ANTS AAMAN
Talvel Maalehes ilmunud kirjanik Anton Hansen Tammsaaret kajastavas artiklis kirjutatakse: „Ikka tuleme Vargamäele, taas ja taas otsime romaani sündmustiku tunnustähti, saades samas üha enam aru, et kirjanik lihtsalt manipuleeris meiega.“
Loo autor tõdeb „Tõe ja õiguse“ I osa tunnustähtede otsingul, et kui Vargamäe muuseumis pole õiget labidatki ja sünnikodust lahkus kirjanik poisikesena ning tuli sinna 1903. aastal vaid oma ema matusele ja seejärel alles 1933. aasta 20. juunil, sedagi ainult viivuks, on tunnustähtedega segane seis.
Labida ja muidki tunnustähti leiame, kui hakkame kaevama.
1903. aastast, mil kirjaniku vennast Jüri Hansenist sai Koitjärvel Oru metsavahi talus linnametsa metsavaht, viibis Tammsaare kuni 1919. aastani peamiselt venna juures, selle aja sees oli ka 15 kuud Kaukaasias tervist parandamas.
Meiega manipuleerib suunatud ja omal ajal ka sunnitud teadmiste puudulikkus kirjaniku Koitjärvel, Eesti kultuuriloo mekas veedetud aastatest, mis temas suurkirjaniku sünnitasid. Paraku on nõukogude režiimi aegne käsitlus „Tõe ja õiguse“ I osa tunnustähtede seadmisel ja ka meie teatav piiratus õigeid täheleide otsida viinud meid praegusesse arusaama.
Kui kirjandusteadlane omal ajal soovis, et leib laual oleks, pidi tunnustähtedega nõnda toimetama, et Koitjärve osakaal ei tõuseks Vargamäest kõrgemale, sest meie kultuurimälu väärtusliku osa, Koitjärve küla, oli Nõukogude võim barbaarselt hävitanud. Koitjärve küla põldudel kündsid vagusid punaarmee tankiroomikud, Koitjärve raba taga ragisesid kuulipildujad ja kõmatasid kahurid, kuni Eesti Vabariik suutis oma iseolemise õigused taastada.
Nüüd harjutavad ajaloolise Koitjärve maa-alal Eesti kaitseväelased ja meie liitlasväed.
Ent võtkem labidas ja kaevame. Võtan kätte Leenu Siimiskeri ja August Palmi 1978. aastal ilmunud raamatu „A. H. Tammsaare. Pildikroonika eluteest ja -tööst“.
Esimene labidatäis lk 118: „Raske on neid vahetuid, vahepeal töö- ja õpingukäigus hõredamaks jäänud suhteid maaeluga Tammsaare kirjandusliku tuleviku suhtes alahinnata. Viibis ta ju ühtejärge (kui viisteist kuud kestnud ravireis välja arvata) ligi seitse aastat Koitjärvel, lahkudes siit alles 1919. aasta sügisel.
Küla ajalugu tunneb ka selliseid vahekordi, mis iseloomustab „Tõe ja õiguse“ Andrese ja Pearu suhteid.“
Teine kobe labidatäis lk 120: „Tammsaare enda maiseid unistusi sõnastavate artiklite hulgas kuulub eriline koht kirjutisele „Koitjärvelt“ (1916), mis signeeritud tema kodanikunimega Anton Hansen. See artikkel, milles kirjanik sõnaselgelt ja kujundlikult kirjeldab oma kümne aasta jooksul tehtud tähelepanekuid edusammude alalt, mida Koitjärve talupojad maaparandamisel kraavitamise tagajärjel saavutanud, lubab meid lausa dokumentaalsel kujul näha teist praktiliste elukogemuste ladet, millest toitus Tammsaare „Tõe ja õiguse“ „realism“.
