Kuusalu valla aasta 2009 korraldaja tiitli saanud SAIMA KALLIONSIVU teeb suvel viienda kihelkonnamängu.
Kuusalu vald on kultuuripreemiad jagades nimetanud teda varem ka aasta juhendajaks ja eelmisel aasta pälvis valla kultuuripreemia.
Sügisel täitub Saima Kallionsivul 20 aastat Kuusalu keskkooli huvijuhi ametisse asumisest. Kohe esimestel töökuudel moodustas ta õpilaste näiteringi. Koos kogemustega tuli oskus märgata andekaid, panna neid sobivatesse rollidesse. Ta on viinud õpilasi edukalt luulekonkurssidele ja teatrifestivalidele.
Kas viimasel ajal on olnud õppeaastaid, kui tema lavastused ja trupiliikmed pole saavutanud maakonnas või üle-eestiliselt auhinnalisi kohti? Saima Kallionsivu mõtleb ja vastab, et ei olegi olnud – kui pole antud peapreemiat, on saadud näitlejaauhindu, teisi või kolmandaid kohti. Mullu sügisel pälvis ta lavastajapreemia.
„Tunnen suurt rõõmu ja uhkust oma õpilaste üle. Teinekord olen žürii peale ka pahane olnud, et miks nad ei märka, kui andekas on mõni Kuusalu kooli laps, andku talle kas või eriauhind. Meil on koolis märtsikuus traditsiooniline teatripäev, seal leian jälle uusi tegijaid ja kutsun truppi. Vahel vaatan, nii huvitav noor, vaja talle roll otsida. Mul on hea meel, et Kuusalu koolis mõistetakse – hariduse osa on ka see, kui õpilased oskavad esineda.”
Saima Kallionsivul on keskerihariduse diplom juristi erialal. Tallinna Pedagoogilises Instituudi lõpetas eelkooli pedagoogika ja psühholoogia eriala diplomiga. Ta on Kuusalu keskkooli vilistlane ning nimetab õpetaja Menda Kirsmaad olulisimaks suunajaks teatriteel – viis ta koolitüdrukuna oma õemehe, näitleja Einari Koppeli juurde luuletuste lugemist õppima, saatis etlejate konkurssidele.
Praegu on Menda Kirsmaa ja Saima Kallionsivu head koostööpartnerid, korraldavad koos Kuusalu valla kihelkonnamänge. Sel suvel tuleb nende viies kihelkonnamäng. Kahel viimasel kihelkonnamängul on tehnilise poole pealt abis olnud Raasiku ja Pikavere põhikooli huvijuht Priit Parro, Saima Merivoo kunagine õpilane ja praegune väimees. Priit Parro ehitab esinemispaigad, on helitehnik ja rekvisiitide transportija. Menda Kirsmaa käib arhiividest ajaloolisi materjale kogumas, Saima Kallionsivu uurib kohalikelt inimestelt infot, kirjutab kogutu põhjal stsenaariumi ja näitlejate tekstid, otsib osatäitjad ning lavastab.
„Viienda kihelkonnamängu idee kallal oleme töötanud septembrist alates. Täna hommikul tuli äkki põrutavalt hea mõte. Rääkisin sellest ka kaaslastele ja otsus oli ühine – uus idee on palju parem, nii et alustame otsast peale. Tahame rahvale pakkuda jälle natuke midagi uutmoodi, et oleks üllatusi.”
Esimese kihelkonnamänguga matkati läbi Kuusalu ajalooliste muistendipaikade. Teisel tutvustati Kuusalu valla kalurikülade lugusid. Kolmandal käidi Koitjärve kandis, Tammsaare radadel. Eelmisel suvel tutvustati Kuusalu aleviku maju, nendega seotud sündmusi ja seal elanud-tegutsenud inimesi.
Alati on ajalooliste lugude ilmestamiseks esitatud pisilavastusi. Mullune oli kõige rahvarohkem, sajakonna esinejaga, peale kohalike näitlejate, lauljate ja muusikute osalesid sõjaajalooklubi Front Line liikmed.
Kihelkonnamängu mitmetunnises kultuuriloolises matkas on publikut järjest juurde tulnud, huvi tuntakse juba ka kaugemalt. Eelmisel aastal liitusid mõned Tallinna linnamuuseumi töötajad.
Saima Kallionsivu: „Otsin inimesi rollidesse tüpaaži järgi. Kuusalu inimesed on hakkajad, neid on lihtne kutsuda mõnda rolli osalema.”
Ta kiidab Veljo Tormise kultuuriseltsi juhtkonda, kes on kihelkonnamängu rahalise poole võtnud enda kanda, tänu sellele saab lavastaja pühendada end loomingulisele tegevusele. Kihelkonnamängu tellib selts, raha saadakse fondidest ja vallaeelarvest.
„Olen õnnelik ja rahul, eriti viimased kolm aastat on isiklikult ja loominguliselt olnud suurepärased.
Kihelkonnamängu on huvitav teha, sest ettevalmistuse käigus saame palju uut informatsiooni. Ja nagu ikka, on õpilaste teatritruppidega tore töötada, plaan on minna osalema Saaremaale kooliteatrite draamafestivalile,” jutustab ta.
Saima Kallionsivul on Kuusalu keskkoolis praegu neli õpilaste näitetruppi – kaks algklassides, üks neist moodustatud õpilaste endi initsiatiivil, ning keskastme ja vanemate õpilaste trupid.