Esialgu sõlmitakse lepingud ettevõtetega käesoleva aasta lõpuni.
Kuusalu vallavalitsus kinnitas 7. novembri istungil sotsiaaltranspordi osutajateks Kuusalu vallas Tulika Takso OÜ ja Koplimetsa OÜ. Möödunud reedel, 16. novembril toimunud istungil kinnitas vallavalitsus ka mõlema ettevõtte hinnakirjad.
Kuna eelmine teenuseosutaja katkestas isiklikel põhjustel lepingu, korraldas vallavalitsus konkursi, et leida uus firma. Konkurss ebaõnnestus ning valla hoolekandeteenistus pöördus otse ettevõtete poole ja palus hinnapakkumist. Oma pakkumise esitasid viis firmat. Koostöös volikogu sotsiaalkomisjoniga leiti, et teenust hakatakse tellima kahelt transpordifirmalt – kui soovitakse sotsiaaltransporti ilma saatjata, siis tellitakse Tulika Takso, ning kui on tarvis ka saatjat, osutab teenust Koplimetsa OÜ. Kahe teenuseosutaja puhul on olemas varuvariant, kui üks ei saa sõita või kui sõidud satuvad samale ajale.
Ka edaspidi tuleb sotsiaaltranspordi tellijal maksta teenuse eest osaliselt. Tulika Takso teenuskilomeetri kogumaksumus on 0,79 eurot. Sõitja ehk teenuse kasutaja peab sellest summast maksma omaosalusena umbes kolmandiku ehk 0,24 eurot iga läbitud kilomeetri eest ning Kuusalu vallavalitsus lisab iga kilomeetri eest omalt poolt 0,55 eurot.
Tulika Takso ootetunni kogumaksumus on 11,85 eurot, millest teenuse kasutaja maksab 5,91 eurot ja Kuusalu vallavalitsus lisab 6,24 eurot.
Saatjaga sõidu teenustasu on veidi kallim. Koplimetsa OÜ küsib teenuskilomeetri eest 1 euro, millest sõitjal tuleb tasuda 0,30 eurot ja vallavalitsusel 0,70 eurot. Ootetunni hind on kokku 10 eurot, sõitja tasub sellest 6 eurot ja vallavalitsus 4 eurot.
Kuusalu valla hoolekandespetsialist Aigi Reinomägi ütleb, et erinevus on ka maksmise viisis. Koplimetsa OÜ tehtud sõidu eest makstakse omaosalus otse juhile ja ettevõte esitab vallavalitsusele põhjaliku aruande teenuse kasutajatest. Tulika Takso esitab vallavalitsusele arve koos aruandega. Vallavalitsus esitab selle alusel klientidele omaosalusarved. Tasuda tuleb vallavalitsusele.
Aigi Reinomägi rõhutab, et lühimaa sõitudele ehk kui teekond jääb alla 10 kilomeetri tellitakse Koplimetsa OÜ, kuna tegu on kohaliku, Kuusalu valla Valkla külas registreeritud firmaga. Selliste lühikeste sõitude hind on teenuse kasutajale 10 eurot ning maksma peab ka ootetunni eest.
Endiselt tuleb sotsiaaltranspordi teenust tellida Kuusalu valla hoolekandespetsialistide kaudu. Kuna firmad ja hinnakirjad on muutunud, siis palutakse kõigil teenuse soovijatel esitada uus avaldus koos põhjendustega, miks vajatakse sotsiaaltransporti ja kui vajatakse saatjat, siis ka selgitada, miks on seda tarvis. Kuna sotsiaaltranspordi teenust osutatakse suuremalt jaolt vanemaealistele, kel pole kodus internetiühendust, aitavad avaldusi paberil täita valla hoolekandetöötajad, lisas Aigi Reinomägi. Avalduses palutakse ka kinnitust, et nõustutakse uue hinnakirjaga.
Hoolekandespetsialist märgib veel, et sotsiaaltranspordi kulutuste katteks on võimalik vallalt taotleda tervisetoetust neil, kelle sissetulek jääb alla 280 euro kuus. Tervisetoetust makstakse ühele inimesele aastas kokku kuni 65 eurot. Toetust saab taotleda riskigruppi kuuluv või vähekindlustatud isik või pere, vanemliku hoolitsuseta laps, lasterikas ehk kolme või enama lapsega pere, seadusjärgsete ülalpidajateta üksi elav pensionär, raske või sügava puudega isik.
Kuusalu vald on oma elanikele pakkunud sotsiaaltransporditeenust alates 2016. aasta sügisest. Mullu kulus selleks vallaeelarvest 11 318 eurot, tänavu on 10 kuuga tasutud 14 195 eurot. Kuna nüüd hinnad tõusevad, võib järgmisel aastal kuluda hinnanguliselt kuni 30 000 eurot.
Koplimetsa OÜ juht Toomas Peensalu on kuus aastat töötanud Soomes invatakso juhina, kahe aasta eest tuli Eestisse tagasi ning hakkas siin tegelema sama teenusega. Ettevõttel on tõstukiga invabuss Volkswagen Crafter, kus saab sõita ratastoolis ning kanderaamil. Seni on osutanud teenust siis, kui on võetud ühendust, püsilepinguid pole omavalitsustega siiani sõlmitud, nüüd hakatud huvi tundma.
Toomas Peensalu Valklast rääkis, et Soomes on invatranspordi teenuse osutamisel tavapärane, et juht on ka kliendi saatja-abiline – aitab vajadusel riidesse panna ja kodust autosse, viib arsti juurde ja edastab kodustele või sotsiaaltöötajale ka kliendi haigusloo.