Keh­ras ha­ka­tak­se sa­de­vee­süs­tee­me re­konst­ruee­ri­ma

210
Anija vallamaja.

Ani­ja val­la­va­lit­sus viis ke­va­del lä­bi han­ke Keh­ra lin­na Põr­gu­põh­ja ela­mu­piir­kon­na sa­de­vee­süs­tee­mi pro­jek­tee­ri­mi­seks. Sel­le või­tis kol­me pak­ku­ja seast OÜ Kesk­kon­na­pro­jekt, kel­le hin­na­pak­ku­mi­ne oli 22 320 eu­rot. Sa­ma et­te­võ­te koos­tas möö­du­nud aas­tal ka Keh­ra Jaa­ma tä­na­va piir­kon­na sa­de­vee­süs­tee­mi­de uuen­da­mi­se põ­hip­ro­jek­ti ning Põr­gu­põh­ja lin­nao­sa sa­de­vee­süs­tee­mi re­konst­ruee­ri­mi­se eelp­ro­jek­ti.

Val­la ma­jan­duss­pet­sia­list Tõ­nu Kir­ves sel­gi­tas, et val­la­va­lit­sus on al­ga­ta­nud Põr­gu­põh­ja lin­nao­sast sa­de­ve­te ära­juh­ti­mi­se re­konst­ruee­ri­mi­se raud­tee­jaa­ma piir­kon­nast ku­ni Jä­ga­la jõe­ni. See pro­jekt on jao­ta­tud kah­te os­sa. Esi­me­ne hõl­mab ala raud­tee­jaa­mast Jä­ga­la jõe­ni, sel­le pro­jekt on val­mis ning sa­de­me­vee­ka­na­li­sat­sioo­ni ja -kraa­vi ehi­tus­lu­ba väl­ja an­tud. Tei­ne osa hõl­mab Põr­gu­põh­ja lin­nao­sas asu­va­te Põh­ja, Mul­la, C. R. Ja­kob­so­ni, J. Rai­ni­se, L. Koi­du­la, Nur­me, Nii­du, Tu­le­vi­ku, Põl­lu, Lu­ha ja Aa­sa tä­na­va­te era­mu­piir­kon­da.

„Sa­du­de ajal on seal õued mär­jad, ve­si on ka keld­ri­tes, sest ae­da­de ta­ga asu­vad sa­de­veek­raa­vid ei töö­ta enam kor­ra­li­kult. Sin­na on rii­su­tud puu­leh­ti ja nii­de­tud mu­ru, mis te­ki­tab kraa­vi­des­se se­tet ja um­mis­tab truu­pe. Sa­mu­ti on osa kraa­ve kin­ni ae­tud ja pai­gal­da­tud to­rud ei pruu­gi ol­la õi­ge mõõ­du ning kal­le­te­ga. Sel­lest ka um­mis­tu­sed ja sei­sev ve­si kraa­vi põh­jas,“ rää­kis Tõ­nu Kir­ves.

Ta li­sas, tei­ne põh­jus, miks kui­ven­dusk­raa­vid po­le enam efek­tiiv­sed, on see, et aas­ta­te jook­sul on Põr­gu­põh­jas teid üm­ber ehi­ta­tud: „Sel­le ta­ga­jär­jel on kraa­vid tõus­nud, nen­de kal­ded po­le enam õi­ged, mis­tõt­tu ei toi­mu enam kor­ra­li­kult sa­de­me- ja pin­nas­vee ära­juh­ti­mist kraa­vi­des­se, osa vih­ma­veest jääb pin­na­ses­se.“

Ma­jan­duss­pet­sia­lis­ti sõ­nul saab val­la­va­lit­sus kor­ra-paar kuus Põr­gu­põh­ja ela­ni­kelt kõ­ne­sid, mil­les an­tak­se tea­da soo­vist oma maalt liig­ve­si to­ru kau­du ära juh­ti­da. Mõ­ned on ju­ba va­rem kui­ven­dusk­raa­vid kin­ni aja­nud ja asen­da­nud to­ru­de­ga.

