
NELE REIAL, Kolga muuseumi fondihoidja
Kolga baar väikeses Kolga alevikus Harjumaal oli omal ajal tuntud üle Eesti. Kirovi kolhoosile kuulunud Kolga baar alustas oma tegevust 1. augustil 1990. aastal vastselt renoveeritud Kolga mõisa valitsejamaja keldriruumides. Kolhoos lagunes, aga baar jäi. Miks ei peaks, kui menüüs oli vabariigi parim seljanka, suurepärane seapraad või legendaarne „Soe sõna“ – juustu-singi katte ja roosa „soustiga“ ahjusai. Kui vaja, siis palun väga, kell 2 öösel sai ka suhkruga verivorsti.
Signe Blum, kauaaegne baaridaam meenutab: „Tallinna taksopargi dispetšerid, keda rahvasuu kiisudeks nimetas, ei küsinud takso tellimisel kunagi baari asukohta – see lihtsalt oli seal teada. Et baari sisse saada, oli tarvis kohad enne kinni panna. Uksehoidjal oli õhtud läbi tegemist järjekorras olevate klientide ärapaigutamisega täistuubitud saali, kusjuures kohtade arv oli 120 ning polnud harvad juhud, kui istuti koridoris pinkidel ja saalis aknalaudadel. Riietus pidi olema korrektne: dressides-ketsides külastajaid sisse ei lastud.“
Menukat baari tuli aga avada kolm korda. Hämarad ruumid kuni 2 meetri paksuste seinte ja madalate võlvidega ei andnud end niisama kätte. Esimesel avamiskatsel oli kogu lae ja seinte valge krohv alla sadanud. Teisel korral ütles jäämasin eelneval ööl üles ja ujutas saalipõranda üle. Kolmandal korral olid Kirovi „saksad“ isiklikult kohal ja no kurivaim: süüa tehes läks ahi põlema. Aga baar sai avatud, suisa tulevärgiga.
Alles aja kulgedes selgus, et baar ei asutatud sugugi tühjadesse keldriruumidesse. Seal oli keegi. Nimeks pani baarman Jaan Lorens nähtamatule elanikule Aadik – Rootsi kuningas Gustav Adolfi järgi, sest mõisa juured ulatuvad Rootsi aadlikeni välja.
Näidanud on Aadik end vähe. Signe Blum nägi teda, kui ta lipsas oma hallide pükste ja helesinise, lühikeste varrukatega särgiga läbi lukustatud ukse viinalattu.
Küll aga võis Aadiku kohalolu tunda. Tundmatuks soovida jääv baaridaam mäletab väliseesti vanaprouasid, kes pärast einet talle lähenesid ja kõrva sosistasid: „Teate, me ei olnud seal lauas üksi. Seal on veel keegi.“
Baarirahvale ei olnud külaliste tähelepanek sugugi üllatuseks ega ka see, et täiesti võõrad Aadikut tunnetasid. Inimesi justkui tõmbas saali kõige tagumise nurgalaua poole. Kui baaris olid kõik lauad tühjad, siis esimesena mindi ikka sinna lauda. Kui ka vahel juhtus, et keegi valis mõne teise koha, siis pärast tellimist võtsid nad oma asjad ja kolisid ümber Aadiku lauda. Sinna jätsid baaritöötajad talle sageli ka hea tahte märgiks pitsi viina.
Laine Rosin, baari pikaajaline kokk, jagab, et 1990ndate aastate algus oli periood, kus käidi küllaltki palju varastamas, rüüstamas ning baaritöötajaid kiusamas. Tihti olid baarinaised omapäi ja sisse astus igasuguseid hirmutavaid tegelasi, sealhulgas ka Loksa maffia ja muud püssimehed. Aga Aadikut ei kartnud naised mitte kunagi. „Meie pidasime teda oma poisiks, täiesti – meie Aadik.“
Laine Rosin räägib veel ühe loo, kus ta õhtul oli kolleegiga kahekesi tööl. Kõik külalised olid lahkunud. „Tekkis selline raske tunne ja kõhedus – ei olnud meeldiv olla nendes tühjades ruumides. Panimegi baari varem kinni ja läksime ära. Hiljem kuulsime, et ümber baari oldi autodega tiirutatud ja korralikult möllatud. Nagu oleks meile märku antud, et minge, naised, minema, siin ei ole hea olla. Aadik hoiatas ja sellepärast pidasime teda heaks. Midagi kurja ta meile ei teinud.“
Signe Blum jagab sarnast kogemust: „Olime Lainega tööl. Oli pime sügisene argipäev, külalisi polnud. Kusjuures huvitav on see, et me istusime seal keldris ja ma ei kartnud. Mitte kunagi ma ei kartnud, et see Aadik kuidagi seal oli. Meil oli temaga väga turvaline. Istusime köögilaua ääres ja rääkisime juttu. Mingil hetkel Laine küsib, et miks sa täna kogu aeg üle õla sinna saali poole vahid. Mina ütlesin, et tead, minule ei meeldi siin täna olla, lähme ära! Kümne paiku õhtul läksimegi ära. Järgmisel päeval selgus, et varas oli käinud. Õnneks ei olnud midagi lõhutud ega ära võetud. Lubjatolmused jalajäljed viisid kööki, kus signalisatsioon möirgama hakkas, aga majast välja häiret ei andnud. Raha, mis hoiul sügavkülmas sealiha taga, jäi avastamata. Ma arvan, et jälle see Aadik oli seal mängus.“
Kõige rohkem oli Aadikut aga kuulda. Signe Blum meenutab, et tema sammud kivipõrandal olid metalse kõlaga, nagu oleksid jalanõude all olnud metallist kontsaplekid, mida vanasti saabaste puhul kulumise kaitseks kasutati: „See kõndimine võis olla ka päise päeva ajal. Näiteks istume Lainega kahekesi köögis, ühtegi inimest ei ole. Lähen vetsu ja koridoris kuulen, et sammud tulevad. Tulen tagasi, no kurja küll, terve päev pole kedagi ja nüüd, kui tahad vetsu minna, siis kohe keegi tuleb! Laine siis ütleb, et mine, mine, Aadik kõnnib, pole siin kedagi.“
Enamasti kõlasid sammud välisuksest baariletini, aga tellijat ei kusagil. Signe Blumi tütar Annikagi mäletab köögi kohal kõndimist ja uste kinnipanemist. Kui ta üles vaatama läks, ei olnud seal kedagi.
