
„Tänu kiirele ja võimsale tehnikale oleme saanud suusaradasid juurde teha, kokku on neid praegu 17 kilomeetrit. Nädalavahetusel on sel suusahooajal käinud Kolgaküla radadel sõitmas 150-200 inimest, on oma valla inimesi ja mitmelt poolt üle Eesti,“ ütleb MTÜ Kolgaküla SK Rada juht ja rajameister Helges Mändmets.
Kuusalu vallavolikogu eelmine koosseis kinnitas 2017. aastal lisaeelarvega raha Kolgaküla suusaklubile rajamasina soetamiseks. Alates hilissügisest on masin Kolgakülas kohal ning kasutuses.
Helges Mändmets: „Suupärane on öelda rajamasin, kuid tegelikult on meil võimas ja vägev mootorsaan, Itaalias toodetud Alpina Super Express, ning rajarakis, mis silub lumepinna ja lõikab rajad sisse. Need maksavad kokku 33 000 eurot – lumesaan 25 000 eurot ja rajarakis 8000. Tehnika sai välja valitud riigihankega, tegu on sellelaadse tehnika superklassiga, seda on modifitseeritud aina paremaks. Kui endale saime, siis oli Eestis esimene, nüüd võibolla on juba juurde tellitud. Hoiame masinat nagu silmatera, see kuulub Kuusalu vallale, on ostetud liisinguga ning antud meie MTÜ kasutada.“
Uue rajamasinaga saab tööle hakata siis, kui lume paksus on vähemalt 20 sentimeetrit, sest rajarakis kaalub kolmveerand tonni. Kui talve alguses oli lund veel vähe, tehti esimesed rajad ikkagi vana isevalmistatud tehnikaga.
Kolgaküla suusaklubi senised rajamasinad on leiutanud ja kokku pannud Helges Mändmets. Valmistatud on truubidorudest rajalohisti, autokummidest rullpress, plankudest klassikajälje rakis ning erinevaid rajafreese, aja jooksul on neid aparaate täiendanud. Kuna tänavune lumerohke talv meelitas paljud suuskadele, on teiste külade suusahuvilised käinud neid isetehtud rakiseid uurimas ja malli võtmas. Hiljuti said sedaviisi Hara küla mehed valmis isetehtud rajarakise, mida veetakse lumesaaniga.
Helges Mändmets märgib, et on küsitud, kas saaks uut rajamasinat laenata mujale, aga selleks on vaja eraldi treilerit, kuhu mahuksid nii lumesaan kui ka rajarakis ja samas, kui on sadanud lund, peab kohe pärast saju lõppu minema Kolgakülas taas radu sisse ajama. Seega on kõige kasulikum igal suusaradade ettevalmistajal omada endal mõnda lihtsat rajarakist, mida on võimalik iga ajal kasutada.
„Uue tehnikaga lükkab 17 kilomeetrit erinevaid radu 45 minutiga, enne kulus kolm tundi. Pärast lumesadu läheme kohe välja, kas hommikul kella 6-7 ajal enne tööd või õhtul pärast tööd kella 20-21 paiku, ka enne südaööd on käidud. Läheb, kel võimalik, peale minu veel suusatreener Aarne Idavain,“ räägib rajameister.
Kõik see toimub ühiskondlikus korras, töötasu selle eest ei maksta. Helges Mändmets lausub, et suusaradade kasutamine on vaba, tasu ei võeta, põhiline, et tuldaks ja suusatataks: „Peaasi, et rahvas liigutaks end ja oleks värskes talveõhus suusatamisega tervemad. Meie kohalikud inimesed ei oskagi Kolgaküla parkmännimetsa vahelduvat maastikku päriselt hinnata, oleme ju harjunud sellega, millises terviseliikumise kuldsetes tingimustes ümbruskonna rahvas elab. Kaugemad külastajad on meie koha üle sõna otseses mõttes kadedad. Kord ühed Paide-Türi kandi inimesed palusid, et andke meile ainult üks Kolgaküla mäeke kauni männimetsaga.“
Kuna Kolgaküla rajad on lülitatud Eesti terviseradade võrgustikku, leiab infot ka aadressil terviserajad.ee – tuleb klikkida Kolgaküla lingile, sealt avaneb klubi veebileht. Valgustatud 1,5 kilomeetrisel rajal saab suusatada igal päeval 16.30 kuni kella 21, lisaks on 2,5-, 3- ja 5kilomeetrine klassikarada ning 1,5-, 2,5- ja 5kilomeetrine vabatehnikarada ning nüüd ka ekstreemsem 3kilomeetrine mägede rada.
MTÜ-l Kolgaküla SK Rada on oma suusabaas, mille kohalikud suusahuvilised ise ehitasid 1968. aastal. Suuremate võistluste korral on kaasatud Kolgaküla rahvamaja.
MTÜ Kolgaküla Selts tegevjuht Kaisa Linno: „Meie kandi inimestel on vedanud – kui vähegi lund, siis on iga ilmaga ja igal ajal Kolgakülas superhead suusarajad sisse sõidetud. Helges ja ta meeskond teeb tublit tööd, nakatab oma entusiasmiga nii noori kui vanu.“