
Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse (ÜTK) tegevdirektor ANDRUS NILISK, 2. septembrist muutuvad Harjumaa paljude liinide sõidugraafikuid. Miks?
„Teeme muudatusi reeglina kaks-kolm korda aastas. Muudatusi tingivad sõitjate statistika, ühenduste sobivus ümberistumiseks ning inimestelt või omavalitsustelt laekunud soovid. Omavalitsuse siseliinide muudatused on iga-aastased, paljuski arvestatakse kooliaegadega. Osa liine on suvel peatatud, septembris korrigeeritakse sõiduplaane vastavalt vallalt tulnud ettepanekutele, arvestatakse ka õpilaste muutunud nõudlusega.“
Kuusalu vallavalitsus jagas sotsiaalmeedias teadet muudatustest Loksa suuna liinidel. Selle kohta küsis üks elanik, kuidas Kolga ja Vana-Narva maantee äärsetest peatustest bussiga sõitvad inimesed õigeks ajaks tööle saavad, kui liin 152 hakkab väljuma 40 minutit hiljem. 155. liini buss sõidab Loksalt otse Loksa ristini ja sealt edasi Kuusallu. Bussiga tööle sõitvatel inimestel tuleb kõndida rohkem kui 2 kilomeetri kaugusele teistesse peatustesse või tõusta vähemalt tund varem, et minna varasema bussi peale, kus nii mõnigi peab seisma püsti. Kuidas kommenteerite?
„Loksa liinide muudatuse soov tuli Kuusalu vallavalitsuselt, sest Kuusalu kooli tundide algusaeg on lükatud hiljemaks. Varem sõitsid lapsed Loksalt, Kolgast ja vana maantee äärsetest küladest kooli liini 152 kell 7.05 väljunud bussiga, mis peatus spetsiaalselt ka Kuusalu kooli juures asuval platsil. Bussi väljumise hilisemaks lükkamise tingis vallapoolne soov, et lapsed saaksid sama bussiga kooli, kuid ei jõuaks sinna liiga vara. Juhtisime valla tähelepanu asjaolule, et Kolga elanike jaoks tähendab see Tallinnasse senisest varem või hiljem jõudmist, samuti lõhub väljumiste intervalli 1 kord tunnis.
Muudatuse tegemisel lähtusime Kuusalu valla soovist ja õpilaste turvalisusest ning jätsime tavasõitja liialt tahaplaanile. Pärast muudatuste avalikustamist meie kodulehel saime sõitjatelt päris palju tagasisidet, et halvendame inimeste tööle jõudmist. Kuna liiniplaneerimine on kompromisside kunst eri sõitjagruppide vajaduste vahel, siis paraku muudatustega alati keegi kaotab ja keegi võidab. Tuleb vaadata, kas võit kaalub kaotused üle. Antud juhul ei kaalu ja seetõttu me esialgu planeeritud muudatusi ei rakenda. See tähendab, et liinid 152 ja 155 jätkavad alates septembrist kehtiva graafiku alusel, selle täiendusega, et 155 liin hakkab õpilaste turvalisuse kaalutlusel Kuusalu kooli juurde sisse sõitma. Selle tõttu pikeneb liini ühendusaeg mõne minuti võrra.“
Sõnumitooja sai kõne Raasiku vallast Pikaverest. Sealsed inimesed on nördinud, et Pikaverre ei hakka enam sõitma päevane liini 135C buss, millega said hommikul arstile, poodi ja mujale sõitnud inimesed päeval koju tagasi, bussi kasutasid ka mujal huviringides käivad Pikavere lapsed. Edaspidi peavad nad sõidusoovist teavitama bussifirmat eelneval päeval, ka siis ei sõida buss nende piirkonna küladesse, vaid 8 kilomeetri kaugusele. Helistaja arvas, kui sõitjaid oli vähe, võinuks bussi vahetada väiksema vastu, mitte käigust võtta.
