SVEN-OLAV PAAVEL
Fotonäitusel tuleb Kuusalu rahvamajas eksponeerimisele paremik alevikus tehtud ülesvõtetest 19. sajandi lõpust kuni 1939. aastani. Näituse püüab taasluua vaataja jaoks Kuusalu aleviku huvitava kujunemisloo. Suur osa fotodest on laiemale üldsusele tundmatud, sest pärinevad kollektsionääride (suuresti Kuusalu inimeste endi) kogudest.
Näituseks andsid oma kogusid kasutada Urmas Kotkas, Jaan Valk, Signe Maripuu, Peeter Roots, Eeva Rebane, Synne Pajumets, Ester Paenurm ja René Viljat. Avalikele arhiividele lisaks on kasutatud veel Kuusalu koguduse arhiivi ja Endel Vaherma fondi materjale.
Näituse üks eesmärk on kutsuda üles väärtustama ja hoidma kohalikku fotopärandit. Samuti tasub kodualbumites sisalduvat lasta digitaliseerida. 2017. aastal viis taolise kampaania Teeme Ära talgupäeva raames läbi Uku Praks. Kuusalu vallas on üldiselt selleks kohaks tagasihoidlikest võimalustest vaatamata Kolga muuseum. Kuid miks ka mitte edaspidi kordatehtud pastoraat, sest Kuusalu alevikus kannavad arhiivi rolli praegu vaid raamatukogu, kus säilitatakse näiteks Vaherma fondi, ja rahvamaja. Kaks viimast on selles rollis ilmselgelt parema puudumisel.
Rahvamaja fotonäitusel on vanadest fotodest tehtud A-3 suuruses väljatrükid, sest originaalid ise on enamasti valminud kontaktkoopiatena, mõned isegi postkaardist pisemad. Huvitavamatest ülesvõtetest peaks mainima 19. sajandi lõpu pastoraadifotot, mis pärineb René Viljati kogust. See on üldse kõige varasem teadaolev pastoraadi hoonest tehtud ülesvõte. Üks 19. sajandist pärit rariteet on Kiiu vana vallamaja (kohtumaja) pilt, mis on siinkirjutaja kogus, aga millel säilimise eest oleme tänu võlgu Henn Kurepalule. Jaan Valki kogus on silmatorkavalt kaunis ja hästisäilinud ülesvõte Kuusalu kirikust (umbes 1902. aastast). Täiesti omaette nähtuse moodustavad aga muidugi August Kännu vähelevinud alevivaated, mis pärinevad Urmas Kotkase ja August Kännu järeltulijate kogudest.
Kuusalu esimesed piltnikud
Fotograafiat hakati Kuusalus hobikorras harrastama juba 19. sajandi lõpul. Esimese fotoaparaadi oli endale soetanud Kiiu vallakirjutaja Heinrich Johan Mühlmann (1851), kes oli teinud inimestest ka raha eest pilte, peamiselt portreesid. Teine fotograaf oli Kiiu kooliõpetaja Jakob Allik, kes tegeles fotograafiaga samuti oma ameti kõrvalt. Ülesvõtteid oli ta teinud juba ka kohapeal, rännates külast külla. Fotod olid valminud Kiiu koolimajas kooliõpetaja korteris. Fotograafia oli koolipapale nii märkimisväärset tulu toonud, et tema ametipalka oli seetõttu (kuulu järgi kadedusest) vähendatud 150 rublalt 100 rublale. Päevapiltide tegemine hakkas siis vast levima rahva seas.
Kolmas Kuusalus tegutsenud fotograaf oli Koobaste talu perepoeg Johannes Kuisk (1880). Oma esimesed näpunäited fotograafia alal oli ta omandanud Kiiu kooliõpetaja Jakob Alliku käest. Kuisk täiendas end ka iseõppimise teel, sest sel ajal oli juba ilmunud Heinrich Tiidermanni „Täieline päevapildi õpetus“. Ka töötas Kuisk Gustav Oskari fotoateljees Tallinnas. Oma ateljeed ühelgi varemnimetatud harrastusfotograafil Kuusalus ei olnud. Väga iseloomulik tollele ajale oli ka see, et kõik nad tegelesid fotograafiaga põhitöö kõrvalt. Kuisk oli tegelikult põllumees. Kuusalust lahkus Kuisk 1906. aastal ja siirdus Amblasse, kus tal oli juba oma ateljee.
Esimene fotoateljee Kuusalu alevikus
Järgmine Kuusalus tegutsenud fotograaf oli Anijalt pärit Abram August Känd (1884), kes tuli Kuusalu alevikku, ostis Eduard Antoni maja praegusel Kursi teel, avas majas raamatuäri ja juurdeehituses Kuusalu esimese ateljee. Näha on, et tegu on lihtsakoelise kütmata juurdeehitusega. Sellised lihtsaid abihooneid või kuure meenutavaid fotoateljeesid oli üle Eesti paljudel päevapiltnikel.
