„Ma pole seespidiselt rohkem naernud kui täna. Kus ikka tädi teadis asju,“ ütles „Mina, naine!“ autor Kati S.V. Murutar laupäeva, 30. juuli õhtul Kõnnu Viinaköögis pärast esi-
etendust näidendi kohta, kui tänas naise osatäitjat ja mononäidendi lavastajat Pille Smirnovat.
Autor selgitas, et kirjutas näidendi 20 aastat tagasi. Selle tellis teatriprodutsent Hannes Villemson vastukaaluks tookord Jan Uuspõllu mängitud lavastusele „Ürgmees“. Näidendi võttis mängukavasse Rakvere Teater, lavastas Toomas Suuman, mängis Ülle Lichtfeldt.

„Kutsusin nüüd Pille Smirnova selle tükiga Nuiamäe ratsatallu, kus alustame ürituste sarjaga. Ja läheme ka tuurile,“ lubas autor.
Harrastusnäitleja Pille Smirnova on Kuusalus vallas Kemba külas elanud oma perega paarkümmend aastat. Neli aastat tagasi asutas ta Teise Küla Teatri, sest lapsed olid kasvanud suureks ja igapäevatöö kõrval Tallinnas trükikojas jäi aega huvitegevuseks.
„Mina, naine!“ on Teise Küla Teatri neljas lavastus, samas teine mononäidend. Augustis 2019 esietendus Kõnnu külamajas Andrus Kivirähki „Kaheksa varbaga kuningas“, juulis ja septembris 2020 mängis Pille Smirnova koroona tõttu vaid neljal korral Väino Uibo mononäidendit „Hõbepulm“, sama aasta novembris esietendus trupil Kõnnu külamajas Martin Mcdonagh draama „Mägede kuninganna“.
Mononäidendi „Mina, naine!“ valis Pille Smirnova, sest kõnetas teistest natuke rohkem, rääkis ta Sõnumitoojale: „Loen palju näidendeid, et leida mängimiseks sobivaid. Kui otsus tehtud, sain Eesti Teatriagentuurist teada, et Kati Murutari üks tingimus oli, ta tuleb kutsuda esietendusele. Mul endal pole õnnestunud Rakvere Teatri lavastust näha. Teksti põhjal tuli ise mõelda, kuidas lava kujundada ja mehe repliigid välja mängida. Rakvere Teatri lavastuses kostsid mehe sõnad kuuldavasti lindilt, mina ütlen ise. Helimehena aitab Üllar Pärn.“
Kavalehele on Pille Smirnova kirjutanud, et Kati Murutar on oma tekstis kohati nii valusalt täpne ja humoorikas, oleks olnud patt seda näidendit ainult üksi lugeda ja itsistada.
„Ma ei pea ennast lavastajaks, aga võtsin enda kanda, et teha otsast lõpuni ise. Katsetan tunnetuse pealt, ent mida sügavamale tekstiga lähed, seda rohkem sealt leiad. Viinaköögi saalil on hea aura, kogu see koht on armas ja õdus, siin on olnud hea toimetada. Kõnnu külamajas käib remont, viinaköök tundus teatriks sobiv ja loodan, et me koostöö jätkub edaspidi.“
Kõnnu Viinaköögis etendub „Mina, naine!“ veel tuleval pühapäeval, 7. augustil. Valgejõe Veinivillas on etendus 19. augustil, Kolgaküla rahvamajas 4. septembril. Plaan on minna mängima Võhma rahvamajja ning mujalegi, kui kutsutakse.
Mentor teatriliidu kaudu
Esietenduse järel võttis sõna ka Tiina Mälberg, kes osales lavastuse proovides mentorina: „Suur amps on ette võetud, see pole lihtne, aga hakkama sai. Lugu on mängimist ja esitamist väärt. Annab mõtlemisainet, missugused me, naised, oleme ja kas peaks mõndagi elus kergemalt võtma.“
Pille Smirnova sai mentori Eesti Harrastusteatrite Liidu mentorprogrammi kaudu. Tiina Mälberg asus nõu andma, kui proovid käisid ja lavakujundus oli välja mõeldud.
Tiina Mälberg: „Minu töö ei olnud lavastamine. Juhtisin tähelepanu üksikasjadele, peegeldasin proovisaalis, kuidas vaatajat suunata. Mononäidend on avalik üksiolek, see oli näitlejale julge valik. Tekst on tihe, täis ootamatusi, vaataja ei ole lõpupuändiks ette valmistatud.“
Teise Küla Teatri lavastuses „Mägede kuninganna“ osalenud Elvi Reinvald ütles Sõnumitoojale, et pabistas etenduse ajal ja pidas pöialt: „Olen vaimustuses, kuidas Pille teises vaatuses äkki nii-öelda lahti läks ning täiega lavalolemist nautis. Imetlen, et tal on aega ja tahtmist iseendaga proove teha ning muidugi seda, kuidas ta suudab teksti lausa sõna-sõnalt pähe õppida. Viinaköök on teatrikülastajale väga mõnus ja sõbralik koht.“
Viinaköögist on saanud kunstide kohtumise paik

