Neljapäeva õhtul hakkas sotsiaalmeedias ja hiljem online-uudistes levima info, et Mohni saarel on tulekahju. Meediakanalite netiuudistes kirjeldati samal õhtul, kuidas põlengule saadi piir ning autodega olid kohal mitme päästekomando tuletõrjujad ja kohalikud vabatahtlikud päästjad. Tegelikkuses autod saarele ei pääsenud, masinad ja päästjad sõitsid Viinistu sadamasse. Saarel kustutasid Pärispea vabatahtlikud merepäästjad ning neile jõudis oma päästepaadil üle mere appi Loksa komando päästemeeskond. Tules sai kannatada 3 hektarit valdavalt luiteala, suured puud jäid põlengust välja.
Pärispea vabatahtlikud kutsuti oma suurema paadiga abistama, sest tugeva tuule ja kõrge lainega oleks olnud Loksa komando päästepaadiga mehi ja vajalikku päästevarustust üle mere 4,5 kilomeetri kaugusel asuvale saarele viia keerulisem. Pärispea vabatahtlikel on teist hooaega kasutuses 7,3 meetri pikkune päästepaat – Rootsi vabatahtlikelt merepäästjatelt saadud Tornado 7.3, mis kannab nüüd nime Alev Ström. Viinistu on Pärispea päästjate kodusadam.
Pärispea Vabatahtlike Päästeseltsi juhatuse liige Argo Aug kirjeldas Sõnumitoojale, et esmalt sai ta neljapäeva õhtul telefonikõne oma vennalt Asko Augilt, Loksa komando päästjalt, kes oli tol päeval tööl. Vend teatas, et Loksa komando on välja saadetud ning tõenäoliselt läheb vaja Pärispea päästjate abi. Kui Argo Aug edastas teate vabatahtlikele ja oli Viinistu poole teel, saabus ametlik väljakutse ka häirekeskuselt.
Viinistu sadamas tõsteti Loksa komando autost Pärispea päästjate paati pump, mitusada meetrit voolikuid ning joatorud. Paadiga sõitsid Mohnile vabatahtlikud merepäästjad Argo Aug ja Mikk Lahe Pärispealt, Andrus Palujõe Viinistult ning Martin Piispea Kasispealt, kes on ka kutseline päästja Loksa komandos, kuid polnud sel päeval tööl. Merepäästjad, kes ei ole õppinud tuletõrjujateks, asusid saarel tuld kustutama Martin Piispea juhendamisel.
Argo Aug: „Oli pime ja lainetus kõrge, leidsime randumiseks liivasema koha, saarel nägime nelja-viit eraldi asunud aktiivset tulekollet, mis levisid. Voolikuid tuli vedada ühest kohast teise, kustutada ei olnud raske, sest kasvupinnas on luidete liival õhuke, põles sammal ja okaspuuvõsa. Kannatada sai ka saare laudtee. Lõplikult fikseeris ja kontrollis põlenguala üle Loksa komando meeskond.“
Kuna Pärispea päästjate paadi sõukruvi sai Mohni lähistel vigastada, toodi paat tagasi Viinistu sadamasse Politsei- ja Piirivalveameti (PPA) patrull-laeva Pikker ning sadamat haldava Viinistu Kultuuri- ja Konverentsikeskuse paadi abil. Rakvere ja Kehra komando kutseliste ning Kolga ja Võsu vabatahtlike päästjate abi ega ka kiirabi vaja ei läinud, kuigi olid sadamas kohal.
Loksa komando pealik Mait Kröönström ütles, järgmisel päeval avaldati päästeameti operatiivkorrapidaja raportis kiitust, et tulekahju Mohnil kustutati operatiivselt ja hästi: „Meie komando 5,1 meetri pikkune päästepaat on soetatud viis aastat tagasi ning mõeldud kasutamiseks nii jõgedel, järvedel kui ka merel vaiksema tuulega, sest eelkõige oleme maismaal tegutsevad päästjad. Raskemate ilmaoludega tuleb merel paluda appi merepäästjad. Mohnil oleme ka korra varem käinud tuld kustutamas – kümmekond aastat tagasi põles seal saun, siis viis meie päästjad saarele päästeameti kopter, mis maandus Loksa staadionil.“
Pärispea merepäästjad saavad veel suurema päästepaadi
Pärispea päästeselts on loodud 2012. aastal. Valves ollakse 2017. aastast, kui kohaliku omaalgatuse programmist antud toetuse eest osteti esimene väike päästepaat. Seltsis on 26 koolitatud merepäästjat, neid on poolsaare kõikidest küladest. Ligi kolmandik on naised.
Argo Aug jutustas, et suurem paat Alev Ström soetati nii riiklike toetuste kui eraisikute annetustest aastatega kogutud ja kokku hoitud rahaga. Paadi maksumus oli 12 000 eurot. Sisuliselt tuli paat rootslastelt kingitusena, sest vabal turul maksab ainuüksi sellise paadi mootor umbes sama palju. Tallink toetas paadi transporti Rootsist Eestisse.
„Meie seltsi liikmed käisid kogemusi omandamas üle-euroopalise meeskonnavahetuse programmi toel, Ingeldrin Aug Prantsusmaal, Asko Aug Hollandis. Sealt saadi kontakte. Saatsime kirjad lähiriikide päästjatele, et otsime suuremat paati. Pakkumise saime rootslastelt, see alus oli neil kasutusest maas. Päästepaat Alev Ström on toodetud 1995. aastal, üle anti väga heas varustuses koos radari, kaardiplotteri ja raadiojaamaga ning oli juba üleandmisel merekõlbulik. Dokumendid saime lõplikult korda selle aasta kevadel. Samuti soetasime kogukondliku turvalisuse 2020. aasta Harjumaa toetusvooru abiga paadi transportimiseks treileri,“ rääkis Argo Aug.
Ta lisas, et seltsi lepingupartner PPA on lubanud Pärispea merepäästjatele veel suurema aluse – 10,2 meetri pikkuse päästekaatri, millel on roolimaja. See kaater on mootorite poolest neli korda võimsam kui Alev Ström. Uus kaater ei ole veel kasutuses, üks mootor vajab remonti, mida hakatakse tegema koostöös PPAga, kuid Covidi tõttu tuleb varuosasid oodata tavapärasest palju kauem.
„Seda kaatrit taotlesid mitu seltsi, otsustati, et meie piirkonda on seda kõige rohkem vaja. Päästevarustust saab hakata kaatris sees hoidma ja võimaldab kiiremini päästesündmusele välja sõita, praegu tuleb iga kord varustus kõigepealt paati tõsta. Lisaks annab kinnine roolimaja oluliselt paremad võimalused päästeoperatsiooni jooksvaks planeerimiseks ja juhtimiseks, lahtises paadis on vahel isegi meeskonna omavaheline kõnelemine omaette väljakutse,“ lausus Argo Aug.