„Edaspidi jääb Perila ja Pikavere piirkonda teenindama 105. liini buss, mis sõidab Tallinna vahet Urvaste ja Vaida kaudu. Liinivõrgu muutmise tingis sõitjate registreerimise statistika – see näitas, et sõitjaid on vähe. Kuna riigil on ühistranspordis raha puudu, jälgime väga pingeliselt ka sõitjate registreerimist ja teeme otsuseid selle põhjal. Mul on palve inimestele, sealhulgas lastele ja pensionäridele, kui soovite, et buss tuleb ka homme, registreerige alati enda sõit ära. Kui arvate, et teile on sõit nagunii tasuta, siis tegelikult kehtib tasuta sõidu õigus ainult neile reisijatele, kes on enda sõidu registreerinud. Sõidu registreerimine on oluline ka seetõttu, et teeme selle järgi liinivõrgu muudatusi.
Bussi väiksema vastu vahetamine on igati loogiline ettepanek, kui ei teata detaile. Meie hangime vedajad mingit piirkonda teenindama kaheksaks aastaks. Hanke käigus määrame, mitu normaalbussi ja mitu väikebussi vajame. Kuna liin saab alguse Tallinnast ja seal on bussid täis, siis väikebussi kasutamine ei ole antud liinil teema. Liini keskelt bussi väiksema vastu vahetamine nõuaks vedajalt topelt busse ja juhte ning teeks teenuse kokkuvõttes väga kalliks.“
Juunis tegite seoses suvise koolivaheaja algusega muudatusi ka Anija valla siseliinidel, osa liine jäi käigust ära, kas nüüd hakkavad bussid neil liinidel taas sõitma?
„Liinidel Anija 2, Anija 3 ja Anija 4 alustavad bussid sõitmist uuesti alates 1. septembrist. 1. septembril sõidavad bussid seoses esimese koolipäevaga eriplaani järgi, alates 2. septembrist tavapärase sõiduplaani alusel. Vastavalt omavalitsuse otsusele pole Anija vallaliinide bussidel piletisüsteemi ja kõik saavad sõita tasuta.“
Juunis HOLi nõupäeval ütles regionaalminister Piret Hartman, et käimas on kohtumised ühtse piletisüsteemi rakendamiseks. Millal saavad Kuusalu, Raasiku ja Anija vallast Tallinnas tööl käivad inimesed maakonnaliini bussist ostetud piletiga ka Tallinna ühistranspordis ning Raasiku ja Anija valla inimesed lisaks veel Elroni rongides ühtse piletiga sõita?
„Kahjuks ei ole riik selles vallas kusagile liikunud. Ühtse ühistranspordiliikide ülese piletitoote rakendamisel on takistus, et rongis ja bussis kehtivad erinevad sõidusoodustused. Saaksime Elroniga kokkuleppele maksvate sõitjate osas, kuid busside tasuta sõitjagruppide, õpilaste ja pensionäride, osas ei ole meil võimalik kokku leppida, sest see on poliitiline otsus. Kohtumisel küsis minister minult, milline on see väärtuspakkumine ehk mida saavad praegused tasuta sõitjad vastu, kui peavad hakkama bussisõidu eest maksma. Kui valitsuses olevale ühele erakonnale on ainuke väärtuspakkumine tasuta sõit, siis on sinna kõrvale raske pakkuda tasulisi teenuseid isegi siis, kui see teeb ühistranspordi kasutamise lihtsamaks, mugavamaks ja selgemaks. Ühispileti korral ei peaks ühistranspordi kasutaja enam orienteeruma eri teenusepakkujate ja piletihindade vahel, vaid ostab pileti ja kasutab seda ühistranspordiliikide üleselt.
