
„Kas teil siin pood ka on,“ küsisime Naissaarel me reisigruppi veoautokastis ringi sõidutanud Rasmus Treikeldrilt, kui olime jõudnud Peeter Suure aegse rannakaitsepatarei rajatiste juurde.
„Jah, pood on Tallinnas, igaüks toob sealt endale ise,“ vastas ta.
Mõni tund varem olime Aegnal. Sinna sõitsime hommikul Tallinna Lennusadamast laevaga Hannibal, mille omanikud on tema ja laevakapten Raul Mik. Naissaarel tegutsevad mõlemad mehed koostöös Viimsi Rannarahva Muuseumiga – hooldavad 3,3kilomeetrist kitsarööpmelist raudteed ning enda taastatud rongi ehk vedurit ja vagunit, millega tulime teisel päeval Männiku külast sadamasse. Mehed toimetavad ka Männiku külas asuvas militaarmuuseumis. Raudtee ja rongi remondiks on Viimsi Rannarahva Muuseum saanud toetust Leaderi programmist.
Naissaar kuulub Viimsi valda, sealne Leader-tegevusgrupp on Põhja-Harju Koostöökogu – Arenduskoja säästva turismi rahvusvahelise jätkuprojekti kohalik koostööpartner. Aegna saar on osa Tallinnast – kuulub Kesklinna linnaosale. Nii Naissaar kui ka Aegna on kaitsealad.
Arenduskoja, Põhja-Eesti Koostöökogu ja Rohelise Jõemaa Koostöökogu ühine kahepäevane õppereis augusti keskel toimus Eesti parimaks rahvusvaheliseks Leaderi-koostööks hinnatud säästva turismi projekti jätkuprojekti „Säästva turismi printsiipide rakendamine rahvusparkide/kaitsealadega piirkondades“ raames.
Aegna matkarajad ja liivarannad
Aegna sadamas võttis meid vabatahtliku reservpäästerühma väikese hoone juures vastu päästja ja parameedik Virgo Tigane. Nädalavahetustel käib suvitushooajal Aegna saarel paarsada inimest, tullakse kaks korda päevas edasi-tagasi sõitva liinilaevaga või väiksemate alustega. Ülesõit kestab tunni. Päästjad on saarel valves korraga kolmekesi – põhiülesanne on tulevalve, aga ka saare radadel eksinute otsing, vajadusel vigasaanute Tallinna toimetamine või neile abi kutsumine.
Giid Marko Amboja, kes sõidutab Meretaksoga ning peab kahe perega Aegna teises otsas kohvikut ja esimest aastat ka majutuskohta, tegi kiirülevaate saarest. Pindala 2,93 ruutkilomeetrit, sissekirjutusega elanikke kümmekond, püsielanikke kaks. Nõukogude kord muutis saare sõjaväeliseks, püsielanikud olid sunnitud lahkuma, samas matta tohtisid nad oma inimesi jätkuvalt Aegna kalmistule. Saarel on matkarajad ja liivarannad. Kodusid-suvilaid on üksikuid ning rohkem juurde ehitada ei saa.
Tegime saarel koos giidiga paaritunnise jalgsimatka, peatusime Lohukivi juures, mille ümber on Eesti kõige tihedam kivikülv. Pikalt sai kõndida Aegna kaunitel liivarandadel. Kes neid näinud, saab aru, mis pealinlasi saarele meelitab – päevitad ja ujud otsekui paradiisis, vaikus, linnud, taamal avameri ja mõned laevad.

Naissaare auklikud teed ja elektrigeneraatorid
Naissaarel maabus me laev Hannibal uhiuues sadamas, mille on ehitanud haldaja AS Saarte Liinid tänu Euroopa Liidu struktuurifondidele.
Kõndisime mõned sammud mööda sadamakaid ja kohviku juures algas ekstreemmatk. Kogu seltskond mahtus koos reisikottidega vana veoauto kasti. Nii kehvadel teedel satub sõitma harva. Sügavad roopad teel ja augud, aina augud. Hoiad kinni kotti ja iseennast, rappuv masin liigub üliaeglaselt.