Kolmas labidatäis lk 121 on väga kaalukas, tunnustähtede nael: „Võime vaid lisada, et tõenäoliselt vangistasid maaparandusprobleemid Tammsaaret tõsisemalt alles Koitjärve talupoegade keskel, kus muld ja mõte olid teineteist leidnud uues liidus. Olid ju suured entusiastid kaasaegsete sooharimise ideede elluviijatena kirjaniku vend Jüri Hansen ja tema üleaedne, raamatukaupmees J. Ploompuu. Viimane tõttas Laane talu viljelemisel saadud esimesi kogemusi otsekohe brošüüris „Tegelik sooharimine“ jagama. Nüüd olid koitjärvelased ühtedena esimestest jõudnud süttida oma aja kohta grandioossest ideest võtta käsile Soodla jõe süvendamine. Kui Tammsaarest saab ettevõtmise hing, kes jõesüvendamisest tõusvaid tulusid sisemise erutusega avalikkuse eest kaitseb, siis selgub ühtlasi, kui uskumatult lähedal seisab ta oma unistuste ja tegudega veel tegemist ootava „Tõe ja õiguse“ ideeliselt juhtivatele kangelastele.“
Juba need labidatäied võiks meid Albu valla võsas ja kraaviniredel ekslemisest välja juhatada, kuid jätkakem.
Minu koduküla vanemad inimesed teadsid, et kirjanik Tammsaare käis Laane talus rajatavatel loodheinamaadel kraavikaevajatega juttu vestmas, vahel kääris püksisääred kõrgele üles ja astus paljajalu kraavi ning viskas nii mõnedki labidatäied, et tunda kraavihalli ehedust.
1978. aastal ilmus kirjastuselt Eesti Raamat teinegi teos, „Mälestusi A. H. Tammsaarest“, koostanud Eerik Teder. Väljavõte saatesõnast: „Loodi müüt, et Tammsaare on erak ja ühiskondlikust elust kõrvalseisja. Mälestusteraamatust selgub eeltoodud väite ebaõiglus. Kirjanikule oli vastuvõetamatu omaaegse kõrgema seltskonna silmakirjalikkus ja paraadlikkus, ülespuhutud kiidusõnad. Kitsamas sõpruskonnas oli Tammsaare sädelev ja vaimukas vestleja, kes võis tundide kaupa rääkida nii kirjandus- kui ka kunstielust, niisama pädevalt diskuteerida paljude ühiskondliku elu ja poliitika päevaprobleemide üle, rääkida loodusest, teadusest ja tehnikast.“
Oma tolleaegse ameti tõttu – olin Harju rajooni Raamatuühingu vastutav sekretär – oli mul võimalik teha mitu raamatusõprade kohtumist mälestusteraamatu koostaja, kirjandusteadlase, tõlkija ja bibliofiili Eerik Tederiga. Meil oli temaga pikki vestlusi, et Koitjärve aja osakaal Tammsaare „Tõe ja õiguse“ I osa sünnis ja tegelaskujudes vajab uut käsitlust, kui olud muutuvad. Koostaja arvates vajab uut mõtestamist ka Laane Leeni ja Oru Antoni vaheline magus-valus keemia Tammsaare loomingus üldiselt, rääkimata muust otsesest Koitjärve-Kuusalu ainest.
Koitjärve küla üheksa suitsu olid ostetud aegsasti pärisomandiks, nõnda, et sääl ei tuntud mõisaorjust juba üle viiekümne aasta, enne kui Tammsaare sinna asus. Vainu talu peremees Jüri otsustas oma raha eest lasta raiuda Kuusalu kiriku lõunalöövi väikese kena ukse, et teinekord kaugest külast tulles ja veidi hiljaks jäädes saaks inimene vaikselt ning jumalateenistust häirimata kirikusse siseneda. Kuusalu vanema põlvkonna inimesed nimetasid seda Vainu Jüri ukseks.
Meie aeg ja olud on nüüd küll juba üle kolmekümne aasta muutunud, kuid Koitjärve suhtes on ikka veel vesi suus. Miks me ei suuda seda paika tähistada väärikate kõnetavate stendidega, millelt nii Eesti noored kaitseväelased kui liitlased loeksid, kui kalli paiga on väike Eesti loovutanud, et harjutada vastu seismist idapiiri tagusele verejanulisele metsalisele?
