
Loksa gümnaasiumi direktor ARGO AUG, Teil on lõppemas esimene õppeaasta koolijuhina. Kuidas on selles ametis läinud ja kas valik oli õige?
„Ma pole kordagi kahetsenud, et tulin kooli tööle. Aimasin, et tööd on palju, aga mitte, et nii palju. Tööpäevad kujunesid esialgu 12tunnisteks. Juhtus ka sedasi, et viisin lapse lasteaiast koju ja sõitsin kooli tagasi. Süvenesin teemadesse, tahtsin aru saada, mida ma teen.
Koolijuhi töö võib jagada kaheks. Üks on strateegiline planeerimine – analüüsida, mida otsused toovad kaasa aastate perspektiivis, kui tahame areneda ja õpitingimusi parandada. Teine on koolijuhtide kõnepruugis olmemudru ehk jooksvad teemad, olukorrad, kus õpetaja otsib tuge, või õpilastega seotud mured ning suhtlemine lapsevanematega. Sügisel võttis omajagu aega see, et meid külastasid delegatsioonid, ka Eesti Vabariigi president koos kaaskonnaga.
Me kool püsib tugeva missioonitundega inimestel – peale õpetajate on meil pühendunud abipersonal. Kõige tihedam tööalane kokkupuude on mul kooli sekretäri, õppealajuhataja ja majandusjuhatajaga. Kõik nad töötavad intensiivselt. Imetlen nende võimet eri teemade vahel hetkega ümber lülituda ja seda kümneid kordi päevas.“
Te töötasite enne Tervisekassas, olete Tartu Ülikooli magistrikraadiga proviisor.
„Jah. Üldhariduskooliga ma polnud varem sellisel tasandil kokku puutunud. Kandideerida kooli juhtima oli julgus ja võiks öelda, et ka jultumus. Samas on mul 9 aastat töökogemust avalikus sektoris, Tervisekassas, kus tuli teha riigi esindajana keerulisi otsuseid eri huvigruppide, arstide, patsientide ja ravimitootjate vahel. Keeruliste olukordade lahendamine ei ole mulle uus ja neid tuleb koolis ette.
Õhuke, aga siiski juhtimiskogemus on olnud Pärispea Vabatahtliku Päästeseltsi üles ehitamine. Kool on mõne koha pealt üllatavalt sarnane MTÜga. Inimsuhted ja toetav koostöö on kõige alus ja edu pant. Ka väike, kuid püsiv probleem suhetes mõjub nagu kivike matkasaapas – läheb üha valusamaks, kuni seda ei lahenda.“
Kui palju on Loksa gümnaasiumis õpilasi ja õpetajaid?
„Pedagooge on kokku 40, täiskohaga töötab neid vähem. Koos muu personaliga on töötajaid koolis kokku 60.
Õpilasi on 223. Neist on Kuusalu valla küladest praeguse seisuga 55, peaaegu veerand õpilastest.
Hiilgeaegadel oli Loksa linna ja valla õpilasi pooleks. Kui mina 2004. aastal lõpetasin Loksa keskkooli, oli meie koolis umbes 300 õpilast, lisaks vene kooli õpilased. Aastal 2010 eesti ja vene kool liideti, vene kool toodi üle meie koolimajja.“
Juhite kakskeelset kooli või kuidas on õige sõnastus?
„Meil on eestikeelne kool, asjaajamine on eesti keeles. Kogu pedagoogiline personal peab oskama riigikeelt. Õpetajate riigikeele oskus on paranenud ja uuel õppeaastal on kõigi õpetajate eesti keele oskus nõutud tasemel.“
Kuidas klassid jaotuvad õppekeele järgi?
„Loksa koolis on umbes pooled õpilastest mitte-eestikeelse emakeelega – vene, ukraina, aserbaidžaani kodukeelega.
Me koolis on mitu erinevat õppekava. Eesti emakeelega klassid on 1.-12. klass, varase keelekümbluse klassid 1.-4. klass, uuel õppeaastal ka 5. klass. Formaadis 40 protsenti õpet vene- ja 60 protsenti eesti keeles oli lõppeval õppeaastal 6.-9. klassis ning keskkoolis 11. ja 12. klassis, järgmisel aastal on keskkoolis vaid 12. klassis.
Tuleval õppeaastal peavad 10. klassi astujad arvestama, et õpe toimub täielikult eesti keeles. Vene ja muu koduse keelega õpilased saavad tohutu ajutreeningu.
Tänavusel õppeaastal hakkas venekeelse õppekeelega 8. klass keemiat õppima eesti keeles. See üleminek läks päris raskelt. Käisin 8. klassi lapsevanemate koosolekul, mis oli pingeline ja üsna emotsionaalne. Klass oli siis õppinud keemiat eesti keeles paar kuud. Me koolis juba nägime edusamme, kodudes oli veel pingeline. Samas pole õppekeele teema me koolis kõige keerulisem. Õpetajad saavad lõimitud aine- ja keeleõppe osas täiendkoolitusi.“
Kuidas on õppekeelega uuel aastal?