Laine Rosin mäletab selgelt 1994. aasta septembrit: „Siis oli selline õhtu, kus Aadik hakkas uste ja akendega meeletult märatsema. Rahvast ei olnud palju. Väljas oli tuul, aga neid tuuli oli seal ka varem olnud. Nädal aega enne seda oli meil laulja Urmas Alender käinud. Järgmisel päeval tuli teade reisilaeva Estonia hukust. Siis me ka mõtlesime, et kas Aadik tundis seda kaotust ette.“
Kes siis Aadik ikkagi oli?
Lii Elfriede Rand, samuti kauaaegne baarikokk ja raamatupidaja: „Ma arvan, et ta oli ikkagi mingi teenija seal mõisas, sest ta oli selline väike mees ja kui neid Stenbocki aegseid asju uurida, siis seal on selline väike mees olemas.“
Anu Tähemaa, Kolga muuseumi töötaja mõtiskleb, et ehk oli ta kunagine aidamees, kes neid laovarusid arvestas ja pole suutnud oma varude juurest ära tulla.
Ivika Kokkeril, Raplamaa selgeltnägijal ja imeravijal, kes 1994. aastal Aadikut käis ära saatmas, on oma nägemus Aadikust: „Ta oli vanem mees, mulle peas öeldakse, et kusagil 69. Ta tuletab meelde Kihnu Jõnni – selline kopsakam, 90 kilo kindlasti. Ta võis olla kõige rohkem meeter seitsekümmend pikk. Kui ma teda vaatan, siis ma näen punakaid juukseid, natukene tedretäppe oli ka. Ta kandis poolsaapaid, tumepruune, tugevast linasest pükse ja suuremat kampsunit. Ta võis olla taluomanik, sest ma näen teda väga tõsisena – kahe jalaga maa peal, väga raske iseloomuga mees. Ta ei olnud vaene, tal oli oma raha. See võis olla kusagil aastal 1700. Ta oli tüli käigus noaga ära tapetud. Ta oli seal surnud ja tema hing ei saanud vabaks. Ja vaata, ta paluski kõikide käest abi – ta tahtis sealt ära saada. Ma isegi mäletan seda lauda. See oligi tema laud, sest selle koha peal, ma arvan, et ta ka ära tapeti. Ma ütlesin baarinaistele, et see ei ole hea, et teil see Aadik seal on. Läbi minu saigi see hing vabaks. Kuna Aadik sai vabaks, läks ka baar kinni. See koht sai vabaks, sest pärast seda ei toimunud seal enam ühtegi kaklust, ühtegi röövi, ühtegi probleemset asja. See Aadik on nüüd sealt läinud ja kõikidel on rahu.“
2023. aasta kevadel tulid selgeltnägijad Žanna ja Oksana mõisa valitsejamaja vaimolenditega tutvuma. Ka kunagise baari saalides käisid naised küünlavalgel tunnetamas. Aadikut nad tõesti enam ei leidnud, küll aga kaks munka. „See on väga hea koht vaimseteks tegevusteks,“ tõdevad tuntud tajujad.
Kolga mõisa valitsejamajas asuva muuseumi kasutuses on osad ruumid ka keldrikorrusel. Mullu oktoobris nägi meie muuseumi külastaja endise baarisaali sissekäigus üht meest, kes valjuhäälselt midagi nõudis. Muuseumi juhataja Ulvi Meieri küsimuse peale, mida siis vaim soovib, näitas naine rootsikeelsel ostunimekirjal sõna „sprit“. Sprit tähendab rootsi keeles nii vaimu kui kanget alkohoolset jooki.
„Võta nüüd kinni, kas tüüp tahab napsi või hoopis teiste vaimudega kohtuda? Aga kuidas saanuks poenimekirja järgi ennevanasti kauplusest vaimusid osta, ju ikka piiritust,“ mõtiskleb Ulvi Meier.
Nüüd on meie, muuseumitöötajate, kord jätta pits lauale ja tõdeda, et Kolga mõis on rikka vaimupärandiga koht.