Aastatel 1926–1940 „Päevalehes“ töötanud ajakirjanik Evald Jalak kirjutab: „Vist igale Tammsaare Koitjärve ajajärku enam-vähem tundjale näib, et asja lihtsustamiseks või lihtsalt teadmatusest on „Tõe ja õiguse“ tegelaste ja tegevuse ainutandriks hakatud pidama tema sünnipaika endises Albu vallas. Ei tea kinnitada, kas näiteks Järva-Madise kirikukell kostis Tammsaare lapsepõlvekodusse nii kaugena ja kutsuvana üle laaneseljandike ja soode, kui see heli kandub Kuusalust Koitjärvele. Ei tea ma ka, kas Albu kandis „kultiveeriti“ selliseid loodheinamaid, nagu neid äkki hakkas harrastama vembumees Pearu, ja kas seal seda nimetust kasutati kevadeti sihilikult üle ujutatavate rohumaade kohta, nagu Koitjärvel ja üldse Kuusalus. Ei tea. Aga seda küll, et „Tões ja õiguses“ on palju-palju puht koitjärvelikku, kuusalulikku. Kas või hulk rangelt kohalikke murdesõnu. Või siis Andrese ja Pearu talude asend ja üksindus ning Oru talu nimigi – kas see pole täpselt Koitjärve „küla“? Samuti kiirakääruline, raskesti „allalastav jõgi, vana Andrese unnemineku heinaküün padrikulähedasel võnkuval jõeluhal. Kõnelemata Vargamäe kohanimest enesest: Vargamägi on tõesti olemas – küngas Koitjärve teel, väga üksik ja sünge paik, kus iga teeline kiirendas sammu või tõmbas hobusele hea sähmaka. Märgin ka, et naturalistlik-kentsakat lugu kange Pearu püksirebatamisest kaevurakkeil kuulsin ja jutustati ammu enne „Tõe ja õiguse“ ilmumist ja et selle kangelaseks oli tõeline isik – keegi meie kandi krutskimees.“
Neile mälestustele lisan, et arvatav krutskimees oli pisikest kasvu Tuurmanni vanamees Koitjärvelt, kes olnud ka paras viinamees. Rahvasuu räägib, et kui tigedaks läinud kukk lõpuks peremehele endale kallale tuli, lõppenud kuke riiukiskumine tema pea mahalöömisega ja kõige täiega trepi ette teeraja alla matmisega, et seejärel kukest kogu aeg üle kõndida. Jalapuult koos heinasületäiega jõkke kukkunud sulast lükanud Tuurmanni vanamees kaldalt rehaga tagasi jõkke, öeldes: „Kui kord sinna läksid, mes siis enam välja kipud.“
Väga kaheldav on Andres Paasi arutlus jõe allalaskmisest, et viimase teekonna rõõmu ja rahu ilmeksimatult Jägala jõele suunata.
25. septembril 1915. aastal kirjutab Anton Hansen „Tallinna Teatajas“ Soodla jõest: „Langeks aga jõevesi paar jalga, siis sünniks jõekallastega ja ümberkaudsete maadega vististi päris ime.“ „Tõe ja õiguse“ I osas arutleb Andres: „Mis oleks, kui saaks nõnda teha, et jõgi hakkaks ka Vargamäe mail kiiremalt voolama ja et veepind temas langeks paar jalga?“
Eerik Teder kirjutab mälestusteraamatus, et 1909. aastal enne jaaniõhtut toimunud Metstoa perepoja ja Vahtriku peretütre pulmas tantsis Oru Anton ainult Laane Leeniga ja seda kolm õhtut järjest, kuni pulm kestis. Esimesele tantsuõhtule järgneval koidikul tulid Laane Leeni ja Oru Anton Metstoa poolsele Paukjärve kaldale ilusale liivasele kohale ja istusid väikeste mändide alla teineteise seltsi nautima ning koitu tänama.
