Anija vallavalitsus kooskõlastas Anija Valla Lasteaedade koosseisude muudatused, millega loodi alates 1. augustist Lastetare lasteaia koosseisu 4 juhtiva abiõpetaja ametikohta. Juhtiva abiõpetaja peamine ülesanne on õpetajale toe pakkumine õppetöö läbiviimisel ja materjalide ettevalmistamisel. Juhtiva abiõpetaja töötasu on õpetaja palgast madalam. Muudatuse vajaduse põhjustasid eestikeelsele haridusele ülemineku nõuded – alates 1. augustist 2024 ei tohi koolieelsetes lasteasutustes enam töötada õpetajad, kelle keeleoskus ei vasta C1 tasemele.
Anija Valla Lasteaedade Lastetare lasteaia õpetajad käisid juunikuus keeleeksamil ning 6 õpetajast kaks sooritasid C1 taseme eksami, neljal see ebaõnnestus.
„C1 tase on kõige kõrgem, milles saab Eestis üldse eesti keele eksamit anda. Eksami sooritamiseks on vaja saada minimaalselt 60 punkti. Kahel meie õpetajal, kes eksamit ei sooritanud, jäi sellest väga napilt puudu, nad said 57 ja 58 punkti, kaks said üle 40 punkti,“ selgitas Anija Valla Lasteaedade direktor Piret Tislar.
Kuna eksam ebaõnnestus, ei tohi nad alates 1. augustist õpetajana töötada ning on kuni eksami eduka sooritamiseni juhtivad abiõpetajad: „Meie jaoks tähendab see töökorralduslikult väga palju muudatusi. Kui valdavalt on meil rühmades kahe õpetaja süsteem, siis nüüd läheme Lastetare enamikes rühmades üle ühe õpetaja süsteemile. See tähendab, et rühmaõpetaja on iga päev tööl, teda toetavad abiõpetaja ja nüüd ka juhtiv abiõpetaja.“
Kuna kaks õpetajat, kellel C1 taseme keeleeksam ebaõnnestus, töötasid ühes rühmas, tuli selle rühma osas teha kõige suuremaid muudatusi ja teise rühma meeskonnana töönud õpetajad lahutada: „Olen siiralt tänulik, et kolleegid võtsid selle väljakutse vastu.“
Piret Tislari sõnul on kõik eksamil ebaõnnestunud õpetajad kinnitanud, et soovivad minna uuesti eksamile nõutava keeletaseme saavutamiseks: „Korduseksamile pääsemise aeg sõltub sellest, kui palju saadi eelmisel eksamil punkte. Õpetajad, kes said 57 ja 58 punkti, võivad uuesti eksamile minna juba kuu pärast eksamit. Üks neist ütles, et tema läheb kindlasti septembris. Kes said vähem punkte, peavad veel mõne kuu õppima, kuni saavad uue võimaluse eksami sooritamiseks.“
Anija abivallavanem Tiina Silem kommenteeris, kui võrrelda kogu Eesti andmetega, on Anija valla lasteaiaõpetajatel ja abiõpetajatel läinud keeleeksami sooritamine võrdlemisi hästi: „Ministeeriumi andmetel sooritasid juunikuus B2 ja C1 taseme keeleeksamid edukalt ainult 20 protsenti õpetajatest.“
Anija Valla Lasteaedade direktor alustas jaanuaris oma töötajate keeleõppimise toetamiseks keelekohvikuid, kus kahel päeval nädalas laste lõunaune ajal õpetas neile eesti keelt. Piret Tislar kinnitas, et keelekohvikud jätkuvad ka sügisel.
„Abiõpetajate keeleõpet tuleb samuti edasi toetada. Juulis andis haridus- ja teadusminister välja määruse, millega abiõpetajate B2 keeletaseme nõude tähtaega on küll edasi lükatud 2026. aastani, kuid ka see on lähedal. Meil on päris paljud abiõpetajad käinud keeleeksamil, aga B2 tasemeni ei ole kaugeltki kõik veel jõudnud. Tõenäoliselt palun õppejuhti või mõnd õpetajat endale appi, et keeleõpetamise koormust jagada,“ lausus ta.
Kõik rühmad on eestikeelsed
Alates 1. augustist on Anija Valla Lasteaedade kõik rühmad eestikeelsed. Direktor rääkis, et see tõi rühmade komplekteerimisel kaasa muudatusi ning Lastetare rühmad pandi kokku kahe kriteeriumi järgi: „Esiteks moodustasime rühmad, kus on koos eesti ja vene keelt kõnelevad lapsed, eesmärgiga kaotada ära venekeelsed rühmad. See õnnestus väga hästi, kuigi üks rühm siiski jääb, kus on ainult vene emakeelega lapsed, sest neid on niivõrd palju. Rühmade komplekteerimisel arvestasime, et neis oleks rohkem eesti- ja vähem venekeelseid lapsi, sest kui vene lapsi on rohkem, kiputakse rühmas minema üle vene keelele. Teine kriteerium rühmade moodustamisel on see, et püüdsime kokku panna samaealised lapsed, sest õpetajal on väga keeruline õpetada eri vanuses lapsi, eriti veel, kui nad on erikeelsed.“
Piret Tislari sõnul on eestikeelsele haridusele üleminekul kõige tähtsam, et õpe toimuks eesti keeles. Kui venekeelseid lapsi on rühmas palju, sobib õppe läbiviimisel kasutada keelekümblusmetoodikat.