Minu meelest on praegu eri ühistranspordiliike kasutavad inimesed seatud kahte leeri. Need, kes kasutavad rongi, peavad kõik pileti eest maksma, ka õpilased ja pensionärid, kuigi nemad saavad soodustust. Maakonnabussi kasutavatest sõitjates peavad pileti eest tasuma ainult 20-65aastased töötavad inimesed, õpilastele ja pensionäridele on sõit tasuta. Selle otsusega on riik pannud sõitjad sõltuvalt elukohast ebavõrdsesse olukorda. Karistatakse neid, kes elavad raudtee ääres ning kel puudub võimalus kasutada bussi, ja soositakse bussi kasutajaid. Meie jaoks ei ole ühispiletite käikuvõtmisel vahet, kas sõitjad maksavad või ei maksa, kuid kõikides ühistranspordiliikides peavad kehtima sõitjatele ühesugused soodustused.“
Talvel ütlesite, et avalike bussiliinide töös hoidmiseks ja arendamiseks on vaja avalikel maakonnaliinidel taastada piletid ka õpilastele ja pensionäridele. Kas see mõte on kusagile jõudnud, kuidas ÜTK praegu toime tuleb?
„Olen jätkuvalt seisukohal, et tasuta asju ei ole olemas, praegu maksab õpilaste ja pensionäride tasuta sõidu kinni maksumaksja. Riik peab välja ütlema, kui suur on ühistransporti kasutava inimese omaosalus, kas 10, 30, 50 või 100 protsenti, pärast seda on võimalik hakata sinnapoole liikuma. Võrdluseks – praegu on sõitja omaosalus rongis ligikaudu 38 ja maakonnabussis umbes 8 protsenti, nii et käärid on üsna suured. Kui tõsta maksva sõitja jaoks piletihinda veelgi, leiavad inimesed endale muu liikumisviisi, reeglina auto. Sealt neid tagasi ühistransporti saada on üsna keeruline.
Eestis on käesoleval aastal ühistranspordis puudu kokku üle 30 miljoni euro ja 2025. aastal plaanide järgi ligi 45 miljonit eurot. Tõsi, kõigile sõitjatele piletihinna kehtestamine ei kata kohe puudujäävat osa, aga see oleks samm õiges suunas. Ainuüks Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse teeninduspiirkonnas oleks praegustele tasuta sõitjagruppidele tavahinnast 40potsendilise sooduspiletihinna kehtestamisega võimalik saada täiendavat piletitulu ligi 4 miljonit eurot aastas. Selle eest oleks meil võimalik oma teenuse mahtu umbes 14 protsenti kasvatada. Lisaks saaksime sõitjatele pakkuda täiendavaid väljumisi, kiiremaid, turvalisemaid ja mugavamaid ühendusi, millest praegused ja potentsiaalsed ühistranspordikasutajad tunnevad väga puudust.“
Lubasite suvel peatus.ee asemel teha avalikuks uue interaktiivse veebilehe, millelt saab peatuses olija vaadata näiteks ka seda, kui kaugel on buss, mida ta ootab. Millal veebilehe avate?
„Uus reisiplaneerija-veebileht on valmis, tegeleme veel viimaste testimiste ja kasutajamugavuse täiendamisega. Reisiplaneerija on kättesaadav septembrikuu teisest poolest, täpse kuupäeva anname peagi teada.“
Kuidas on läinud ÜTK brändinime otsingud? Millal uut nime kuuleme?
„Brändi hange on tehtud, ettevõte valitud, toimunud on ka esimesed töökoosolekud. Finaal peaks saabuma aasta lõpus, siis räägime kõigest täpsemalt.“
Kas ja milliseid muudatusi on ÜTK-l veel plaanis?
„Soovime jätkuvalt teha ühtset ühistranspordiülest piletitoodet. See on osutunud arvatust palju keerulisemaks ning nõuab järjepidevat selgitustööd Toompea koridorides. Ehk on siiski ükskord ametis minister, kes näeb ka inimestele pakutavas tasulises, kuid lihtsamas, selgemas ja laiapõhjalisemas teenuses väärtust ning püsib ametis piisavalt kaua, et mõistmine jõuaks ka tegudesse.“