Kui ma seda lugesin, sõitsin samal päeval Paukjärvele. 1978. aastal pidid need arvatavad männid olema palgipuu mõõtu, sest väike mänd, mille juurde istuda, peaks olema selleks ajaks 10–15 aastat kasvanud. Arvan, et leidsin õige koha, sest sealt oli kõige parem vaade väikesele järvesaarele ja sillerdavale veele. Toetasin selja vastu mändi ja tundsin, kuidas taevalik rahu mind hällitas.
Ent rohkem ma seda tundnud ei ole, selle asemel hoopis ängi, mis on siiani kestnud.
1979. aastal, kui „Kõrboja peremees“ sai filmilinti, läksin pärast võtteid taas Paukjärve äärde ja olin millegi uskumatu nägijaks ja tunnistajaks. Selle koha peal, kus pidid olema ajaloolised männid, olid kännud ja osalt ka veel raiematerjal maas. Mind valdas ahastus ja jõuetu raev.
Selgus, et puud olla seganud häid filmivõtteid. Nii esitanud filmigrupp looduskaitse ametkonnale taotluse kuue männipalgi lõikamiseks, mis „suure kunsti“ sünni nimel ruttu kooskõlastati ja kuhu Pavlovski metsamajandi Primorski metskond, mis samuti ei soovinud „kultuuri vaenlaseks jääda“, lõi kohe templi peale.
Tollel ajal nii prestiižse seltskonna tegemiste avalikustamiseks puudus mul võimalus, vaevalt seda kellelgi olnuks. Niipalju siiski, et minu mässamise peale kaotati teo jäljed kiiresti, kännud freesiti sügavalt ja lohud kaeti ühesuguse kaldaliivaga.
Lohutuseks võiks ju mõelda, et ehk polnud keegi filmigrupist süvenenult lugenud 1978. aastal ilmunud Eerik Tederi koostatud mälestusi Tammsaarest, seepärast ka hoolimatu suhtumine iidsetesse mändidesse. Aga eks seegi olnuks vaid äbarik argument. Siit edasi mõeldes jõuan paraku tõdemuseni, et mälestused ja teadmised võivad haiget teha väga pikka aega. Kogu elu.
Üks Koitjärve ja Metstoaga seotud mälestus veel.
Minu vanaema vanaisa Ants Helmari vend oli Metstoal Kolga mõisa metsavaht, kuni mõisa mets riigistati. Meie pere mälestusvestlustes nimetati teda Metstoa taadiks. Võimalik, et Metstoa taadi pojapoja ja Vahtriku talutütre pulmas 1909. aasta jaanipäeva eel Oru Anton kolm õhtut järjest ainult Laane Leeniga tantsiski.
Aegu tagasi olevat Metstoa taat sattunud oma pojale peale, kui too oli salaja põdra lasknud. Taadi sõnad olnud: „Mina olen vannutatud mees, ja kui minu oma majas minu oma poeg teeb kuritöö, lähen mõisa.“
Kui taat oli mõisamineku riided selga pannud ja paremad säärikud jalga saanud, lausunud poeg: „Kui lähed, siis näed sa mind ja mina sind viimast korda.“
Pärast seda heitnud taat koos riiete ja säärikutega sängi, lamanud sääl kolm ööd-päeva, siis võtnud säärikud jalast ja mõisariided seljast. Aga poeg istunud need kolm ööd-päeva toolil, ta oli kukkunud alatasa prõmaki ja prõmaki põrandale, sest pidi ju valvama, millal taat võib mõisateele asuda, et siis tõesti kodumaa muld saabastelt pühkida.
Metstoa taadi äng sai kolme ööpäevaga lahenduse ja poegki karistatud. Minu äng on kestnud 45 aastat.
23. novembril 1988. aastal avaldas ajaleht Edasi minu loo „Kui kauaks jääb Eestimaa Koitjärveta“, mille eest saadud honorariga palusin Kultuurifondil alustada korjandust A. H. Tammsaare mälestuse jäädvustamiseks Paukjärve kaldal. Koitjärve painest sündis kuuldemäng „Polügoon“, mis lavastati Eesti Raadioteatris 1989. aastal ja on järelkuulatav. Kölni raadioteatris lavastati „Polügoon“ 1991. aastal.
