Kui oktoobris Raasiku valla aasta haridus- ja kultuuritöötajate peol kulutati välja valla aasta haridustegija, tuli tiitel Pikavere mõisakoolis 7. aastat õpetajana töötavale Alice Suurkuusele suure üllatusena.
Ta ütleb, et ei mõtle tiitlitele, vaid on missiooninimene, kellel väärtused ja eesmärgid paigas. Üks tema südameasi on Pikavere kooli püsimine.
„Väikeseid koole on vaja, sest igale lapsele ei sobi suure kooli keskkond,“ märgib Raasiku valla aasta haridustegija ning tõdeb, et väiksemas koolis on rohkem võimalusi selliseid lapsi toetada.
Samas kinnitab ta, et kuigi nii võidakse arvata, ei tehta väikeses maakoolis õppekvaliteedis järeleandmisi: „Ka meil õppides on lastel võimalik saada hea haridus. Julgeme Pikavere kooli lõpetajad saata rahuliku südamega oma koolist välja teades, et nad saavad ka mujal hakkama.“
Väikese kooli õpetajad peavad Alice Suurkuuse hinnangul rohkem pingutama ja panema käiku kogu oma fantaasia, et kompenseerida muud võimalused, mis suurematel koolidel paremad.
Õpetajaamet on väljakutse
Kakskümmend aastat tagasi Tallinnast Pikaverre kolinud Alice Suurkuusest sai aja jooksul samm-sammult esialgu külaaktivist. Pikavere-Mallavere külade eestvedajana pälvis ta 2018. aastal ka Harjumaa sädeinimese tiitli. Aasta varem oli temast saanud Pikavere kooli õpetaja. Pikavere mõisakoolis töötab ta siiani, omandas töö kõrvalt klassiõpetaja kutse ning õpetab mõisakoolis inglise keelt, loodus-, inimese- ja ühiskonnaõpetust ning ajalugu, on klassijuhataja kokku viieteistkümnele 4.-6. klassi õpilasele.
„Minu meelest 21. sajandil olla õpetaja on suur väljakutse. Ma pole väljakutsete vastu, aga õpetajatöö on väga suur väljakutse ja vastutus,“ lausub Alice Suurkuusk.
Ta selgitab, et pärast koroonapandeemiat muutusid väga palju nii maailm kui inimesed, nende mõttemaailm ja ootused: „Kogu riigi lukkupanekuga kerkisid esile vaimse tervise probleemid, mis enne nii teravad ei olnud. Vaimse tasakaalu leidmine on väga keeruline olukorras, kus ei pääse psühholoogi või kriisinõustaja juurde, ka haridusasutustes pole kogu vajalikku tugipersonali. Kui laps on kella üheksast neljani koolis, möödub seal suur osa tema päevast. Seetõttu peab õpetaja oskama lapsi aidata ja toetada mitte ainult õppeainete, vaid ka näiteks sotsiaalsete oskuste õpetamisega.“
Hoolimata üha suurematest väljakutsetest meeldib Alice Suurkuusele õpetajatöö: „Tahan anda endast parima, vahel olen küll nõutu ega tea, kuidas mõnd probleemi lahendada, kuid õnneks on mul väga head kolleegid ja koolijuht, kes aitavad. Kui vaja, tuleb ka endal uuesti kooli minna, et laiendada silmaringi ning saada uusi töövahendeid, millega lapsi paremini aidata.“
Kolleegid ja lapsevanemad Pikaverest tõid oma kooli õpetajat valla aasta haridustegijaks esitades muuhulgas esile, et ta juhendab koolis teadusringi ning rahatarkuse ja ettevõtlusõpet. Alice Suurkuusk lausub, et teeb neid rõõmuga – teadusringi eestvedamist peab loomulikuks, sest on pärit leiutaja ja teadlase perest – tema isa on äsja teaduse ja tehnoloogia populariseerimise eest elutööpreemia pälvinud Aare Baumer. Rahatarkust tuleb tema sõnul lastele samuti õpetada juba maast-madalast.
„Olen ka suur hariduspsühholoogia fänn ja kasutaja. Hariduspsühholoogia rakendamine koolis on meie edu pant. Kui õpetajad kasutavad õppemeetodeid, mis aitavad õpitavat materjali kinnistada, on meil targad lapsed, kes saavad elus väga hästi hakkama. Hariduspsühholoogia suunab, kuidas treenida aju, kuidas luua seoseid, mis aitavad teadmisi kinnistada,“ räägib Alice Suurkuusk.
Ta möönab, et hariduspsühholoogia kasutamine nõuab õpetajalt rohkem pühendumist, vaja on omandada uusi tehnikaid ja õppemeetodeid: „Kuna meil kõigil on piiratud arvu tundidega täita üsna mahukas õppekava, on õpetaja enamasti justkui valiku ees, kuidas oma aine õpilasteni viia. Eelkõige on oluline mõelda, kas suudame oma õpetamismeetoditega anda lastele teadmisi, mis on neil meeles ka rohkem kui kaks nädalat hiljem“.