
Möödunud neljapäeval kuulutati TV 3 otsesaates välja äriideede konkursi „Ajujaht“ tänavune võitja – keemiatudengite MARTIN MÖLLITSA ja LAURENT LÄHEBI ettevõte Timey.
Sügisel alanud ärikonkursile „Ajujaht“ esitati sel hooajal 341 ideed. Esialgu valiti välja 100, seejärel 30. Möödunud neljapäeval, 23. mail toimunud finaali pääsesid 3 ettevõtet: kleebitavate puitpaneelide tootja Groveneer, pimedate lauamängu välja mõelnud ALU ning toiduainete „parim enne“ indikaatori looja Timey, mille omanikud on Arukülast pärit Tallinna Tehnikaülikooli tudeng Martin Möllits ning tema kursusekaaslane Laurent Läheb.
Esikoha ja sellega kaasnenud 30 000eurose preemia võitis Timey. Ajujahi ellukutsuja, EASi nõukogu esimees Erki Mölder põhjendas, et Timey arenes 7 kuu jooksul kõige rohkem, julges katsetada ja ka eksida, võttis spetsialistide nõu kuulda. Ka välisinvestor, Angry Birdsi looja ja Tallinna-Helsingi tunneli üks eestvedaja Peter Vesterbacka hindas kolmest finalistist Timey kasvupotentsiaali ja võimalusi miljonite toodete müümisel kõige suuremaks ning pakkus, et saab Timey omanikel aidata niiöelda uksi avada ehk olla abiks äritegevuseks vajalike kontaktide loomisel.
„Nüüd hakkab vaikselt kohale jõudma, mis on juhtunud,“ ütles Martin Möllits Sõnumitoojale järgmisel päeval pärast Eesti suurima ärikonkursi võitu.
Ta kinnitas, et loomulikult oli „Ajujahti“ minnes eesmärk võita, kuid finaalis tulemusi oodates seda väga ei loodetud: „Tundus, et žürii küsimuste-vastuste voorus pigem ebaõnnestusime, üllatus oli ka konkurentide sedavõrd suur areng. Võit on meie jaoks natuke ikka ime.“
Groveneer sai 2. koha ja auhinnaraha 15 000 eurot, ALU 3. koha ja 5000 eurot. Jagati ka eriauhindu, oma valla lemmikut premeerisid Harjumaalt Harku ja Saue vald. Martin Möllits märkis: „Tore on näha, et Harjumaa mõned kohalikud omavalitsused mõistavad, millist väärtust loovad ettevõtjad ning toetavad Eesti ettevõtlust „Ajujahi“ programmi kaudu ka ise. Samad alustavad ettevõtted pakuvad tulevikus kohalikele elanikele tööd ning elavdavad sellega vallaelu.“
Pärast finaalsaadet oli Timey vastu nii suur meediahuvi, et „Ajujahi“ võitjate järgmine päev kulus peamiselt tele- ja raadiojaamadele ning ajalehtedele-portaalidele intervjuude andmiseks.
Võiduraha kulub tootearenduse lõpetamisele
Timeyt hakkasid keemiatudengid looma ettevõtluse aluste koolitöö raames, kui oli vaja ühele probleemile leida lahendus, mida saaks ka päriselt ärimaailmas kasutada. Neil endil oli toiduainetega olnud halbu kogemusi, sest hoolimata sellest, et „parim enne“ polnud veel möödas, ei olnud kaup kvaliteetne. Sellest tekkis idee luua midagi, mis näitaks, kas kauba hoiutingimused on olnud õiged. Nad hakkasid välja töötama indikaatorit, mis annab märku, kui kaupa ei ole enne poeletile jõudmist hoitud kvaliteetseks säilimiseks vajalikul temperatuuril.
Enne „Ajujahti“ kandideerimist olid Martin Möllits ja Laurent Läheb oma äriideega edukalt konkureerinud mitmel võistlusel, sealhulgas idufirmade maailmameistrivõistlustel. Kuni „Ajujahini“ töötasid nad väikese plastikust indikaatori kallal, telekonkursi lõpuks oli neil välja töötatud kahe toote prototüübid – lisaks kaubakastidesse mõeldud plastikust indikaatoritele ka paberist kleebised, mis on mõeldud iga toote, näiteks piimapakkide peale. Kui toote hoiutemperatuur on olnud vale, värvuvad indikaator ja kleebis rohelisest punaseks.
Seitsme kuu jooksul, mil „Ajujaht“ kestis, viidi koostöös kümnekonna ettevõttega läbi 14 pilootprojekti, näiteks olid Timey indikaatorid Eestist Saksamaale eksporditud La Muu jäätistel.
„Arenesime tänu „Ajujahi“ arenguprogrammile ja mentorlusele väga palju. Lisaks saime väga palju kontakte. Suurte firmadega on väga raske jutule saada, aga kui mainid, et oled „Ajujahiga“ seotud, võetakse palju paremini vastu,“ rääkis Martin Möllits.
Praegu on Timeyl käimas läbirääkimised mitme suure ettevõttega, kes tahavad täiendavaid pilootprojekte senisest suuremates mahtudes: „Kui alustasime 10-20 indikaatoriga, siis nüüd käib jutt sadadest.“
Esialgu tehakse indikaatoreid käsitsi, tulevikus on plaan tellida nende kokkupanek mõnelt ettevõttelt.
„Ajujahi“ võiduga kaasnenud 30 000 euro eest on Martin Möllitsa sõnul kavas lõpetada tootearendus, et plastikindikaatorit saaks toota miljonites: „Alustavale ettevõttele on see võidusumma päris suur raha, kuid arvestades, milliseid kalu hakkame me jahtima, tuleb seda väga hoolikalt kasutada. Meie tiimiga liitus äsja üks teadlane, kes aitab tootearendust lõpule viia. Meil on endal teadmised olemas, kuid peame nüüd rohkem keskenduma äritegevusele. Meie vastu on Eestis suur huvi, kuid läheme kohe ka Skandinaaviasse. Norra kalatööstuses on mängus suured rahad – sealsel turul on juba ainuüksi paari meie potentsiaalse kliendi käibed kokku ligi 3 miljardit dollarit.“