Mõistan väga selgelt, et maailma tänases hulluse pöörises pole Koitjärve kunagist seisundit võimalik taastada. Aga selle paiga kultuurimälu vajab meie rahva kultuuriloos taastamist. Koitjärve külale selle ajaloolistes piirides tuleb anda eristaatus Eesti riigile kuuluval kaitseväe polügoonil. Ainult nii on võimalik Koitjärve tammsaarelikku kultuurimälu hoida ja kaitsta ka tulevaste põlvkondade jaoks.
Jah, Nõukogude okupatsioon hävitas Koitjärve küla talud maatasa ja võttis põlise maa kasutusele sõjaväe polügoonina, kuid, ime küll, ajaloolise küla piiri ei muudetud. Nüüd on uus Eesti selle ära teinud. Arutu reformiga tühistati ajaloolise Koitjärve küla piir (22 km2, 1917. aasta kaart). Uus ehk liba-Koitjärve küla (78 km², 2024. aasta kaart) kasvatati kabinetis arvutihiirega jõulist joont vedades nimeta riigimaadele, kuhu ajaloolist Koitjärve küla jäi alles vaid napilt veerand. Õnn, et Paukjärv, Metstoa ja Vahtriku talu ning tõenäoliselt ka Oru metsavahi elamu koht jäävad uue Koitjärve piiri sisse. Koitjärve küla ülejäänud 6 suitsu, nende hulgas erilise kultuurilise taustaga Laane talu koos loodheinamaadega paiknevad nüüd Pillapalu külas, nii et Oru talust Paukjärvele minnes peab võõras külas kõndima.
Uut Koitjärvet asuti looma juba 2005. aastal ja ikka nii, et paikkonna inimesed sellest midagi ei teadnud. Kuusalu vallas on uus Koitjärve piir vastu Kosu, Aru, Kursi, Hirvli ja Sigula külade piiri. Peterburi teele kõige lähemal, umbes 3,5 kilomeetrit, on uus Koitjärve Kursi küla piiri vastas, kui tulla vana rannameeste teed pidi. Et see kulgeb üle 300 meetri mu kodutalu maal, on mitukümmend Eesti ajaloo ja kirjandusklassika huvilist inimest püüdnud minu juurest „õiget“ Koitjärvet leida. Nii huvilistele kui ka mulle on need kohtumised lõppenud painava tõdemusega, et riigi exceli-reformid on meie kultuurimälust lihtsalt muretult üle sõitnud.
Epiloog
Kuusalulased võivad julgelt tunda, et romaanide „Kõrboja peremees“ ning „Tõde ja õiguse“ I osa sünnis on nende kodukandi osalus ümberlükkamatult olemas. Seda saame tunnustatud kirjandusteadlaste kirjutatust selgelt lugeda.
On tõenäoline, et seitsmel järjestikusel, kokku kümnel vahelduval Koitjärve külas, Oru metsavahi talus veedetud aastal, mil suurromaan looja vaimus kerkis, viibis Tammsaare koos koitjärvelastega lauritsapäevadel Kuusalus. Lõbusa seltskonnaga jalgsi matkates külastas ta ka Hirvli koolimaja, kus Koitjärve küla lapsed käisid koolis. Koolimajas musitseeriti ja lauldi ning kohtuti koolijuht Villem Uustaluga. Õnneks on Hirvli vana koolimaja säilinud.
Albu vallasekretär Juhan Parts ja volikogu liige Karl Anton viisid kirjaniku kuuekümnendal sünnipäeval temale ilmselt ainult vallavõimu jaoks tähtsa otsuse, et vald laseb Jägala jõe süvendada, kuid ei leidu sünnipäevalapse meeleliigutuse väljendit. Toetudes raamatute raamatu tõdemusele – mees unustab isa ja ema ning hoiab oma naise (kallima) poole. Ehk ei olnud kirjaniku südames Albu ja Jägala jõgi, vaid Soodla jõgi ja Laane Leeni.