„Meie eesmärk on anda igale lapsele parim ja keelekümblusklassis saab eesti klassiga sama hea hariduse,“ kinnitab direktor KAIDO KREINTAAL.
Kehra valimiskoosolekul tõstatatud küsimus, miks peavad vene pered oma lapsed panema keelekümblusklassi, jõudis eelmisel nädalal üleriigilisse meediasse ning sel te emal on seisukohti väljendanud ka poliitikud.
Sõnumitoojaga võttis eelmisel nädalal ühendust Sergei Dõmša, kelle kaks last õpivad Kehra gümnaasiumis, kolmas alustab kooliteed tuleval õppeaastal. Ta ütles, et Lepatriinu lasteaia lapsevanemate koosolekul osalenud kooliõpetaja teatas – kõik venekeeletest peredest lapsed hakkavad koolis õppima keelekümblusklassis.
„Küsisin, kas see tuleneb seadusest või on kooli juhtkonna poliitika. Sain vastuse, et tuleneb seadusest,“ rääkis Sergei Dõmša, kelle kaks vanemat last õpivad Kehras niinimetatud eesti klassis.
Kehra kooli direktor Kaido Kreintaal selgitab, et keelekümblusklassis toimub samuti kogu õppetöö eesti keeles, õpilased läbivad sama õppekava pisut teise metoodika alusel kui eesti klassis.
„Kui keegi ütleb, et keelekümblusklassi tase on kehvem, siis see on puhas emotsioon ja tahan tõestust, mille alusel seda väidetakse,“ sõnab ta.
Lapsevanemad: keelekümblust sundida ei saa
Pärast lasteaia-koosolekut pöördunud Sergei Dõmša poole lapsevanem, kes soovinud oma lapse panna Kehrasse eesti klassi, ka lasteaiaõpetajad toetanud soovi, tema eesti keele oskust kiitnud kooli komisjon, kuid laps määrati siiski keelekümblusklassi.
Teine lapsevanem, kes samal põhjusel otsustas eelmisel aastal oma lapse dokumendid Kehra koolist ära võtta ja panna ta pealinna eestikeelsesse kooli, on Natalja Kravtsova. Ta räägib, et vanem laps, kes praegu õpib 9. klassis, võeti Kehra kooli eesti klassi vastu probleemideta ning ka noorema kohta kinnitatud pärast katseid – saab eesti klassis hakkama. Saabki, tal läheb Tallinna koolis hästi, esimese klassi lõpetas ainult viitega, kinnitab ema.
„Direktor olevat ühele emale öelnud, et tema teab paremini, mis on meie lastele hea. Kus ta seda teab, kui pole minu last üldse näinudki?“ küsib Natalja Kravtsova.
Kümblusklassi välistamist põhjendab ta sellega, et suheldes teiste lapsevanematega mõistis, Kehra kooli keelekümblusklassis õppides ei saa laps päris selgeks ei eesti ega vene keelt.
Sergei Dõmša kodune keel on vene keel, kuid kõik kolm last on käinud Lepatriinu lasteaia eestikeelses rühmas. Neist kaks vanemat on võetud Kehra kooli eesti klassi, üks käib nüüd 8., teine 3. klassis.
„Kodus me neid õpetama pole pidanud. Vanem tütar on väga tubli, käis aastaid tagasi kooli esindamas eesti keele olümpiaadil koos kahe klassiõega, kes samuti on vene peredest. Ka lasteaialapse keeleoskust õpetajad kiidavad,“ jutustab ta.
Septembri lõpus saatis Sergei Dõmša haridusministeeriumile järelepärimise, milles soovis teada, kas vene perest pärit, kuid eestikeelses lasteaiarühmas õppinud lapsel on õigus õppekeelt valida või peab vastavalt kooli otsusele õppima keelekümblusklassis. Vastuses selgitas ministeeriumi peaekspert Kersti Kivirüüt, et keelekümblus on kõige lapsesõbralikum ja tõhusam eesti keele õppe võimalus, lisaks peetakse oluliseks, et lapse emakeel ja kultuur säiliks, kuid selles osalema sundida ei saa.
Sergei Dõmša leidis põhikooli- ja gümnaasiumiseadusele viidates, et Kehra kool peaks pakkuma üksnes eestikeelset haridust ning keelekümblusklasse avama vaid siis, kui selleks on soovijaid. Seadus ütleb, et põhiharidust omandavatele õpilastele, kelle emakeel on õppekeelest erinev, peab kool korraldama keele- ja kultuuriõpet, kui seda soovivad vähemalt kümme sama ema- või suhtluskeelega õpilast.
