Uus parkla tuleb Tallinna-Narva maantee Loksa teeotsa kavandatava kahetasandilise ristmiku lähedusse.
Eriti palju on raba juures olnud sõiduautosid alates koroonaviirusest tingitud eriolukorra väljakuulutamisest mullu märtsis – rohkem on hakatud looduses matkama, liigutakse perede kaupa ja väiksemate seltskondadega. Viru rabas oli siseturiste ehk kohalikke matkajaid palju ka mullu suvel ja sügisel ning on käesoleval talvel, kuna välismaale puhkama ei saa sõita.
Sotsiaalmeedias postitatakse viimastel aastatel sageli fotosid ja videoid, kuidas Viru raba väikese parkimisplatsi läheduses on Loksale suunduva maantee äärde pargitud kümneid kui mitte sadu autosid. Viru rabast on kujunenud tänu pealinna lähedusele, korrastatud laudteedele ja vaatetornile üks armastatumaid matkakohti Lahemaal ning ka kogu Eestis.
Sotsiaalmeedia kommentaarides kordub sageli küsimus, millal tehakse Viru raba laudtee algusesse suurem nõuetekohane parkla.
Viru raba matkaradu haldab ja hooldab Riigi Metsamajandamise Keskus (RMK). RMK Lahemaa külastusala juht Timo Kangur kommenteerib, et parkla eskiis on valmis. Millal ehitama hakatakse, sõltub kooskõlastuste saamisest, hangete tulemustest ja rahastusest. Soov on asuda parklat rajama veel käesoleval aastal.
Timo Kangur: „Autode parkimise olukord on Viru raba juures äärmiselt nigel. Tahame teha sealset parkimisvõimalust koostöös transpordiametiga oluliselt paremaks.“
Transpordiameti tellimusel on valminud Loksa-Liiapeksi ristmiku eskiislahendus. Parkla on kavandatud ristmiku lähedusse riigile kuuluvale transpordimaale. Kui keerata Tallinna-Narva maanteelt Loksa teele, jääb tulevane parkla-ala paremale, bussipeatuse taha. Sealsamas läheduses on otsem tee rabasse – Viru raba matkatee ajalooline alguskoht.
Timo Kangur kinnitab, et parkla rajamine on prioriteet. Viru raba praegust parkimiskohta ei ole võimalik laiendada, seetõttu tuli oodata, kuni valmis kogu Loksa ristmiku planeering. Esialgsete plaanide kohaselt peaks uus parkla tulema kuni 90 sõiduautole.
Vastavalt loendusandmetele külastas Viru raba 2019. aastal kokku ligi 45 000 inimest. Külastajaid toodi bussidega kruiisilaevadelt rabasse ja viidi Tallinna tagasi, lisaks riigisisene turism.
Mullu oli RMK andmetel Viru raba külastajaid kolmandiku võrra vähem – 31 800 inimest, sest kevadel suunati matkajaid ka vähem kasutuses olnud matkaradadele.
Eesti-sisene turism on oluliselt kasvanud. Kuna ringi sõidetakse paari-kolmekesi ja sõiduautodega, on parkimisprobleem seda aktuaalsem, nendib külastusala juht.
Kuusalu valla ehitusspetsialist Enno Tammemäe ütleb, et parkla kohta koostati neli varianti, kooskõlastuse sai maanteeametilt selline, mis sobis kõige paremini kahetasandilise ristmiku planeeringuga. Kuusalu vallavalitsus on RMK-le väljastanud parkla projekteerimistingimused. Kogu ristimiku väljaehitamine tuleb edaspidi – transpordiameti esialgsetel andmetel aastal 2025 või veel hiljem.
Enno Tammemäe lisab, et RMK, transpordiameti ja valla planeeringuspetsialistide ühistel aruteludel on räägitud ka tulevasest võimalikust sõida-pargi parklast, kuhu saaksid liinibussid sisse põigata. Seda parklat ei saa rajade enne, kui kahetasandiline ristmik on välja ehitatud.