ANNE ORUAAS
Veebruari keskpaiku sai Sõnumitoojast lugeda, et Kehra vana katlamaja lammutatakse ja asemele tuleb turg.
Jutt käib vanast katlamajast, mis valmis 1994. aasta algul. Sellest möödunud ajaga on loomulikult meelest läinud, paljud inimesed pole näinudki, et selle sama koha peal, õigemini katlamaja sees on tsaariaegne hobusetall, mille müüridele katlamaja olude sunnil ehitati.
Hobusetall ehitati üle sajandi tagasi
Hobusetalli täpne ehitusaeg pole teada, aga tõenäoliselt on see ehitatud 20. sajandi esimestel aastatel. Kehra mõisa pärija Marie von Ulrich (1863–1926) andis mõisa sajandi algul rendile mõisnikest koosnenud Eestimaa Põllumajanduse Seltsile, mille liige oli ka näiteks Anija mõisnik von Wahl. Selts sai mõisa omanikuks 1914. aastal, tingimusega maksta endisele omanikule 8500 rubla aastas ja preili võis jääda mõisa elama oma elupäevade lõpuni.
Selts soovis Kehra mõisast teha näidis- ja katsemajandi, millega ka kohe hoogsalt alustati. Kerkisid uued esinduslikud maakivist tootmishooned, tegeldi taimede sordiaretusega, kavas oli rajada põllumajanduslik õppeasutus, mille ehitusega teisel pool jõge ka alustati, kuid Esimese ilmasõja ajal jäi katki ja ehitamata see jäigi. Eesti riik ei võtnud maareformiga seltsilt mõisa ära enne, kui alles 1926. aastal pärast Marie von Ulrichi surma ja asutas seltsi loodu baasil Kehrasse riigimõisa. Põhimõtteliselt jätkus tegevus nii nagu enne, vahetus vaid omanik, tegeldi edasi nii taimede sordiaretuse kui loomade aretusega. Kehra muuseumis on tänu Ants Miidlale säilinud sellest ajast 17 näituste diplomit.
Nõukogude ajal sai riigimõisast sovhoos, kus jätkus ka kõik esialgu vanaviisi. Kuigi Kehrast sai üsna pea töölisalev, olid keset alevit lehmalaut ja hobusetall.
Paekivist hobusetall oli üks esimesi 20. sajandi algul valminud hooneid, mille mõisnike selts ehitas. Milline see tall oli, kui seal veel hobuseid peeti? Veidi saan ma tugineda oma mälule, mis hakkab peale 1950. aastate teisest poolest. Kasvasin üles tolleaegses sovhoosi kontori majas ehk siis mõisa valitsejamajas ning kuna me õega lasteaias ei käinud, siis olid nii hobusetall kui lehmalaut meie igapäevane mängumaa.
Riigimõisa aegsetelt fotodelt on näha, et hoone oli valgeks lubjatud ja nii oli see ka sovhoosi ajal. Kivihoone vastas härrastemaja pool oli sama pikk puust varikatus tõldade, vankrite, atrade ja muu sellise hoidmiseks. Neid ühendas omavahel heinte hoidla, kokku moodustus U-kujuline hoone, mille sisehoov oli kaetud kivisillutisega. Nii ei läinud hoov poriseks, kui hobused seal pidevalt peal trampisid ja üht-teist ka maha poetasid. Sissekäigu ees oli kõrge värav, mis ööseks lukustati.
Kohe hobusetalli kõrval seisab sepikoda, kus hobuseid rautati. Sepikoja ees asus üks neljast jämedast postist ja kahest laiast rihmast koosnenud kaadervärk, millest kahjuks pole leidnud ühtki fotot. Postid olid otsapidi maasse taotud nii, et moodustus hobuse kere suurune ristkülikukujuline ala, rihmad olid kinnitatud jämedate raudkonksudega ja käisid ära. Hobune aeti postide vahele ning tõmmati kaks rihma kõhu alt läbi. Nii oli loom paigale fikseeritud ja sepp võis rahus tema kabja kallal toimetada. See seadeldis oli täies töökorras veel 1960. aastate algul, kui sovhoosis oli ka tööhobuseid. Kui parasjagu hobust ei rautatud, oli lastel nende rihmade peal tore kiikuda.
Hobusetallis olid latrid paarikümnele hobusele. Kõik latrid olid varustatud hobuse nimesildiga. Osa neist latritest olid lahtised, osa nägid puuri moodi välja. Hobustel olid ilusad nimed, lapsena tundsin ma kõiki sovhoosi hobuseid nime- ja nägupidi. Praegu meenuvad sellised nimed nagu Hepu, Urban ja Uljas. Talli uks oli värava poolt vaadates tagumises otsas. Sissekäigu vastas asus suur puust joogitünn, mille servad olid sakiliseks näritud. Lastele toonitas tallimees pidevalt, et tünnis ei tohi solberdada, hobuste joogivesi peab olema absoluutselt puhas. Ei tohtinud näppugi sisse panna. Talvel olid hobused öösiti tallis, suvel aga koplis, mis asus kohe talli taga ehk siis seal, kus praegu on poed ja nende vaheline parkimisplats.