Pildistamisel kasutati enamasti vaid loomulikku valgust, mida lasti ateljeesse muuhulgas katuseakendest ja juhiti vastavate kardinatega. Enamasti olid ateljeedel aknad lõuna poole, Kännul seda võimalust kõrge Nõmme metsa ääres küll ei olnud. Nii et tegu oli fotoateljee jaoks küllaltki ebasobiva asukohaga. 1921. aastal võttis Känd uue ehituskrundi apteegi kõrval ja ehitas sinna kahekordse elumaja. Selle elumaja teisel korrusel rajati ka fotoateljee. Majal olid idapoolses otsas läbivalt suuremad aknad. Kännu maja oli pärast ehitust kivikatusega, sellel oli fotoateljee jaoks samuti katuseaknad.
1930ndatel aastatel muutus fotograafia kättesaadavamaks ja seda harrastasid Kuusalus mitmed isikud, kellest tuntum oli vast G. Rebane.
Käsitööliste aleviku kujunemine
„Käsitööliste alevikuks“ nimetas Kuusalut naljaga pooleks Endel Vaherma, ent tal oli omajagu õigus. Kuusalu alevik on ju noor. See hakkab kujunema alles 19. sajandi päris lõpus. Alevikus ei olnud suuremat tööstust, nagu oli näiteks Loksal, küll on aga siia kogunenud igat laadi meistrimehi ja oskustöölisi (ehitusmehed, pottsepad, rätsepad, pagarid, rohukaupmehed jne), kellele kihelkonnakeskus pakkus väljavaateid äride asutamiseks. Enamasti võeti alevikku ehituskrunt ja see on määranud paljuski ka aleviku elanikkonna profiili. Sageli oli äride eluiga lühike ja mõnigi mees on pidanud seitset ametit nagu Hunt Kriimsilm.
Kuusalu ehitusmeistrid olid väga universaalsed, aga see ei tähenda, et nad oleksid teinud kehva tööd. Mõnedki meistrid (Adam Aberg, Gustav Tomson) kauplesid endale suured projektid ja ehitasid maja vundamendist katuseni valmis. Aberg tegi ka oma Männi tänava värkstoas mööblit, kuigi Tallinna Lutheri vabriku odav mööbel ei lasknud ta äril kasvada. Siinkohal oleks kindlasti sobilik mainida, et näiteks Gustav Tomson, kelle nääl oli eelmainitud fotograaf Johannes Kuisk, valmistas viimasele Kiiu kooliõpetajalt Allikult laenatud fotoaparaadi eeskujul Kuiski esimese kaamera, mille objektiiv toodi muidugi Tallinnast.
Teine iseloomulik joon, mis Kuusalu alevikku kujundas, oli vilgas seltsitegevus ja keskne roll valla kultuurielus. Võib täiesti kindlasti ütelda, et just rahvamaja olemasolu tõttu planeeriti 1930ndatel aastatel Kuusalusse laadaplatsi ümber avalik keskväljak, lammutati selle keskel olnud Kiiu mõisa vanad aidahooned, mida näiteks nõudis ÜENÜ Kuusalu osakond, ja pandi enampakkumisele väljakuäärsed ehituskrundid.
Kuusalu alevik on läbi aegade olnud nii pisike, et meie „linnaliku“ keskväljaku olemasolu on omanäoline nähtus. Tegu on 1930ndatel tehtud heade planeeringuotsustega, rahvamaja esise väljaku juurde oli mõeldud veel parkmets. Nõukogude ajal keskväljak õnneks säilis. 1960ndate aastate alguses see haljastati ja kujundati „kultuuritempli“ esise tänapäevane ilme, laenates jällegi Vaherma võrdlust.
Suuremate kultuuri- ja spordiürituste jaoks Keskväljak küll ei sobinud, mistõttu 1930ndate aastate alguses alustati alevist lõunasse jääva, Kuusalu asundusse kuulunud Korjejaani platsi rajamist. Plats ise pole looduslikult kõige parem, sest on kohati pehme pinnasega ja kivine, aga paremat ei olnud ümberkaudu võtta. Kordejaanil asus ka laulupäevade tarvis püstitatud kõlakoda, mis hävis 1942. aastal.
Kuni Eesti Vabariigi alguseni on alevikus küllalt vähe hooneid, aga suur osa neist on ka tänapäevani alles: Nõmme kõrts, rahvamaja, tänapäevased Kursi tee 2 ja 4, Keskväljak 6 ja 4, palvemaja, tohtrimaja ja apteek. Lisaks muidugi kirikumõisa hooned. Raskem on määrata praegusel aleviku alal asunud saunade ja popsikohtade hoonete asukohta ja vanust. Teadaolevalt vanim oli niinimetatud Huntaugu saun (1870), mis asus praeguse Kalda tänava kohal.