Esmalt tutvusime Naissaare ehk Terra Feminariumi ehk naiste saare rannakaitsepatareiga. Giid Rasmus Treikeldrilt kuulsime – saar on 9 kilomeetrit pikk, 4 kilomeetrit lai, pindala 18,2 ruutkilomeetrit ehk Kihnust natuke suurem, kuid peaaegu asustamata. Elanikke kahekümne ringis, püsielanikke kümmekond, ainus laps on koduõppel ja Prangli kooli nimekirjas.
Tsaariajal rajati saarele 37 kilomeetrit raudteed – merekaitsepatareide ehitamiseks, hiljem nende varustamiseks. Nõukogude ajal oli ka Naissaar militaartsoon, kohalikud inimesed pidid lahkuma. Turism on nüüd tõusuteel, aastas külastab saart 20 000 inimest.
Mis saab saarest, kõlas teine küsimus giidile. „Loodan, et mitte midagi rohkemat ei saa, sellel siin on oma võlu. Kui inimesi juurde tuleb, on nad poolelanikud ehk suvitajad. Korralikku telefonilevi pole, nagu pole ka elektrit, voolu tehakse generaatoritega,“ lausus ta.
Kunagisi miinitehase ladusid me ajapuudusel vaatama ei läinud. Omajagu aega võttis sõitmine Püha Maarja kabelisse, mida järkjärgult remonditakse, sinna on panustatud ka Leaderi raha. Eelmisel päeval käis samas kirikus peapiiskop, õnnistas kaks renoveeritud tornikella.
Kirikus kohtasime kellameest, Naissaare legendaarset Petkat ehk Peedo Lehtlat. Tema peab Männiku külas kohalikku baari Rähnipesa.
Ööbisime Männiku lähedal külalistemajas, mis tehtud tsaariaja militaarhoonetesse. Söögisaal asub endises ohvitseride kasiinos. Omanik Karl Juha Lindström rääkis, kuidas ostis selle koha suvilaks, hakkasid eestlannast abikaasaga puhkekeskuseks ümber ehitama, nüüdseks on kokku 140 magamiskohta. Nende juurde tullakse firmade suvapäevasid pidama, ekskursioonigruppidega ööbima. Kliente jagub neljaks ja pooleks kuuks. Peremehe uhkus on oma katlamaja-elektrijaam kolme generaatori ja salvestitega, mis tagavad valgustuse nii õue kui hoonetesse, soojendavad ka sauna.
Osad külastajad ei saa aru, kuidas õiget elektrit pole, mobiili pole võimalik laadida, kirjeldas ta. WCsid ehitada ei saa, vett on kaevus vähe, õues asuvad kompostikempsud.
Kogu saar on looduskaitse all, kui puu kukub, siis sinna peab jääma. Küttepuid tehakse pärast seda, kui torm on saarelt üle käinud.
„Mõistlikul äripõhjusel ei hakka siia keegi raha matma, aga see on meie elustiil, saar meeldib, kasumit ja bilanssi ei tasu vaadata,“ ütles ta. „Koroonaviiruse tõttu on tänavu külastajaid vähe, eelmisel aastal tegime kokku 7200 inimesele ekskursioone, sel suvel 1200. Saar oli väga kaua suletud.“
Hommikul rongiga sadamasse, Hannibaliga tund sõitu Lennusadamasse. Teise õppepäeva kavas olid Põhja-Harju Koostöökogu turismikohad, mis on saanud toetust Leaderist: esmalt Viimsi Rannarahva Muuseum, kus on avatud näitus „Kirovi kalurikolhoos 70“, siis ÖkoSPA Harmoonikum ja loeng tervislikust toidust, Ajaveski kunsti- ja käsitöökeskus Loo külas ning Kostivere renoveeritud kultuurimõis.
Arenduskoja Leader-tegevusgruppi kuuluvad Kuusalu, Kadrina, Tapa ja Haljala vald, Loksa linn. Kuusalu vallast osales õppesõidul peale Sõnumitooja ajakirjaniku veel loodusgiid Maarja Orusalu ning Loksalt olid Kuivoja puhkekeskuse peremees ja perenaine Vello ja Ele Tern.