
„Augustis avatud kiirliinidel on hakatud järjest enam sõitma ja näha on, et nende käikupanek oli hea otsus,“ ütleb Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse tegevdirektori kohusetäitja Kadri Krooni.
August oli veel puhkuste kuu, septembriga näeb tema sõnul juba täpsemalt, kuidas nii Tallinnas tööl käivad sõitjad kui ka kooliõpilased hakkavad kiirbusse kasutama. Positiivne on ka see, et tavabussides saavad nüüd sõitjad paremini istuma, enne pidid paljud tippaegadel püsti seisma.
Kiirliinil 157 sõidavad bussid Loksalt otse Tallinna ja tagasi ning Kolka, Kuusallu ja Kiidu sisse ei põika. Ka sõidavad liini 157 bussid Loksalt läbi Kasispea Võsule ja Käsmu ning tagasi, see osa marsruudist läbitakse tavaliinina.
Bussiliinil 158 sõidutatakse reisijad Kuusalust otse Tallinna ja tagasi, samad bussid sõidavad tavaliinina ka Kuusalust Salmistule ja tagasi. Salmistu ringil on peatus ka Kiius – buss number 158 tuleb Salmistult Valkla kaudu, peatub Kiius töökoja juures ja sõidab Kuusallu, sealt edasi suundub kiirliinina pealinna. Tallinnast Kuusallu saabunud kiirliin sõidab Salmistule teistpidi – esmalt suundub Kiiu poole, peatub töökoja vastas asuvas peatuses ja sealt edasi Valkla-Salmistu-Rihumäe-Kuusalu.
Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse andmetel oli augustis liinidel number 157 keskmiselt 9 ja liinil 158 keskmiselt 5 sisenejat veootsa kohta. Kõige populaarsemad olid liinil 157 Loksalt kell 6.20 ning Tallinnast kell 17.25 ja 20.20 väljunud bussid. Võsult sõitis sel liinil paar inimest päevas.
Liinil 158 sõideti kõige enam kell 16 Tallinnast väljunud bussiga. Selle liini populaarsemad peatused olid Kuusalu ja Salmistu, mis oli sõitjate arvu poolest teisel kohal kogu maakonnas.
Kiiu inimesed ei ole kiirliine veel aktiivselt kasutama hakanud. Ühistranspordikeskuses arvatakse, et Kiiu inimestes tekitab segadust, missugused bussid keeravad alevikku sisse ja milliste peatus on endise töökoja juures.
Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse tegevdirektor Andrus Nilisk rääkis, et seoses uute liinidega on palutud Kuusalu vallavalitsusel rajada mõned uued bussipeatused, kuid seni pole neid tehtud: „Oleme saatnud vallavalitsusele kirja ja ootame bussipeatuste ehitamise kohta vastust. Oktoobri alguses otsustame selle järgi, kuidas me nende liinidega jätkame. Oluline on peatuste rajamisel ka liiklusohutus, et bussid ei tekitaks manöövrite tegemisel ega peatumisel liiklusohtlikke olukordi.“
Liinibusside nõudepeatused palutakse välja ehitada Kasispeal, Vihasoos, Salmistul. Nõudepeatuse märgiga on Kuusalu vallas tähistamata veel paarkümmend kohta, mis kantud riiklikusse ühistranspordiregistrisse. Tähistamata bussipeatused on kavas oktoobri teises pooles eemaldada ühis-transpordiregistrist, siis ei tohi neid enam avalikel liinidel sõitjate väljumiseks ja sisenemiseks kasutada.
Kuusalu valla teede- ja majandusspetsialist Madis Praks selgitas Sõnumitoojale, et uute peatuste loomine ja nõudepeatuse siltide paigaldamine on aja- ning rahakulukas: „Vallatee äärde saame bussipeatuse sildi panna lihtsalt – ostame sildi ja asetame kohale. Riigiteede puhul tuleb esmalt tellida bussipeatuse projekt, see kooskõlastada, ehitada peatumisala. Selleks kulub vähemalt neli kuud ja 3000-4000 eurot. Ka teiste omavalitsuste esindajatega on meil olnud sellest juttu, probleem on sama. Lootust on, et nõudeid hakatakse riigiteede äärde ehitatavate bussipeatuste osas leevendama.“
Salmistu peatuse kohta sõnas Madis Praks, et küla keskel on bussipaviljon ja parkla, kuid Tallinna poolt tulevatele bussidele teisel pool teed eraldi peatust pole. Seni on sealtpoolt saabunud liinibussid keeranud vasakule parklasse, aga nüüd on hakanud bussid peatuma paremal pool suvalises kohas olenevalt, kuidas sõitjad on soovinud.
„Maanteeameti esindaja käis Salmistul kohal, vaatasime olukorra üle. Teised bussid on alates Nõukogude ajast saanud Tallinna poolt tulles parklasse sisse keerata ja loodame, et sama hakkavad tegema uute avalike liinide bussijuhid,“ lausus ta.
Ühistranspordikeskuse tegevjuht Andrus Nilisk lisas, et seoses kasvava koroonaohuga võiksid sõitjad kasutada maski: „Me ei saa teha maskikandmist bussides kohustuslikuks ega hakka bussides maske jagama, kuid rõhutame, et bussis on soovitatav sõita maskiga. Kindlasti ei tohi haigena bussis sõita, vaid tuleb jääda koju. Ka peaks bussis istuma suuremate vahedega, tänu kiirbussidele peaks selleks ruumi olema.“