„Ela­ni­kud soo­vi­vad nüüd, mil hak­ka­me sa­de­vee­süs­tee­me re­konst­ruee­ri­ma, et ajak­si­me kui­ven­dusk­raa­vid kin­ni ja edas­pi­di ju­hi­taks sa­de­ve­si ära to­ru­de kau­du. Aga to­ru­süs­teem seal ei toi­miks, nen­de õued jääk­sid ik­ka­gi mär­jaks, sest Põr­gu­põh­ja on va­nal soi­sel ajal. Kui­ven­dusk­raav kui­va­tab ka se­da pin­nast, mis on era­mu­te all. Kui sa­de­ve­si juh­ti­da ära to­ru­de abil, ei töö­taks kui­ven­dus seal kor­ra­li­kult ja ala jääb ik­ka­gi liig­niis­keks. Sel­le tõt­tu plaa­ni­me seal taas­ta­da kõik kui­ven­dusk­raa­vid. See on ai­nu­ke la­hen­dus, kui­das saa­da õued ja keld­rid kui­vaks,“ sel­gi­tas ta.

Tõ­nu Kir­ves mär­kis veel, et sa­de­ve­te ära­juh­ti­mi­ne to­ru­de kau­du on ka mit­meid kor­di kal­lim ra­ja­da ning sel­le hi­li­sem hool­da­mi­ne on kee­ru­li­sem. Era­mu­te ra­joo­ni val­laee­lar­ve­le vä­ga suurt koor­must tä­hen­da­va sa­de­vee­ka­na­li­sat­sioo­ni ra­ja­mi­seks po­le te­ma hin­nan­gul ka va­ja­dust: „Keh­ra po­le suur­linn, kus on pal­ju kõ­va kat­te­ga ala­sid. Põr­gu­põh­jas on pal­ju mu­ru- ja mul­la­pin­da, mis imab vett häs­ti ning see­tõt­tu töö­ta­vad seal häs­ti klas­si­ka­li­sed la­hen­du­sed ehk kui­ven­dusk­raa­vid, kui need on õi­ge­te suu­rus­te ja kal­le­te­ga, puh­tad ja hool­da­tud.“

Kraa­vi­de abil ka­van­da­tak­se sa­de­ve­si Põr­gu­põh­ja krun­ti­delt ka edas­pi­di ära juh­ti­da ku­ni raud­tee­jaa­ma­ni, sealt eda­si lii­gub see jõk­ke ka prae­gu maa-alu­se to­ru kau­du: „Prae­gu­ne to­ru on suu­res­ti se­tet täis ning kui ha­ka­ta se­da pu­has­ta­ma, on risk to­ru lõh­ku­da ja maa­pind võib va­ju­da. Tõe­näo­li­selt tu­leb jaa­ma juur­de pan­na uus truup ja sealt eda­si sa­de­veet­ras­si ko­ri­do­ri vei­di muu­ta.“

Ter­vikp­ro­jekt sa­de­vee­süs­tee­mi­de ära­juh­ti­mi­seks Põr­gu­põh­jast Jä­ga­la jõk­ke peaks val­mi­ma sü­gi­seks. Ehi­ta­ma ha­ka­tak­se ar­va­ta­vas­ti järg­mi­sel või üle­järg­mi­sel aas­tal, ole­ne­valt val­la ra­ha­lis­test või­ma­lus­test.

Tu­le­val aas­tal on ka­vas tel­li­da pro­jekt ka Keh­ra lin­na üle­jää­nud osa­de ja Leht­met­sa kü­la sa­de­vee­süs­tee­mi­de re­konst­ruee­ri­mi­seks.

„Va­ja on la­hen­da­da ka seal­ne pi­dev prob­leem, et kor­ter­ma­ja­de keld­ri­tes upu­tab. Prae­gu saa­me just ke­va­dis­te suur­ve­te ajal sel­le koh­ta vä­ga pal­ju pre­ten­sioo­ne,“ üt­les Tõ­nu Kir­ves.
Ta li­sas: „Seal tu­leb sa­de­veed ära juh­ti­da kind­las­ti to­ru­de abil, kor­te­re­la­mu­te juur­de kui­ven­dusk­raa­vi­de jaoks ruu­mi ei ole. Loo­dan, et lä­he­ma viie aas­ta jook­sul saa­me Keh­ra kõik sa­de­vee­süs­tee­mid kor­da.“

Eelmine artikkelMARIA PRÄÄTS: „Värs­ke kar­tul ehk Ees­ti gur­mee on müü­gi­val­mis“
Järgmine artikkelEesti meistrivõistlused rannakäsipallis