
Kuusalu vana pastoraadimaja kordatehtud osas katab mantelkorstna üht ahjuseina suur tikitud vaip, mille tegid 1958. aastal ühistööna poolsada Kuusalu naist. Vaipa kutsutakse kiriku pruudivaibaks, mõõdud on 3,4×2,2 meetrit. Vaip seati kiriku põrandale altari ette laulatustel ja muudel pidulikel puhkudel.
Vaip puhastati ja pandi seinale möödunud suvel. Kuna seisis mõnda aega kasutult kuuris, on selles hiire- ja koiauke.
Muinsuskaitseameti Harjumaa nõunik Ly Renter pakkus hiljuti idee, et pruudivaiba võiks taastada samamoodi, nagu seda valmistati aastakümneid tagasi – kohalike käsitöömeistritega.
Ta võttis ühendust pastoraadi taastamistöödega tegelenud Laurentsiuse Seltsi juhi Sulev Valdmaaga, kelle algatusel vaip uuesti kasutusse jõudis. Muinsuskaitseameti ja Laurentsiuse Seltsi koostööna on hakatud ette valmistama vaiba taastamise töötuba-teabepäeva, kus parandataks ühiselt pruudivaipa ning samal ajal räägitaks vaiba saamisloost, ka Kuusalu kiriku teistest tekstiilidest, piirkonna pruudivaipade mustritest ja värvidest, suurte käsitööesemete hooldamisest.
Ly Renter: „See on ristpiste tehnikas tikitud kirikuvaip, mis pole muinsuskaitse mõttes kunstimälestis, kuid on ilmselgelt omaette looga ja väärib taastamist. Muinsuskaitse saab rahastada üksnes mälestiste korrastamist, Kuusalu pruudivaiba taastamiseks riiklikku toetusraha pole. Samas saab vaipa parandada või vähemalt suures osas korda teha, kui käsitöömeistrid tuleksid kokku, kuulaksid loenguid ja samal ajal nende nobedad näpud töötaksid.“
Kuusalu pruudivaipa käisid vaatamas ja hindamas muinsuskaitseameti vallasmälestiste ja muuseumikogude inspektor Kadri Tael ning kunstipärandi nõunik Janika Turu. Tekstiili konservaatori haridusega Janika Turu koostab vaiba parandamiseks töökava. Parandamistöödeks vajamineva lõnga võiks koguda samuti kohalikult rahvalt, nagu 63 aastat tagasi koguti tikkimiseks. Esmalt tuleb selgitada välja õiged värvitoonid ning vajaminev lõngakogus. Loeng-töötoa saab korraldada siis, kui Covidi piirangud on möödas ja võimalik koguneda ühte tuppa ümber suure vaiba käsitööd tegema.
Ly Renter lisas, on tore, et Kuusalu naiste tehtud vaip panipaigast välja toodi: „Olen varem Kuusalu kiriku kõrvalhoones käinud, aga vaipa ei märganud. Nüüd on see puhastatud ja pandud seinale sirguma.“
Laurentsiuse Seltsi juht Sulev Valdmaa meenutas, et pruudivaiba leidis koos abilistega, kui tehti ettevalmistusi pastoraadi ees Eduard Ahrensi pronkskuju avamiseks ning söögipaus kavandati maja pooleldi renoveeritud saali: „Otsisime tollal ilmetu saali kaunistamiseks mingeid võimalusi. Pruudivaip oli raamihoones armetus seisus, kägaras ja haises, hiirepesa oli sees. Panime vaiba küll päikese kätte kuivama, aga tookord seda siiski kasutada ei kõlvanud. Möödunud aastal remondi ajal tõmbasime vaiba pastoraadi pööningukorrusel üle penni, tellisime puhastaja, kes töötas üle paari tunni. Seinale panime puhastatud vaiba nii, et kõige katkisemat äärt ei näe. Pastoraadis on nüüd ka kunagise kirikumehe Villem Reemetsa valmistatud puusõrestikust rull, millele vaip keriti pärast pidulikke jumalateenistusi.“
Vaiba tikkimist mäletab Kuusalu küla elanik, tolleaegse kirikuõpetaja Eduard Salumäe tütar Ester Paenurm. Laurentsiuse Seltsi kodulehel internetis on väljavõte Ester Paenurme artiklist „Killuke kiriku ajalugu on talletatud tekstiilidesse“, mis ilmus kahes osas ajalehe Eesti Kirik 43. ja 44. numbris – 8. ja 15. novembril 2000. Tookord kirjutas ta, kuidas vaiba alusmaterjaliks kasutati suhkrukotte, mis tuli lahti harutada ja suureks vaibaaluseks kokku õmmelda. Mustri leidis kirikuõpetaja Eduard Salumäe mingist saksa ajakirjast. Lõngad koguti annetusena. Õpetajaproua Johanna Salumäe värvis lõngad vajalikku tooni.
Enamik tikkijaist on nüüdseks meie hulgast lahkunud. Sagedasemad tikkijad olid Adelaide Saareoja, Linda Toompärg, Lilli Kirsimaa, Juuli Sõstar, Olga Siir, Juuli Zeppov, Selma Kagover, Vaike Kuulpak, Linda Paenurm, Elisabet Enno, Elviira Roos ning ka Janne Sammelselg, kes nüüd meenutas, et tikkimas käisid hoolega veel Hulda Maasikas, Hilda Ploompuu ja Hilda Kull.
Ester Paenurm rääkis Sõnumitoojale, et tema oli pruudivaiba tikkimise ajal 14aastane ja õppis tehnikumis: „Pruudivaip oli pastoraadi saalis suurel laual, mille ümber mahtus kümmekond tikkijat. Mina tikkisin laupäeva õhtuti, kui jõudsin koolist koju. Pühapäev oli me peres püha päev, siis tööd ei tehtud. Meie ema Johanna värvis lõngu, meie õe Rutiga aitasime teda ning noorem õde Lea mäletab, et aitas tikkimise ajal hoida väikest Tiit Krasmust. Tikkimas käisid nii vanemad kui ka nooremad naised, sageli olid neil lapsed kaasas. Tuldi hea meelega, töö oli kaasakiskuv. Vaip valmis kuu ajaga jaanuaris 1958. Töötati hoolega ja kiiresti, vaip pandi altari ette Kuusalu kiriku keskkütte sisseõnnistamiseks, mis toimus 2. veebruaril 1958.“
Sama tööga seoses valmis ka väiksem tikitud vaip altarilaua ette astmele, mille valmistas ja kinkis Magda Heinkriis.