Pikka aega, 32 aastat, pidas tallimehe ametit Joann Aru ehk Aru Juhan (1898–1984). Tema mälestused elust ja tööst Kehras pani 1972. aastal kirja ajaloolane Julius Põldmäe, kes on koostanud nii Kehra sovhoosi kui Anija valla ajaloo. Juhan oli sündinud Põltsamaa kihelkonnas taluperes ja hakkas juba 13-14aastaselt endale ise leiba teenima. Enne Kehrasse tulekut töötas ta pikemat aega Sangaste riigimõisas. Sealt tulid nad koos Aleksander Pulstiga (1886–1964) Kehrasse. Aleksander Pulst hakkas tööle riigimõisa valitsejana ja Aru Juhan tallimehena. Ta kõneles, et 1930. aastate algul osteti Tähtvere riigimõisast esimene tõutäkk, kelle nimi oli Madrid. Hiljem oli tallis kaks, vahel isegi kolm tõutäkku ja nendega paaritati lisaks mõisa hobustele ka ümberkaudsete talupidajate hobuseid. Olevat olnud plaan asutada Kehrasse riiklik hobusekasvanduse osakond, Rootsist osteti kaks ardenni tõugu noort mära, kelle nimed olid Marie ja Selma.
1960. aastate keskpaigaks olid masinad põllumajanduses hobused välja vahetanud ja neid polnud enam vaja. Nii jäi Kehra hobusetalli järjest vähem hobuseid, kuni lõpuks oligi tühi. Sovhoos kasutas hoonet panipaigana, puidust osa lammutati. Pärast sovhoosi likvideerimist jäi hoone tühjalt seisma.
Kuidas sai hobusetallist katlamaja?
1993. aasta 1. märtsil kuulutati välja Kehra tehase pankrot, tehas seisis. Suvel vallandati 500 inimest. Sellest keerulisest ajast on võimalik pikemalt lugeda tolleaegse alevivanema Jüri Lillsoo kirjutist raamatus „Kehra lood“. Lisaks tööpuudusele ähvardas Kehra inimesi ka järgmisel talvel külma kätte jäämine. Seni oli tehase katlamaja edukalt kütnud kogu Kehra alevit, tehasest tuli ka vana asula elekter, reovett puhastas tehase biopuhasti. Nende töös hoidmine oli alevile kohutavalt kallis.
Hädas tuli Kehrale appi tolleaegne energeetikaminister, väliseestlane Arvo Niitenberg (1934–2003). Ainus lahendus oli uue katlamaja ehitamine, kuid selleks polnud raha. Eesti riigilt abi ei saanud, laenu andis üks Londoni pank. Laenu tingimus oli aga see, et hankel ei tohtinud osaleda Eesti firmad. Samuti ei tohtinud uue katlamaja võimsus ületada varem tehasest saadud sooja hulka. Kütuseks valiti hakkepuit, sest sellega varustamine tundus tol hetkel kõige kindlam. Kiiu-Kehra gaasitrassi ehitus oli pooleli ja Venemaalt vedelkütuse saamisega oli ka nagu oli. Katlamaja ehituse hanke võitis Taani firma Finrose, kes lubas katlamaja valmis ehitada kolme kuuga. Oli ka odavamaid pakkumisi, aga nende tähtajad oli palju pikemad. Katlamajaga oli lihtsalt väga-väga kiire. Laenusummaks kujunes 2,2 miljonit Taani krooni 11protsendilise intressiga. Laenuleping allkirjastati 1993. aasta 15. oktoobril.
Katlamaja asukoha suhtes oli nõue, et hoone peab olemas olema ja küttetrassid lähedal, samuti piisava elektri ja veevarustuse võimalus. Nendele tingimustele vastas mõisaaegne hobusetall keset Kehrat, mis pealegi oli tühi. Taanlased oli novembri algul kohal, projekteerimine ja ehitus käisid paralleelselt, juhiseid anti telefoni teel, joonised liikusid faksiga. Vaatamata vahele tulnud jõulupühadele ja Helsingi sadamatööliste streigile tehti proovikäivitus 18. jaanuaril 1994. Vana hobusetall oli ehitatud kõrgemaks, saanud moodsa sisustuse ja ümber mitmevärvilise kesta. Kõige värvikam hoone Kehras.
See pika ajalooga hoone täitis mõlemat oma otstarvet hästi ja ausalt. Koos temaga kaob jällegi tükike Kehra ajalugu meie silme alt. Ja mis silma alt, see varsti ka meelest ära.