Mõisate maa ehitus- ja ärikruntideks
Alevik hakkab plahvatuslikult arenema Eesti Vabariigi alguses, kui Kiiu mõisa ja kirikumõisa maid riigistati ja maasaajatele välja renditi. Kiiu mõis riigistati tervenisti, sealhulgas mõisale alevis kuulunud maad, aga kirikumõis riigistati vaid osaliselt. Uued ehituskrundid loodi tänapäevaste Metsa, Männi ja Rahu tänavate piirkonda. Planeering algas Kuusalu teest ja kulges piki Metsa ja Männi tänavaid üle Soodla tee kuni surnuaia lõpuni välja.
Kuusalu aleviku laienemisele seadsid piiri looduslikud tingimused: ida- ja lõunakaarde jääb viljatu liivane nõmmemaa, kirdesse raba, põhjakaarde Kuusalu küla põlistalude maad ning läände kirikumõisa maad. Sõjajärgsel perioodil olukord muutus, mil koguduse ja Kuusalu küla põlistalude maad natsionaliseeriti. Aleviku põhjapoolset laienemist ei võimaldanud infrastruktuuride olemasolu (gaasitrass, uus Leningradi maantee). Läänepool piire ei olnud ja alevik arenebki peamiselt riigistatud koguduse maade arvelt, kerkivad individuaalelamud, paneelelamud, remonditehas.
Mõisamaadelt eraldatud krundid jagunesid ehitus- ja ärikruntideks. Krundid võidi jätta kas mõisa-aegse rentniku kasutusse edasi või enampakkumisel välja anda. Mõnede hooned kandsid aga mitmeid funktsioone ja ka renditi mitmetele erinevatele rentnikele, näiteks hilisem karskusselts Seeme teemaja. Ärikohtade rendisuhe põhines esiagu lühiajalistel lepingutel, mida aasta-aastalt pikendati. Üürisumma oli alguses fikseeritud rukki hinna kaudu või pärast 1924. Aastat teoreetilises Eesti kuldkroonis. Rukkis määratud rent arvutati rahaks iga aasta 1. oktoobriks valitsuses kindlaksmääratud rukkikilogrammi hinna alusel. Eesti kuldkroonides määratud rent arvutati rendi maksmise ajal rahasse ümber jooksva kursi alusel.
Rangelt võttes ei olnud ehituskruntide rentnikud veel maaomanikud, isegi kui nad olid eluhooned peale ehitanud. Alles korraliku eluhoone, krunti piirava nõuetekohase püstlattidest aia koos väravatega, kõnniteede (mitte kitsamad kui 4 jalga), kraavide ja purrete, korraliku rendimaksmise ja muude paljude põllutööministeeriumi nõudmiste täitmine lõid rentnikul eeldused ehituskrunt riigilt välja osta. Eluhoone pidi olema rajatud kivivundamendile ja suurem kui 4 ruutsülla (umbes 18,2 m2) suuruse põrandapinnaga. Rentniku krundile ehitatud hooned loeti viimase omanduseks, ent riigil oli õigus neid lepingu lõppemisel kokkulepitud hinnaga ära osta. Ärikohtade rentnikel avanes võimalus ettevõte riigilt välja osta 1928. aastal vastu võetud tööstusettevõtete, ärikohtade ja viljapuuaedade omanduseks andmise seaduse alusel.
Vanemad palkhooned olid enamasti väljast krohvitud või vooderdamata. Väljast krohvitud olid pastoraat, kõrts, tohtrimaja, tislerimaja, Sõgeli maja. Värvima ja vooderdama hakati maju ulatuslikult 1930ndate aastate keskpaiku. Mitmed majaomanikud on kodukaunistuste kursuste ajel ka pilpakatused niinimetatud rootsi värviga üle võõbanud. Tsaariaegsete alevihoonete seast hakkab eriti silma Eduard Antoni elamu, mille värvitud rõhtlaudis oli hoone väiksusele vaatamata karniiside, vahevööde ja saelõikeliste püstiste viilulaudadega liigendatud ning räästad ja veranda olid puitpitsiga dekoreeritud.
1930ndate aastatel esines viimistlusena enamasti lihtne rõhtlaudis või moodsam püstlaudis. Keskväljakule (Keskväljak 8) ehitati 1927. aastal Erika Nõva projekti järgi puust mansardkorrusega eluhoone. Teistest asunikemajadest erinev oli ka 1931. aastal Keskväljaku äärde püstitatud ja maalikunstnik Ludvig Oskarile kuulunud rohkete klaasverandade- ja galeriidega eluhoone, mis mõningatel andmetel on samuti Erika Nõva projekti järgi ehitatud. 1935. aastal lammutatud vennastekoguduse palvela asemele ehitati August Volbergi ja Edgar Velbri projekteeritud uus moodne kogudusehoone.
Katusekattena kasutati valdavalt pilpaid. Kivikatus oli pastoraadil, Kännu majal ning osaliselt rahvamaja ja Nõmme kõrtsi vahel paiknenud hoonel. Alevikus oli 1931. aastal 20 hoonet ja 5 kauplust.