. Hooandjaga kogutud toetusraha on võimalik kasutada juhul, kui eesmärgiks seatud summa on tähtajaks kokku saadud. Esmaspäeva seisuga oli Hooandjas projektile kogutud 11 716 eurot kokku 131 toetajalt.
Austraalias hakati noortele inseneridele korraldama võistlust Bridgestone World Solar Challenge 1987. aastal, osalevad maailma tippülikoolide tudengite meeskonnad. Kaks aastat tagasi alustasid endatehtud päikeseautoga võistlemist kokku 43 tiimi, neist cruiser-klassis oli 11 ja challenger-klassis 32 võistkonda.
Päikeseauto tuleb tudengitel ehitada iga kord alates nullist, varem osalenud masinaga pole lubatud võistelda.
Tegevjuht ASSO SOOSALU alustas tiimi liikmena 3,5 aastat tagasi.
Kuusalu keskkooli vilistlane Asso Soosalu on Solaride´i tegevjuht alates 2023. aasta oktoobrist. Ta oli selleks ajaks ligi aasta tegutsenud Solaride´i turundus- ja kommunikatsioonijuhina, otsustas kandideerida tegevjuhiks ning osutus valituks.
Solaride´i meeskonnaga liitus ta 2021. aastal vabatahtliku abilisena. Esmalt aitas korraldada tutvustavaid üritusi, turundus- ja kommunikatsioonijuhiks sai 2021. aasta sügisel.
MTÜ SolarCar Estonia tegevjuhi koht on palgaline, nagu on ka juhatuse teisel viiel liikmel. Lisaks saavad viis tiimijuhti stipendiumi. Solaride´i meeskonnas teised 45 osalejat on vabatahtlikud.
Solaride´i programmi kaheaastase hooaja eelarve on kokku 1,5 miljonit eurot. Põhilised rahastajad on majandus- ja kommunikatsiooniministeerium, haridus- ja teadusministeerium ning roheenergia ettevõte Enefit. Koostööpartnerid on Eesti neli juhtivat kõrgkooli ja eraettevõtted.
Tegevjuhi ülesanne on Asso Soosalu sõnul jälgida ja tagada, et päikeseauto saaks tähtajaks valmis, rahastus toimiks ja päikeseauto programmi tegevusest teataks nii Eestis kui kaugemal. Austraaliasse võistlema tegevjuht ei sõida.
ÜLO PAJUTEE on mehaanikute tiimis üle kolme aasta.
Ülo Pajutee lõpetas põhikooli Kolgas, gümnaasiumis õppis Tallinnas. Päikeseauto arendajatega liitus, kui alustas õpinguid tehnikakõrgkoolis. Eelmisel päikeseautol projekteeris ta raami ja oli inseneeria valdkonna ehk mehaanikatiimis. Praegusel hooajal juhib ta mehaanikuid.
„Igal vabal hetkel töötame päikeseautoga, et see tähtajaks täielikult valmis saada. Tallinnas asub meil kontor ja garaaž TalTechis, Tartus on Maaülikooli tehnikamajas,“ rääkis ta.
Austraaliasse plaanitakse lennata juulis, et osta vajalikke tööriistu ja remonditarbeid, mida lennukiga viia ei saa, ning seada Darwinis sisse oma garaaž.
„Lõunas hakkab Austraalias sel ajal talv läbi saama, läheneb kevad ja väljas on umbes 15 kraadi sooja. Põhjas on troopika ja keskmiselt 30 kraadi sooja,“ lausus ta.
Kuigi kõrgkool sai läbi, pole Ülo Pajutee endale esialgu töökohta otsinud. Enne plaanib MMil ära käia ning on väga kindel, et Solaride´i päikeseauto ainulaadses ja taastuvenergiale tuginevas programmis osalemine on edasiseks hea kogemus ja võimalus.
KRISTIN MÄKIŠEVA ja ANNABEL ALMET aitavad turundada.
Kuusalu keskkooli 2022. aastal lõpetanud Kristin Mäkiševa ja 2023. aastal lõpetanud Annabel Almeti kutsus Solaride´i meeskonda tegevjuht Asso Soosalu. Mõlemad liitusid 2023. aasta oktoobris ning pidid samuti kõigepealt kandideerima ja tegema kodutöö. Aasta tagasi käisid nad Kuusalu keskkoolis toimunud ettevõtluspäeval kahekesi tutvustamas Solaride´i programmi ning propageerimas inseneeria erialasid.
Kristin Mäkiševa rääkis, et sai majanduskoolis turunduse erialal õppimiseks tõuke keskkooli ajal 11. klassis õpilasfirma loomisest ja selles tegutsemisest. Kui Asso Soosalu tutvustas Kuusalu koolis Solaride´i ja inseneeria erialadel õppimist, oli Kristin Mäkiševa 12. klassi õpilane, aga ei saanud sel kohtumisel osaleda.
„Päikeseauto tiimi kutsus Asso mind ühel TalTechi üritusel, see oli minu jaoks suur au ja tundus huvitav. Tutvustame oma tiimiga programmi tegevusi sotsiaalmeedias, teeme postitusi ja videoid, tegeleme Hooandja kampaaniaga. Kui kaks aastat tagasi mindi päikeseautoga Austraaliasse, siis oli see esmakordne ning pälvis Hooandjas suuremat tähelepanu ja toetajaid. Seekord on keerulisem, aga loodame Hooandja vahendusel 40 000 eurot kokku saada. Just saatsime 400 ettevõttele e-kirja ja kutsume toetama,“ lausus Kristin Mäkiševa.
Austraaliasse plaanib ta lennata koos Solaride´i meeskonnaga juuli keskel ning hoida jälgijaid sotsiaalmeedia vahendusel kursis nii sinna mineku, ettevalmistusperioodi kui ka võistlusega. Veel ütles Kristin Mäkiševa, et tahab jääda pärast võistlust mõneks ajaks Austraaliasse, leida seal tööd ja tutvuda riigiga.
Annabel Almet tõdes, et pidas ennast Solaride´i programmis osalemiseks liiga nooreks, kui kuulas Kuusalu kooli 11. klassi õpilasena Asso Soosalu esinemist päikeseauto projekti teemal: „Mul on hea meel, et mind kutsuti ja valiti tiimi. Väga naudin, et saan olla Solaride´i meeskonnas, see andis võimaluse tegeleda ka turunduse valdkonnaga. Valisin klassiõpetaja eriala, aga tänu Solaride´ile olen osalenud turunduskoolitustel ning töötan õpingute kõrvalt Tartus restorani Kolm Tilli turundusosakonnas.“
Solaride`i tööandja brändingu tiimi kolmest liikmest kaks on Tallinnas ja tema Tartus. Ka Annabel Almet loodab, et Hooandja abil õnnestub meeskonna Austraaliasse lendamiseks koguda soovitud summa.