Kümme aastat tagasi loodud Juminda SAR osaleb ühena viiest merepääste pilootüksusest rahvusvahelise mereabisüsteemi Trossi käivitamises Eestis.
„Kogu kümne aasta jooksul oleme navigatsioonihooaegadel olnud 24/7 valves, täna õhtuks võtame valve maha,“ sõnas Juminda poolsaare vabatahtliku merepäästeüksuse ehk SARi (inglise keeles Seach and Rescue) juht Artur Talvik reedel, 16. juulil Hara sadamas toimunud seminari „Meri andab, meri ottab“ lõpus.

Lisaks juubelite puhul korraldatud seminarile ja Juminda endise piirivalvekordoni juures toimunud tordisöömisele oli õhtul Leesi poe õues sünnipäevale pühendatud pidu, kus esines ansambel Curly Strings.
Juminda SARi kuuluvad 30 koolitatud merepäästjat. Koolitatud on rohkem päästjaid, kuid mõned on kolinud mujale, uued tulnud asemele. Peale merepäästja esimese ja teise astme koolituse on Juminda SARi osad liikmed läbinud reostustõrje koolituse. Päästjate tervis peab olema korras ning iga kolme aasta tagant tuleb käia korduskoolitusel.
Tänavu suvest on Juminda SAR kaasatud Trossi mereabi pilootprojekti – osutatakse tehnilist mereabi kuni 24 meetri pikkustele väikelaevadele. Põhjamaade rahvusvaheline Trossi teenus on sisuliselt kindlustusteenus, millega liitunud kaatri-, jahi- ja jetiomanikud saavad 90eurose aastamaksu eest mereabi sõltumata selle tegelikest kuludest. See ei puuduta elude päästmist, mida tehakse kõigile merel hädas olevatele igal ajal ja maksumaksja raha eest.
Juminda merepäästerühma põhisadam on Haras. Hara sadamas paiknevad 2014. aastal veeteede ametilt antud päästekaater Varvara, kaks aastat tagasi Saksa vabatahtlikelt merepäästjatelt kingiks saadud spetsiaalne merepäästelaev Bremen ning paar väiksemat paati. Poolsaare läänepoolsel küljel on üks päästepaat Leesikalda lautrikoha ääres, et vajadusel jõuaks kiiremini appi Kolga lahele. Täiendav valvekoht ka Tapurla sadamas.
Artur Talvik: „Meil on leping politsei- ja piirivalveametiga. Meid on inspekteeritud ja inventeeritud. Riik maksab valmisoleku eest vabatahtlikele merepäästeüksustele aastas 6000-8000 eurot. Väljasõitude korral kompenseeritakse kütuse kulu ning esimese astme koolituse läbinud päästjale 8 eurot, teise astme koolituse läbinule 10 eurot. Meie päästjatele palka ei maksa, raha jääb ülalpidamiskulude katteks. Raha kulub päästeüksuse töös hoidmisele ogaralt palju, riiklik toetus katab alla kolmandiku.“
Ta rääkis seminaril, et aastas on Juminda merepäästjatel ette tulnud keskmiselt kolm-neli päästejuhtumit. Riiklik prioriteet on elude päästmine. Merepääste jagatakse kaheks – elupäästeks, mida riik rahastab, ja tehniliseks abiks, mille eest tasub meresõitja. Nii tehakse selleks, et maksumaksja raha eest ei peaks kinni maksma merel käimise lollusi, sest tehnilised rikked tekivad sageli tühja paagiga merele minekust ja muust kehvast ettevalmistusest, aga ka hästi ettevalmistatud tehnika võib rikki minna, selgitas Juminda SARi juht. Merevalvekeskus saadab väljakutse korral info, kas tegu on eluohtliku juhtumi või tehnilise rikkega.
Politsei- ja piirivalveameti mereturvalisuse grupi juht Marge Kohtla kõneles, et Eestis on kokku 33 lepingus olevat merepäästeühingut, neist enamik on pidevas valmisolekus, tunnustatud vabatahtlikke merepäästjaid on ligi 550. Keskmiselt juhtub aastas 250 mereõnnetust ja on ligi 500 hättasattunut. Vabatahtlike merepäästjate abiga lahendatakse ligi 40 protsenti sündmustest. Soov on, et vabatahtlik komando sõidaks häire korral välja 15-30 minutit pärast teate saamist. Eesmärk on jõuda mistahes punktis merehädalisele appi kuni tunni ajaga, keskmine aeg on tänavu 46 minutit.

Ainus säilinud kivist päästejaam
Juminda poolsaare vabatahtlike merepäästjate tegevuse algust loetakse 1891. aastast, kui Juminda küla rannas valmis maakividest päästejaam. Enamik päästejaamu rajati tol ajal puidust, vaid Saaremaal Sõrves oli suur kindlust meenutav päästejaam, mida pole enam alles. Juminda päästejaam on muinsuskaitse all ja kasutuses suvilana. Nõukogude ajal oli hoone mõnda aega hobusetall.
Päästejaama ehitamise ja merepäästeüksuse asutamisega on kohalike elanike juttude järgi seotud kaks mereõnnetust. Juminda poolsaare juures sattusid rahvapärimuse järgi 1880ndatel aastatel mereõnnetusse kaks kaubalaeva, Rootsi kaubalaev Aurora ja Peterburi kaeralaev Varvara. Mõlema laeva kaptenil olid kaasas naine ja lapsed. Kohalikud elanikud päästsid nad. Aurora kapten kinkis tänutäheks luubi ehk päästepaadi, Varvara kapten annetas 5000 rubla, mille eest ehitati päästejaam ning osteti paat ja varustus.
