Alates 1. jaanuarist korraldab Harjumaa Ühistranspordikeskus (ÜTK) bussiliiklust neljas maakonnas, peale selle ka praamiühendust Vormsi saarega.
MTÜ Harjumaa Ühistranspordikeskus asutasid 2004. aastal kõik Harjumaa omavalitsused, siis oli neid koos Tallinnaga 25 ning riigi esindajana Harju maavalitsus. ÜTK hakkas Harjumaal korraldama avalikke ehk riigieelarvest doteeritavaid bussiliine, vastavalt omavalitsuste soovile ka mõne valla siseliine. Pärast eelmise aasta haldusreformi on Harju ÜTK liikmed ka Lääne-Viru, Lääne ja Rapla maakonna omavalitsused.
„Meie korraldada on nüüd avalikud liinid Vormsi saarest kuni Aserini,“ sõnas Harju ÜTK tegevdirektor Vello Jõgisoo.
Lisaks Harjumaa praegusele 16 vallale-linnale ning Eesti riigile on ÜTKl 28 liiget, peagi on neid 30. Harju ÜTK liikmeks on astunud Lääne-Virumaa kõik 7 valda – Haljala, Kadrina, Rakvere, Tapa, Vinni, Viru-Nigula ja Väike-Maarja, Lääne maakonna kõik kolm omavalitsust – Haapsalu linn ning Lääne-Nigula ja Vormsi vald ning Kohila vald Raplamaalt. Lääne-Virumaalt ei soovinud ainsana Harju ÜTKga liituda Rakvere linn, Rapla maakonnast Kehtna vald. Ülejäänud Raplamaa omavalitsused, Rapla ja Märjamaa vald, liituvad lähiajal.
Kuusalu-Loksa suunal üha rohkem busse
Harjumaa avalike liinide teenindamiseks sõlmitud lepingud kehtivad vähemalt 2021. aastani, mõned 2026. aastani. Vello Jõgisoo põhjendas, et mida lühem on hankeperiood, seda kallim on vedajate pakutav liinikilomeetri hind ja see tähendab sõitjale ka kallimat bussipiletit.
Hankeid on viidud läbi suundade kaupa. Varasemale ida-, lääne- ja lõunasuunale lisandus paar aastat tagasi põhja- ning mullu detsembrist peamiselt Kiili ja Kernu valla ning Saue linna baasil ka edelasuund. Peamiselt seetõttu, et riik andis lisaraha ühistranspordi korraldamiseks kohtades, kus pärast omavalitsuste ühinemist puudub ühendus uue valla keskuse ja äärepiirkondade vahel: „Näiteks Saue vallas ei olnud võimalik sõita avaliku liini bussiga Kernust valla keskusesse Saue linna. Maanteeamet andis loa avada seal bussiliin ja riik eraldas raha kolmeks reisiks päevas. Samamoodi ei saa sinna Turbast, sellega hakkame kohe tegelema.“
Vastavalt lepingutele on ÜTK-l kui tellijail õigus hanketingimusi muutmata suurendada vedaja töömahtu ehk lisada lepingusse kuni 20 protsenti uusi liine.
„Edela- ja põhjasuuna tegimegi, kuna olemasolevatele suundadele enam uusi liine lisada ei saanud, veomahud olid täis,“ selgitas Vello Jõgisoo.
Järjest kasvav on ka ida-, ehk Kuusalu-Loksa suund. Vello Jõgisoo tõdes, et ÜTK saab sealsetelt omavalitsustelt palju kirju õigustatud sooviga reise juurde saada. Busse, mis peatuvad igas peatuses, on sellel suunal tema hinnangul juba nii palju, et varsti pole kellaaega, kuhu uut reisi panna. Seetõttu on ÜTKl plaan, kui riik eraldab raha, panna sügisest sõitma Tallinn-Kuusalu-Loksa kiirliin. Lõunasuuna kiirliin Kose-Kuivajõe-Tallinn on end tema kinnitusel õigustanud.
Uute liinide ja reiside planeerimiseks saab ÜTK suurema osa infost rohkem kui aasta tagasi kasutusele võetud piletimüügisüsteemist, mille töötas välja AS Ridango: „See on nii hea süsteem, et selle kaudu tuleb välja 99 protsenti kitsaskohtadest. Näeme arvutitest reaalajas, mis kell on buss väljunud, kui palju on ta graafikust ees või taga, mitu inimest on bussis. Meil on tööl spetsialist, kes teeb selle põhjal analüüse ning annab kohe märku, kui mõne liini osas tuleb teha muudatusi.“
Bussitransport ja praamiliiklus
Maakondades, kus ühistranspordikeskuseid ei olnud, korraldasid avalikku ühistransporti maavalitsused. Kui umbes aasta eest hakati rääkima maavalitsuse kaotamisest, avaldasid mitmed omavalitsused soovi liituda Harju ÜTKga.