„Esimesed ja teised klassid kokku ei lähe, jäävad eesti klassid ja keelekümblusklassid. Ühine eestikeelne 1. klass tuleb kõne alla siis, kui lasteaiast hakkavad meile tulema ühtsed eesti keeles õppinud rühmad.
Tegime aga otsuse, et uuel õppeaastal hakkavad loodusõpetust koos õppima neljandad klassid. Paneme kokku 9 eesti ja 6 keelekümbluse klassi õpilast. Nad on juba koos olnud eestikeelses loodusringis. Keelekümbluse klassist lähevad 3 õpilast väikeklassi.
Selline ümberkorraldus tekitas lapsevanemates umbusku. Oleme nendega kohtunud, arutanud ja selgitanud. Olles ise lapsevanem, arvan mõistvat, miks taolised muudatused ärevaks teevad. Samas usun, et ehitusküsimustes on mõistlik usaldada inseneri, terviseküsimustes meedikut ning pedagoogilistes küsimustes õpetajat.
Loksa kooli eripära on paljurahvuselisus, oluline on kujundada see meie tugevuseks. Osalen alustavate koolijuhtide arenguprogrammis, kus on 21 uut koolijuhti üle Eesti. Saame tuge õppejõududelt ning vahetame kogemusi kolleegidega, et kuidas kujundada igaühe arengut toetavat õpikeskkonda ning ka seda, kuidas lapsevanematele ja õpilastele kõike seda selgitada.
Eestikeelsele õppele üleminekut on 30 aastat edasi lükatud. Kõlab küüniliselt, aga Ukraina sõda on pannud ühiskonnas palju asju paika, muukeelsete lapsevanemate suhtumine on positiivselt muutunud.“
Loksa gümnaasiumi kolmes keskkooliklassis on tänavu kokku 22 õpilast. Linnapea teatas, et kuni esitatakse kas või üks avaldus keskkooli, siis gümnaasiumiosa jääb. Kui palju õpilasi tuleb 10. klassi uuel õppeaastal?
„Avaldusi on 10. klassi esitatud praegu 13. Kui suur tuleb klass tegelikult, näeme sügisel. Meie huvi on, et gümnaasiumisse vastu võetav õpilane suudab selle edukalt läbida.
Tänavusi abituriente on 11. Kui kõik 13 soovijat alustavad me koolis 10. klassis, oleks gümnaasiumiosa kolmes klassis kokku 24 õpilast.
Tuleval õppeaastal on meie õppekavas valikkursuseid, mida pakuvad ülikoolid.
Üks uus valikaine on koostöös Pärispea merepäästeühinguga väikelaevajuhi koolitus. Kes selle edukalt lõpetab, saab väikelaevajuhi tunnistuse. “
Loksa gümnaasium on ametlikult ka Kuusalu valla piirkonnakool, bussid toovad neljast kandist õpilasi küladest ja viivad tagasi. Kuidas teete koostööd Kuusalu vallaga?
„Koostööd teeme päris palju. Eriti sageli suhtleme valla juhtiva haridusspetsialisti Anu Kirsmaniga, sest koolibusside liinid on ühtlustatud Kuusalu valla koolidega. Kui meil on õppetöös ümberkorraldusi ja koolibusside sõiduaegu vaja muuta, tuleb nende liikumine ümber korraldada. Samuti on ümberkorraldusi busside liikumises siis, kui tehakse õppetöös ümberkorraldusi Kuusalu valla koolides.
Teeme ka sisulist koostööd. Õpilastel on ühised üritused, näiteks ettevõtluspäev ja erinevad õpitoad Kuusalus.
Meie kool korraldab ka maakondlikku ühisüritust – poiste joonistusvõistlust.“
Kas Loksa kool on hea kool?
„Harjumaa Omavalitsuste Liit tegi koostöös Helge kooliga projekti, milles uuriti maakonna 7. ja 9. klasside õpilaste vaimset heaolu. Meie kooli 7.a, 9.a ja 9.b olid Harju tipus. Uuriti, milline on noorte enesehoid, kurnatus, toimetulek koolis, keskendumine, tunded, füüsiline enesetunne, suhted.
Viimase PISA testi tulemused tegid meile palju rõõmu – Loksa kooli õpilaste tulemused olid üle Harju ja Eesti keskmise. Minu meelest on need ilmselged märgid, et meie koolis on tublid ja töökad lapsed ning heal tasemel kollektiiv. Meil on vahvaid õpetajaid, kellega teha ägedat kooli. Sügiseks tuleb meile kolm uut pedagoogi, lisaks tugispetsialistid. Eestikeelset logopeedi veel pole, aga otsime.”
Olete vabatahtlik merepäästja, kas on veel hobisid?
„Merendus paelub kõige rohkem. Kuulun Pärispea päästeseltsi juhatusse, olnud seltsi koordinaator ja eestkõneleja ning hakkasin tegelema väikelaevajuhtide koolitamisega.
Kolm aastat tagasi astusin Kaitseliitu. Pärast ajateenistust olin reservis. Kui intensiivne reservistiaeg sai läbi, otsustasin, et jätkan riigikaitsesse panustamist kaitseliitlasena.“