Aru­kü­la-Ka­le­si kerg­liik­lus­tee ehi­ta­mi­seks taot­le­tak­se toe­tust

85

Ku­ni 22. märt­si­ni on Rii­gi Tu­gi­tee­nus­te Kes­ku­ses ava­tud ko­ha­li­ke­le oma­va­lit­sus­te­le taot­lus­voor jalg­rat­ta- või jalg­tee­des­se in­ves­tee­ri­mi­seks. Raa­si­ku val­la­va­lit­sus soo­vib meet­mes­se esi­ta­da taot­lu­se toe­tu­se saa­mi­seks Aru­kü­la-Pe­nin­gi kerg­liik­lus­tee esi­me­se eta­pi jaoks ehk kerg­tee ehi­ta­mi­seks Aru­kü­la rist­mi­kust ku­ni Ka­le­si bus­si­pea­tu­se­ni.

Aru­kü­la-Ka­le­si kerg­liik­lus­tee et­te­val­mis­ta­mist alus­ta­ti 2021. aas­tal. 2022. aas­ta ke­va­del va­li­ti pro­jek­tee­ri­jaks han­kel sood­sai­ma pak­ku­mi­se tei­nud Hep­ta Group Ener­gy OÜ. Tee pro­jek­tee­ri­ti maan­teest lõu­na­poo­le ehk Aru­kü­last tei­se­le poo­le maan­teed. Val­la tee­hoiu­kav­va li­sa­ti, et kerg­liik­lus­tee esi­me­ne etapp ehk 2,5ki­lo­meet­ri­ne lõik ehi­ta­tak­se 2023. aas­tal.

Sel­lel, miks po­le kerg­liik­lus­teed se­ni ehi­ta­ma ha­ka­nud, on val­la­va­lit­su­se hal­dus- ja ehi­tu­so­sa­kon­na ju­ha­ta­ja Rii­na Ran­na sõ­nul mi­tu põh­just. Kõi­ge­pealt võt­sid pro­jek­tee­ri­mis­faa­sis ar­va­tust kauem ae­ga koos­kõ­las­tu­sed trans­por­di­ame­ti­ga. Val­la­va­lit­sus taot­les, et Aru­kü­la-Ka­le­si maan­tee­lõi­gul alan­da­taks sõi­du­ki­te­le lu­ba­tud piir­kii­rust. Sel­lest sõl­tus, kui lai peab ole­ma maan­tee ja kerg­liik­lus­tee va­he­li­ne eral­dus­ri­ba. Sel­lest oma­kor­da sõl­tus, kui pal­ju on kerg­liik­lus­tee jaoks va­ja kü­si­da maao­ma­ni­kelt maad.

„Sa­mu­ti on ae­ga võt­nud kok­ku­le­pe­te sõl­mi­mi­ne maa­oma­ni­ke­ga. Ka­van­da­ta­va Aru­kü­la-Ka­le­si kerg­liik­lus­tee ää­res on 19 erao­man­dis ole­vat ka­tast­riük­sust ning li­saks rii­gi- ja val­la­maad. Nüüd­seks on val­da­va­le osa­le kerg­liik­lus­tee jaoks va­ja­li­kust maast saa­dud maa­ka­su­tu­sõi­gus, viis maa­tük­ki oman­das val­la­va­lit­sus võõ­ran­da­mi­se­ga,“ sel­gi­tas Rii­na Rand.

Ta li­sas, et suu­rem osa maa­oma­ni­kest ja­gab kerg­liik­lus­tee va­ja­lik­ku­se sei­su­koh­ta, mõ­ned kok­ku­lep­ped oo­ta­vad veel sõl­mi­mist.

Ku­na meet­me taot­lu­se tin­gi­mus­te­le li­sa­ti, et pro­jek­ti­le on va­ja­lik klii­ma­kind­lu­se hin­nang, tu­li ka see val­la­va­lit­su­sel tel­li­da ning hal­dus- ja ehi­tu­so­sa­kon­na ju­hi kinnitusel on see nüüd ole­mas.

Rii­gi Tu­gi­tee­nus­te Kes­ku­se meet­me „Ko­ha­li­ku oma­va­lit­su­se in­ves­tee­rin­gud jalg­rat­ta- või jalg­tee­des­se“ ko­guee­lar­ve on 20 mil­jo­nit eu­rot, see ja­gu­neb ka­he voo­ru va­hel, tä­na­vu ja­ga­tak­se Ees­ti oma­va­lit­sus­te­le 10 mil­jo­nit eu­rot. Põh­ja-Ees­ti­le ehk Har­ju­maa­le, väl­jaar­va­tud pea­lin­na ümb­ru­se ti­he­asu­lad, mis toe­tu­se­le ei kva­li­fit­see­ru, eral­da­tak­se esi­me­sest voo­rust kok­ku 871 192 eu­rot.

„Har­ju­maa­le lu­ba­tud toe­tu­se ko­gu­sum­ma ei ole just vä­ga suur, kuid loo­da­me, et meil õn­nes­tub Aru­kü­la-Ka­le­si kerg­liik­lus­tee jaoks tä­na­vu­sest taot­lus­voo­rust ra­ha saa­da. See tee on val­lai­ni­mes­te tur­va­li­su­se jaoks vä­ga olu­li­ne. Ain­saks ta­kis­tu­seks toe­tu­se taot­le­mi­sel võib saa­da as­jao­lu, et toe­tu­se saa­mi­seks pea­me saa­vu­ta­ma kok­ku­lep­pe kõi­ki­de maao­ma­ni­ke­ga,“ lau­sus Rii­na Rand.

Esialg­se kal­ku­lat­sioo­ni jär­gi lä­heb Aru­kü­la-Ka­le­si kerg­liik­lus­tee lõi­gu ehi­ta­mi­ne maks­ma li­gi­kau­du 818 000 eu­rot. Meet­mest on Raa­si­ku val­lal või­ma­lik tee ra­ja­mi­seks saa­da toe­tust 58 prot­sen­ti. Kes ja kui pal­ju RTKst toe­tust saa­vad, sel­gub juu­lis.

Eelmine artikkelLok­sa lin­na tun­nus­tus EV aas­ta­päe­va pu­hul
Järgmine artikkelAu­gus­tist on Ala­ve­res las­teaed-põ­hi­kool