„Sisuliselt käisid eelmise aasta veebruarist läbirääkimised, kuidas ühistransporti edaspidi korraldada. Harju Ühistranspordikeskuses leidsime – meil on oskusi ja kompetentsi, et oma tegevust laiendada,“ ütles Vello Jõgisoo.
Kui Lääne, Rapla ja Lääne-Viru maakondade omavalitsused pöördusid ühinemissooviga Harju ÜTK poole, arutati seda nii juhatuses kui üldkoosolekul: „Vastavalt üldkoosoleku otsusele olime nõus moodustama nelja maakonna ühise ühistranspordikeskuse.“
ÜTK tegevjuht märkis, et logistiliselt oli Lääne-Viru, Läänemaa ja Raplamaa liitmine Harju ÜTKga üsna hõlpsasti ühendatav, kuna ka nende elanike jaoks on suurem tõmbekeskus Tallinn ning ühistransport käib suuresti läbi Harjumaa. Siiski ei pikenda piirkonna suurenemine Harjumaa avalikke bussiliine naabermaakondadesse.
„Oleme need liinid üle võtnud, suhtleme kõigi vedajate ja omavalitsustega ning püüame veenduda, kuhu on liini juurde vaja, kus pole mõtet seda hoida, kuna reisijaid pole, kus on vaja buss sõitma panna piltlikult öeldes teiselt poolt mändi,“ lausus Vello Jõgisoo.
Lisaks bussiliikluse korraldamisele koordineerib Harju ÜTK nüüd ka mandri ja Vormsi saare vahelist praamiliiklust: „Meie jaoks ei tähenda see midagi väga oluliselt uut. Praamidega sõidab edasi AS Kihnu Veeteed, leping nendega kestab veel kaks aastat. Meie eraldame neile riigilt saadud raha ja kooskõlastame praamide sõidugraafikud – see on laias laastus kõik.“
Ühtegi uut hanget ei ole ÜTK-l laienemise tõttu tulnud teha, kolme uue liitunud maakonna avalike bussiliinide lepingud kehtivad aastateni 2021-2026. Küll aga võeti seoses laienemisega juurde kaks liiniplaneerijat, üks Rapla ja Läänemaa, teine Lääne-Virumaa liinidele. Seni oli Harju ÜTKs 8 töötajat, neist 2 on liiniplaneerijad.
Sõitjate arv kasvab
Harju Ühistranspordikeskuse 2017. aasta eelarve oli 8 miljonit eurot. Sellest 35 protsenti ehk ligi 2 miljoni eurot on riigidotatsioon avalikele bussiliinidele, 110 000 eurot tasusid omavalitsused liikmemaksudena, ülejäänud teeniti piletite ja omavalitsustele õpilaskaartide müügist ning valdade-linnade siseliinide korraldamisest.
Lõppenud aasta piletitulu ja sõitjate arvu pole veel kokku löödud, kuid 2016. aastal teenis Harju ÜTK bussipiletite müügist 3,085 miljonit eurot. Võrdluseks: 2010. aastal saadi piletitulu 1,44 miljonit eurot. Peaaegu kahekordseks kasvas kuue aastaga ka sõitjate arv – 1,8 miljonilt ligi 3,2 miljonile.
Avalike liinide kõrval sõidutavad Harjumaa inimesi ka kommertsliinid, kuid nende arv väheneb. Liiniloa saavad kommertsliinid ÜTKlt, ka sõidugraafikud tuleb kooskõlastada.
Vello Jõgisoo kinnitas, et avalike liinide piletitulu on tõusnud ka tänu kaasaegsetele seadmetele bussides. Umbes pool aastat tagasi hakati bussidesse panema kaameraid, millega jälgitakse bussijuhi töötsooni. Esimesed 54 kaamerat ostis ÜTK maanteeameti eraldatud raha eest ning nüüdseks on need end piletitulu kasvuga juba tagasi teeninud.
Mida rohkem kasvab piletitulu, seda väiksemaks jääb riigi dotatsioon, kuid Harju ÜTK saab riigi toetusega kenasti hakkama ning bussipiletite hinda tõsta ei kavatse. Kui on vaja avada uusi liine, on saadud riigilt raha ka juurde. Näiteks on sõlmitud mõned kolmepoolsed lepingud riigi, ÜTK ja kohaliku omavalitsuse vahel, millega lepitakse uue liini puhul kokku – kui riigi toetus ja piletitulu ei kata kulusid, maksab omavalitsus vahe kinni: „Ükski liin ei hakka end ära tasuma esimesest päevast. Näiteks Peetri küla liiniga läks umbes aasta enne, kui sealt hakkas tulema arvestatavat tulu. Algul vald toetas, nüüd enam lisa maksma ei pea.“
Mis saab suvel, kui käivitub majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi plaan tasuta bussisõidust avalikel maakonnaliinidel?
„Kahjuks ei tea me tänaseni, mida see võiks tähendada,“ tõdeb Vello Jõgisoo ega oska arvata, kas sel juhul ÜTK enam piletimüügiga ei tegele ning kogu avalike bussiliinide käigus hoidmiseks vajalik raha antakse riigieelarvest.