Kõnnu lagunenud viinaköögist koduse ateljee ja näituse koha loonud kunstnikepaar Katrin Valdre ja Sven Saag on rahul, et nende teie korruse ateljee on nüüd ka teatrisaal. Tekkinud on sümbioos – teater toimub kunstisaalis, millest on kujunenud kunstide kohtumise paik. Kunstnikepere võõrustab etenduste ajal teatrikülastajaid oma kodukohvikus.
„Elame ja töötame talviti Brasiilias, kui sealt kevadel tulime, tegi Pille ettepaneku, et võiks meie juures teatrit teha. Andsime talle võtme, aeg-ajalt kuulsime, kuidas üleval toimetas. Päeval maalisime seal, õhtul tuli Pille. Meil on kunstikoda ja siin sobib igasugust loomingut teha,“ rääkis Katrin Valdre.
Sven Saag: „Nägime tükki esmakordselt peaproovis ja oleme üllatunud. Me pole teatri-
spetsialistid, aga tegu on tõelise teatriga, ehe ja samas filmilik.“
Katrin Valdre: „Imetlesin, kuidas näitleja kehakeel töötas tekstiga kaasa, nüansse on palju. Mingil hetkel unustasid, et tegu on Pillega, mõnes kohas tundsin ära iseennast, mitmes kohas teisi tuttavaid.“
Kõnnu Viinaköögis on tänavu suvel avatud Katrin Valdre ja Sven Saagi ühine maalinäitus „Deevad“, mis on pühendatud loodusvaimudele – maalitud on kodukandi väega taimi nagu põdrakanep, kuldking, käoking ning Brasiilia kauneid hibiskusi, banaaniõisi.
Samal ajal on kunstnikel näitus Läänemaal Paslepa külas Teeristi Villas, kus mängitakse lavastust „Nõrkusehetk“.
Katrin Valdre: „Juhtus nii, et teatriga seotud pakkumised tulid meile peaaegu ühel ajal ja mõlemad lavastused on pereteemalised.“

Kõnnu Viinaköök võttis külalisi vastu ka ülemöödunud nädalavahetusel toimunud avatud talude päeval. Siis käis kunstikojas kokku tuhat külastajat, varasematel aastatel on olnud 600 ringis.
Sven Saag sõnas, et kogu aeg kulus külaliste vastuvõtmisele ja kunstikoja tutvustamisele, selleks ajaks avatud kodukohvikus tegutseda ei jõudnud. Kohvikus aitasid pereliikmed.
Septembri alguses osaleb Kõnnu Viinaköök taas ka Lahemaa triiphoonete ja koduaedade päeval.