Juubeliseminaril rääkis kodu-uurija, Kolga kooli õpetaja Melika Kindel, et uuris Juminda merepäästejaama rajamise kohta andmeid arhiivide digitaliseeritud dokumentidest. Leitud infokildudest kindlat lugu kokku panna ei saa. Vrakkide registris ei ole Varvara nimelist laeva. Samas on nimekiri Juminda lähedal hukkunud Rootsi laeva Aurora asjade oksjonist, ostjate seas oli ka kohalikke elanikke. Ühest dokumendist selgub, et Peterburist annetati 5000 rubla koos sooviga, et päästejaam tuleb rajada Barbara mälestuseks. Barbara ehk Varvara oli vene kaitsepühak ka tuletõrjujatele ja meremeestele. Ta märkis, et üks õnnetusjuhtum võib olla rahva suus muutunud kaheks eri looks.
Eesti Meremuuseumi direktor Urmas Dresen sõnas seminaril, et Eesti merepääste ajaloo kohta on palju materjali, ent seda ei ole põhjalikult uuritud. Ta tutvustas fotosid kunagistest päästejaamadest ja -luupidest, ka päästjatest. Vabatahtliku merepääste ajalugu algab 1872. aastal, kui keisrinna käsul loodi Laevahukkude Abi Andmise Ühingu Eestimaa osakond. 19. sajandi lõpuks oli Eestis 28 päästejaama, neist 9 töötasid pidevalt. Aastal 1927 anti päästejaamad Eesti Punasele Ristile. Kui Eesti okupeeriti, paljud päästejaamad suleti ja paadid viidi ära.
Juminda endine külavanem Karli Lambot ütles, et nägi 1947. aastal, kuidas nõukogude sõjalaev võttis Juminda päästepaadi sleppi ja viis Loksale, kus see lõigati tükkideks.
Neli plakatit merepäästest
Juminda SAR tellimusel on valmistatud neli tekstide ja fotodega plakatit „Juminda vabatahtliku merepääste ajalugu”. Tekstid koostasid Melika Kindel ja Artur Talvik, kujundas Allan Triik. Plakatid pandi Hara ja Leesikalda sadamasse, Leesi poe ja Juminda miinilahingu ausamba juurde.
Juminda SAR liikmed
Ago Katvel ja Aive Mõttus Jumindalt; Taavi, Mihkel ja Kadri Ustav Tammistult; Ulvar Veldi, Viktor Kikerist ja Johan Pender Leesilt; Raivo Sell Kolga-Aablast; Theo Kehlmann, Peeter Kapten ja Rauno Masing Pudisoolt; Silver Loderaud Harast; Tõnis Velström, Erti Paalberg, Tarvi Velström, Lidia ja Andrus Mõsovski, Ants Egel, Brandon Teder Virvelt; Veljo Kattago, Olavi Sööt, Alger Paalberg, Gert Neiland, Artur Talvik Jr, Gertrud Talvik ja Artur Talvik Tapurlast. Lisaks 3 reservliiget ja 4 liikmekandidaati.
Mereõnnetusest Juminda poolsaarel
Meile teatati ikka veel sellest suurest tormist, mis 8-9 sept. öösel peale hakkas. Nii ütleb kirjasaatja Kuusalu kihelkonnast Kolga vallast, et seal torm puid juurtega maa seest ülesse kiskunud ehk lahti murdnud….
…Aga torm ja maru oli nii kange, et laened alati üle laeva käisivad. Nüid tõmmati laeva peal hädalipp ülesse, mis märku pidi andma, et maalt inimesed appi tuleksivad. Aga appiminemine oli seesuguse tormiga täieste võimatu. Õhtu jõudis kätte ja ilm läks väga pimedaks. Suur tuli tehti rannas üles, millega õnnetumatele teada anti, et rannast neile appi minemine ilmvõimatu oli. Kui teise päeva hommikul torm vähe vaiksemaks jäi, läksivad mehed mitme venega õnnetumatele appi. Torm oli, aga siiski veel kange küllalt, nii et mitmed korrad venesi ümber visata tahtis. Viimaks jõudsivad ometi vaprad mehed õnnelikult laeva juurde. Kapten ja madrused olivad selle üle väga rõemsad. Kaptenil oli abikaasa, 2 veikest last ja teenijatüdruk kaasas. Nad tõivad nüid kõige esmalt lapsed meie kätte ja palusivad neid sülle võtta. Et õnnetumad eesti keelt ei mõistnud, siis pidime kõik käega näituste varal üksteisest aru saama. Kapteni kajut oli vett täis, sellepärast pidivad kõik laeva peal olijad ühes koos madruste kajutis olema. Laeva poolt lasti nüüd suur paat sisse ja õnnetumad astusivad sinna sisse ja ka osalt meie venedesse. Kui laevarahvas õnnelikult randa olivad jõudnud, oli neil kõikidel silmas pisarad. Laev oli Rootsimaalt pärit, nimega “Aurora”, kapteni nimi oli Gustav Lithman. Laev oli 70 jalga pikk, 7 aastat vana ja väga ilusaste ja kõvaste ehitatud. Sellest laevast ei ole nüid enam muud ühtegi head loota, kuid saab aga ära lammutatud.
Walgus 25.oktoobril 1883.a.