„Kui neid on, siis on, aga teiste lapsi kümblusklassi sundida ei saa. Me elame Eesti Vabariigis ja kui me ise ei oska eesti keelt, siis peame vähemalt tegema kõik selleks, et meie lapsed oskaksid,“ märgib ta.
Natalja Kravtsova arvab siiski, et keelekümblusklassid on Kehra koolis enamikule muudest rahvustest peredele vajalikud: „Kuid need kolm-neli vene peret, kes igal aastal tahavad oma lapsed panna eesti klassi, peaksid seda saama.“
Koolijuht selgitab
Direktor Kaido Kreintaal selgitab, et keelekümblusklassid on mõeldud muukeelsetest peredest lastele ja lapsed õpivad samu asju, kümblusklassis õpetatakse ka eesti keel korralikult selgeks. Kehra keelekümblusõpetajad on läbinud vastava koolituse ja on direktori hinnangul väga tugevad õpetajad: „Kinnitan, et mõlemad õpetused – nii eesti kui keelekümblus, on meil võrdselt head.“
Varast keelekümblust on Kehra koolis praktiseeritud neli aastat, esimesed lapsed, kes 1. klassist peale õpivad kõike eesti keeles, on jõudnud 5. klassi. Vanemad on õppinud hilise keelekümbluse klassis, kus osa õppeaineid on eesti, osa vene keeles. Direktor meenutab – kui Kehra koolis 2005. aastal keelekümblusega alustati, soovisid väga paljud vene vanemad panna lapsed eesti klassi, kuid ei tahtnud ise keelt õppida: „Mida see tähendab lapse jaoks? Ta on eesti keelekeskkonnas ainult koolitundides, ülejäänud aja vene keele keskel – ei õpi keelt, ei loe, ei saa keelepraktikat ja jääb eesti lastest paratamatult maha. Näen neid lapsi meie vanemates klassides ja nad ei oska lugeda. Jah, loevad teksti, kuid ei saa sellest aru.“
Need vene lapsed, kes alustavad keelekümblusega 1. klassis, saavad Kaido Kreintaali kinnitusel isegi parema hariduse kui eesti klassi õpilased, kuna keelekümblusõpilased hakkavad juba 2. klassis õppima vene keelt: „Nii saavad nad korralikult selgeks ka oma emakeele, mis peaks olema elementaarne. Eesti klassil algab vene keele õpe hiljem ja B-keelena, mis tähendab, et rääkida oskavad, kirjutada-lugeda nii hästi mitte.“
Direktor ei mõista, miks soovivad mõned pered oma lastelt võtta võimaluse emakeel perfektselt omandada: „Oleme püüdnud seda selgitada, aga eesti klass on mõnele justkui kinnisidee. Kuna keelekümblusklassis on nii neid, kes oskavad eesti keelt hästi, kui ka neid, kes üldse ei oska, siis mõned väidavad, et nende laps areneb eesti klassis kiiremini. Võimalik, aga võimalik, et ka mitte. Sest kui laps saab oma grupis eduelamuse ja aitab teisi, õpib ta keelt veel paremini.“
Peale selle tuleb tema sõnul ka eesti klassi väga erineva tasemega lapsi, nii neid, kes oskavad lugeda ja kirjutada, kui ka neid, kes alles hakkavad tähti õppima. Kaido Kreintaal lisab, et hea õpilane on edukas igas klassis, kuid keskpärane jääb hätta, eriti siis, kui kodus eesti keelt ei räägita.
Sõnumitoojaga võttis ühendust Kehra kooli õpilasesinduse asepresident, 9. klassi õpilane Keijo-Johann Norden, kes rääkis, et näeb oma koolikaaslaste pealt, kuidas teise emakeelega õpilastel, kes pole käinud keelekümblusklassis, on põhikooliastmes raske hakkama saada ning siis kannatavad enamasti eesti emakeelega lapsed, kuna õpetajal on nende jaoks vähem aega.
„Kõik kooliüritused on Kehras koos, meil on ühistunnid – usun, et mitmekultuursus on koolile lisanud uudsust ja innovatiivsust,“ kiitis ta ning märkis, et ilmselt tuleb lapsevanematele asja rohkem selgitada, neid koolitada.